بازدید مجازی از نمایشگاه کتاب

این روزها خیلی‌ها قصد بازدید از نمایشگاه کتاب را دارند. طبیعی است که بازدیدکنندگان تصوری از موقعیت و جانمایی بخش‌های مختلف، غرفه‌ها و ناشران در نمایشگاه ندارند. از طرفی خیلی‌ها هم هستند که به اطلاعات زیادی درباره دوره‌های پیشین نمایشگاه نیاز دارند. سایت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران امسال همه اطلاعاتی را که نیاز است به مخاطبان می‌دهد و حتی آنهایی که نمی‌توانند به نمایشگاه بیایند، می‌توانند به صورت مجازی از این رویداد فرهنگی دیدن کنند.
کد خبر: ۶۷۰۶۱۷

سایت نمایشگاه کتاب به نشانی www.tibf.ir امسال امکانات بسیاری را به مخاطبان ارائه می‌دهد. این سایت که توسط موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران بهسازی شده، علاوه بر ارائه اخبار نمایشگاه، آخرین اطلاعات از وضع و تعداد ناشران داخلی و خارجی، فهرست ناشران، فهرست مراکز و نهادها، ناشران الکترونیک و ناشران برگزیده را ارائه می‌دهد.

یکی از سنت‌های همیشگی بازدیدکنندگان در همه ادوار نمایشگاه این بوده که وقتی وارد فضای نمایشگاه می‌شوند، بلافاصله به دنبال نقشه نمایشگاه می‌گردند. امسال این نقشه را می‌توان از سایت نمایشگاه دریافت کرد. همچنین بسیاری از بازدیدکنندگان در ایام نمایشگاه، پُرسان پُرسان خود را به غرفه‌های شلوغ اطلاع‌رسانی رایانه‌ای می‌رسانند تا اسم کتاب مورد نظر خود را جستجو کنند و بدانند ناشر عرضه‌کننده آن کتاب، در کدام بخش و غرفه مستقر است. امسال در سایت نمایشگاه می‌توان براحتی عنوان کتاب یا حتی عنوان نویسنده را ارائه داد و ناشر و غرفه عرضه‌کننده کتاب را پیدا کرد. این قابلیت برای جستجوی کتاب‌های لاتین و عربی هم در نظر گرفته شده است.

همچنین در سایت نمایشگاه 18 توصیه برای راهنمایی بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است. جز این، بازدیدکنندگان شهرستانی هم می‌توانند اطلاعات مربوط به مهمانسراها، و مسیرهای منتهی به نمایشگاه از راه‌آهن، فرودگاه و ترمینال‌های مختلف را در سایت ببینند. جستجوی دسترسی به پارکینگ‌های مصلا، خدمات ویژه معلولان و برنامه نشست‌های مختلف سراهای نمایشگاه، از دیگر امکانات تعبیه شده در سایت است. همچنین بازدید‌کنندگان شهرستانی می‌توانند از طریق سایت نمایشگاه اقدام به رزرو هتل کنند. در بخش رزرو هتل، مراجعه‌کنندگان به بانک جامع هتل‌های آنلاین متصل می‌شوند و می‌توانند حتی هزینه تعداد شب‌های اقامت خود را چک کنند.

در سایت نمایشگاه می‌توان اخبار ستاد خبری، کلیپ و پوستر، اطلاعات مربوط به بن کارت‌ها و نیز نمایشگاه‌های جهانی کتاب را که همزمان با نمایشگاه تهران برپا می‌شوند، همراه با لینک به سایت اصلی این نمایشگاه‌ها، مشاهده کرد.

یکی از جالب‌ترین و نوستالژیک‌ترین آیتم‌های سایت نمایشگاه که برای پژوهشگران، روزنامه‌نگاران و مورخان حائز اهمیت است، آرشیو همه بیست و شش دوره قبلی نمایشگاه کتاب تهران است. در این آیتم با کلیک روی پوستر هر یک از ادوار گذشته نمایشگاه، می‌توان به اطلاعات آن دوره دسترسی پیدا کرد. مثلا می‌توان دید نمایشگاه پنجم در کجا، با حضور چه مقاماتی افتتاح شده، چه مسئولی در مراسم اختتامیه حضور داشته، چه تعداد ناشر داخلی و خارجی در آن دوره شرکت کرده، نمایشگاه با حضور چند کشور برگزار شده، تعداد عناوین عرضه شده چند تا بوده، ناشران برگزیده و غرفه‌های های منتخب کدام‌ها بودند و در نهایت برنامه‌ها و بخش‌های جنبی آن دوره چه‌ بوده‌ است. در این بخش می‌توان قدمت نمایشگاه را به عنوان یک رویداد باسابقه در عرصه فرهنگ کشور، به وضوح دید.

در نهایت باید گفت سایت نمایشگاه که در دوره‌های قبل هم با همین نشانی فعالیت می‌کرده، امسال به شکل هوشمندانه‌ای بهسازی شده است. این سایت تنها در ایام نمایشگاه فعال نیست و در طول سال نیز مخاطبان می‌توانند از بخش‌های مختلف آن دیدن کنند و کسانی که موفق به بازدید از نمایشگاه نمی‌شوند، می‌توانند به بازدید مجازی بپردازند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها