امروز 8 اردیبهشت 1393 خورشیدی برابر با 28 جمادی الثانی 1435 هجری و 28 آوریل 2014 میلادی است. وقایع مهمی که پیش رو دارید چنین است:
کد خبر: ۶۶۷۹۲۱
امروز در تاریخ

8 اردیبهشت 1286

کابینه سلطانعلی خان وزیر افخم ـ دومین کابینه عصر مشروطه‌ـ که در دوم فروردین همان سال شکل گرفته بود، پس از40 روز خاتمه یافت.

8 اردیبهشت 1288

نظامیان روس وارد تبریز شدند و شهر را مورد تاخت و تاز قرار دادند.

8 اردیبهشت 1289

محمدولی خان تنکابنی ـ سپهدار اعظم ـ کابینه سوم خود را تشکیل داد.

8 اردیبهشت 1294

مشیرالدوله تحت فشار روس و انگلیس استعفا داد و میرزا جواد خان سعدالدوله از وابستگان این دو کشور باامضای احمدشاه به رییس الوزرایی رسید. وی در این سمت یک روز بیشتر دوام نیاورد و روز بعد رییس الوزرایی با تهدید آلمان لغو شد و عین الدوله به این مقام منصوب شد.

8 اردیبهشت 1297

مستوفی الممالک از رئیس الوزرائی کناره‌گیری کرد و نجفقلی خان صمصمام السلطنه از سوی احمد شاه به رئیس الوزرائی انتخاب شد.

8 اردیبهشت 1300

«روتشتین‌» اولین سفیر شوروی، با کالسکه سلطنتی و قزاق‌های مسلح راهی قصر فرح‌آباد شد وبرای تقدیم استوارنامه خود، با احمدشاه ملاقات کرد.

8 اردیبهشت 1324

دولت وقت ایران دو روز قبل از تصرف برلین توسط ارتش سرخ و خودکشی هیتلر طی یادداشتی از دولتهای انگلیس، شوروی و آمریکا خواست طبق وعده قبلی خود در اجلاس سران متفقین در تهران نظامیان خود را از ایران خارج سازند.

8 اردیبهشت 1342

«دین راسک‌» وزیرخارجه امریکا، در فرودگاه مهرآباد برای توفیق شاه درتحقق آنچه که «انقلاب سفید» نامیده شده بود، آرزوی موفقیت کرد.

8 اردیبهشت 1343

ژنرال مایرآمیت ـ رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد)ـ محرمانه وارد تهران شد. وی طی یک هفته اقامت خود با نخست‌وزیر، رئیس ستاد ارتش، رئیس اطلاعات ارتش و چند افسر بلند‌پایه دیگر ملاقات کرد.

8 اردیبهشت 1343

اجلاس سنتو در واشنگتن تشکیل شد و دکتر عباسعلی خلعتبری مجدداً برای سه سال دیگر به دبیرکلی سنتو برگزیده شد.

8 اردیبهشت 1344

قرارداد خرید یکصد هزار تن گندم از امریکا به امضای وزیر کشاورزی ایران رسید. این روند در سالهای بعد افزایش یافت.

8 اردیبهشت 1357

مارگارت تاچر رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس برای ابراز حمایت کشورش از رژیم شاه وارد تهران شد. 2 روز قبل از او ریگان نیز با هدف مشابهی به تهران آمد.

8 اردیبهشت 1357

نورمحمد ترکی با انجام کودتایی در افغانستان قدرت را به دست گرفت.

8 اردیبهشت 1358

لوموند چاپ پاریس نوشت جیمی کارتر رئیس‌جمهور آمریکا معاون سازمان «سیا» را به پاناما فرستاده تا شاه را متقاعد کند قصد رفتن به آمریکا را از سر بیرون کند. کارتر قبلاً از کیسینجر و راکفلر خواسته بود این مأموریت را انجام دهند ولی آنان امتناع ورزیدند.

8 اردیبهشت 1359

سه روز پس از شکست مأموریت کماندوهای امریکایی در صحرای طبس، سایروس ونس وزیر امور خارجه آن کشور که از قبل با این عملیات مخالف بود، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

8 اردیبهشت 1360

سروان خلبان علی اکبر شیرودی در این روز به شهادت رسید.

8 اردیبهشت 1364

براثر بمباران شیمیایی پادگان حمید ـ جنوب غربی کشورـ دهها نفر شهید و یامجروح شدند.

8 اردیبهشت 1367

پس از قتل عام زائران خانه خدا توسط رژیم آل سعود در نهم مرداد 1366 و وقوع حادثه جمعه خونین مکه، روابط ایران با این کشور به پایین‏ترین حد خود رسید و تعداد دیپلمات‏های ایرانی در عربستان سعودی به حداقل رسید در حالی که اعضای سفارت سعودی در ایران نیز، از مدت‏ها قبل، تهران را ترک کرده بودند. تا اینکه سرانجام روابط سیاسی دو طرف کاملاً قطع شد و حتی در اعزام زائران بیت اللَّه الحرام و حرم شریف نبوی نیز برای چندین سال، وقفه‏ ای پدید آمد.

8 اردیبهشت 1368

احسان طبری از فعالان حزب توده در سن 73 سالگی درگذشت.

8 اردیبهشت 1370

دفتر حفاظت منافع دو کشور مصر و ایران در پایتختهای یکدیگر بازگشایی شد.

هجری قمری

28 جمادی الثانی590

ابوالقاسم شاطبی معروف به "امام القُرّاء" عالم و قاری مشهور قرآن کریم در چنین روزی درگذشت. شاطبی با وجود آن که نابینا بود، از هوش و استعداد سرشاری بهره داشت و بسیاری از احادیث را در حافظه ثبت کرده بود.

28 جمادی الثانی 1216

همایون میرزا قاجار فرزند فتح علی شاه و از شاعران بزرگ عصر قاجار متولد شد. همایون میرزا در اشعارش به «حشمت» تخلص می​کرد. از تألیفات او «تذکره سفینه»، «مثنوی یوسف و زلیخا» و«گلشن محمود» را می​توان بر شمرد.

28 جمادی الثانی 1302

میرزا محمد بن سلیمان تنکابنی عالم و ادیب ایرانی درگذشت. وی علاوه بر تبحر در فقه، ادیبی فرزانه و شاعری توانا در عصر خود بود. از تنکابنی آثاری به جای مانده که از میانِ آن‏ها می‏توان به قصص العلماء اشاره کرد.

میلادی

28 آوریل 1400

یوهان گوتنبرگ دانشمند آلمانی و مخترع ماشین چاپ متولد شد. فعالیت های صنعتی و فنی گوتنبرگ رد استراسبورگ فرانسه آغاز شد. او پس از یافتن فلز مورد نظر و مرکب مناسب، در سال 1444 میلادی ماشین چاپ سنگی و سپس سربی را اختراع کرد.

28 آوریل 1945

بنیتو موسولینی در این روز اعدام شد. وی به دنبال پیشروی نیروهای متفقین به شمال ایتالیا، متواری شد و در حین فرار در لباس سربازان آلمانی، در 28 آوریل 1945 توسط یک گروه از پارتیزان‏های مخالف، شناسایی و دستگیر و پس از یک محاکمه کوتاه، در 62 سالگی اعدام شد.

28 آوریل 1975

پس از خروج استعمارگران فرانسوی از ویتنام و انعقاد معاهده ژنو در 20 ژوئیه 1954م، به منظور تقسیم ویتنام به دو قسمت شمالی و جنوبی، امریکا به بهانه اجرای مفاد عهدنامه ژنو، نیروهای خود را وارد ویتنام ساخت. ادامه این روند باعث شعله‏ور شدن آتش جنگ امریکا و ویتنام شمالی شد. هزینه‏های سرسام ‏آور این لشکرکشی بی‏نتیجه و گسترش اعتراضات مردم، دولتمردان امریکا را وادار ساخت تا برای پایان جنگ فکری بکنند. با روی کار آمدن ریچارد نیکسون، وی دستور عقب‏ نشینی کامل نیروهای امریکایی از ویتنام را در 28 آوریل 1975 صادر کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها