امروز اردیبهشت 1393 شمسی برابر با 27 جمادی الثانی 1435 هجری و 27 آوریل 2014 میلادی است. این وقایع مهم را پیش رو دارید:
کد خبر: ۶۶۷۴۶۳

هجری شمسی

7اردیبهشت 1292

مراسم عقد احمد‌شاه با دختر یکی از سران قاجار با حضور وزیر مختار انگلیس و جمعی از رجال دولتی در کاخ نیاوران برگزار شد.

7اردیبهشت 1300

دوماه پس از کودتای انگلیسی سوم اسفند 1299 و با حکم سیدضیاء الدین طباطبایی، رضاخان وزیر جنگ شد.

7 اردیبهشت 1317

رضاشاه دستور تعطیل شدن «فرهنگستان ایران» را که از عمر آن سه سال می‌گذشت، به دلیل تنبلی اعضا صادر کرد.

7 اردیبهشت 1320

«روبرت هانری کلایو» وزیر مختار انگلیس در ایران، در پی امضای عهدنامه گمرکی و تجاری میان دو کشور، از فتح الله پاکروان کفیل وزارت خارجه خواستار عدم احاله این عهدنامه به مجلس شورای ملی شد. وی اصرار داشت پیش ازقضاوت مجلس در این باره، توسط دولت اجرا شود. این درخواست در همین روز مورد موافقت طرف ایرانی قرار گرفت‌.

7 اردیبهشت 1329

دکتر محمد مصدق با 79 رأی موافق از مجموع آرای 100 نماینده مجلس، و در پی استعفای حسین علاء، به نخست وزیری رسید.

7 اردیبهشت 1342

«دین راسک‌» وزیر خارجه آمریکا با هیأتی از مقامات وزارت خارجه آن کشور وارد تهران شد و مورد استقبال عباس آرام وزیر خارجه ایران قرار گرفت‌.

7 اردیبهشت 1344

محاکمه 13 نفر از متهمان به قتل حسنعلی منصور در دادگاه نظامی ارتش آغاز شد.

7 اردیبهشت 1348

حداقل 500 نفر دیگر از ایرانیان اخراج شده از عراق از مرز خسروی وارد کشور شدند.

7 اردیبهشت 1349

هیأتی از سرمایه داران آمریکایی به رهبری راکفلر، وارد تهران شد.

7 اردیبهشت 1353

امیرعباس هویدا نخست وزیر کابینه خود را ترمیم کرد. وزاری جدید عبارت بودند از: دکتر جمشید آموزگار وزیر کشور، هوشنگ انصاری وزیر امور اقتصادی و دارائی، همایون جابر انصاری وزیر مسکن و شهرسازی، عبدالحسین سمیعی وزیر علوم و آموزش عالی، شجاع الدین شیخ الاسلام زاده وزیر رفاه اجتماعی، رضا صدقیانی وزیر تعاون و امور روستاها، کریم معتمدی، وزیر پست و تلگراف، احمد هوشنگ شریفی وزیر آموزش و پرورش، ایرج وحیدی وزیر نیرو، غلامرضا کیانپور وزیر اطلاعات، فرخ نجم آبادی وزیر صنایع و معادن و فریدون مهدوی وزیر بازرگانی. نام وزارت آب و برق به وزارت نیرو تبدیل شد. در اثر انتصابات جدید این افراد از کابینه خارج شدند: محمد سام، کورس آموزگار، دکتر منوچهر شاهقلی، عبدالعظیم ولیان، فتح الله ستوده، خانم فرخ رو پارسای و حمید رهنما. در این تغییرات سه وزارتخانه تأسیس شد که عبارتند از: وزارتخانه های رفاه اجتماعی، صنایع و معادن و بازرگانی وزارت اقتصاد ملی نیز بین سه وزارتخانه ادغام شد.

7 اردیبهشت 1375

سیدرضا برقعی محقق و مولف علوم اسلامی درگذشت. حجه الاسلام برقعی در نشر فرهنگ اسلامی تلاش بسیار کرد. وی با سازمان تدوین و تألیف کتب درسی نیز همکاری داشت. با همکاری او دفتر نشر فرهنگ اسلامی در سال 1352 تأسیس شد که در نشر و ترویج فرهنگ اسلامی نقش بسزایی داشت. کتاب خودآموز قرآن مجید از روش های ابداعی او است که با استقبال عمومی روبر شد.

7 اردیبهشت 1392

عباس حری استاد برجسته کتابداری درگذشت.

هجری قمری

27 جمادی الثانی 391

حسین بن احمد حجاج شاعر معروف شیعی درگذشت. ابوعبداللَّه حسین بن احمد بن حجاج، معروف به ابن‏حجّاج ادیبی فاضل و ماهر بود که با سیدمرتضی و سیدرضی از دانشمندان قرن چهارم هجری در یک عصر زندگی می‏کرد. او از شعرای دوستدار اهل‏بیت رسالت و دشمن سرسخت دشمنان دین بود و در هر مورد اشعار فراوانی سروده است. مشهور است که در خوابِ سیدرضی، ابن حجاج از جانب اهل بیت به عنوان شاعر اهل بیت مطرح گردیده است. از آثار ابن حجاج، می‏توان به دیوان ده جلدی او اشاره کرد که در موزه‏های مختلف جهان نگهداری می‏شود. وی در مکانی بین بغداد و کوفه وفات یافت و طبق وصیت ابن حجاج، بدنش را در سمت پایین پای امام موسی کاظم(ع) دفن کردند.

27 جمادی الثانی 1327

بعد از پیروزی مشروطه طلبان محمد علی شاه به سفارت روسیه پناهنده شد. پس از فتح تهران توسط مشورطه خواهان، حاکم قاجاری که خود را در مقابل آنان ناتوان می دید، به سفارت روسیه پناه برد. در همین روز در جلسه فوق العاده مجلس شورا، محمد علی شاه از سلطنت کنار گذاشته شد و پسر 11 ساله وی احمد میرزا جانشین او شد. نیابت سلطنت هم بر عهده عضدالملک گذاشته شد. بدین ترتیب، دوره استبداد صغیر به پایان رسید.

میلادی

27 آوریل 1231

هم‏زمان با یورش سپاهیان صلیبی به مناطق شرق، واقعه مهم دیگری نیز روی داد که سرآغاز دوران مخوف انکیزیسیون یا تفتیش عقاید در تاریخ مسیحیت به شمار می‏رود. در این زمان که پاپ اینوسان سوم فرمان‏روایی داشت، وی دستور تشکیل دادگاه تفتیش عقاید را صادر کرد و از این پس، این دادگاه در سراسر اروپا به کار پرداخت.

27 آوریل 1521

فردیناند‌ ماژلان،‌ دریانوردی‌ بود‌ که‌ برای‌ نخستین‌‌بار در جهت غرب از اروپا‌ به‌ آسیا‌ رفت و در اقیانوس‌ آرام کشتی راند. همچنین نخستین کسی بود که با هدف دور زدن کره زمین، رهبری یک ناوگان اکتشافی را عهده‌دار شد. وی در سال‌1511 میلادی در نبرد علیه مراکشی‌ها شرکت کرد. با وجود زخم برداشتن در جنگ و دریافت مدال‌های متعدد، اطرافیان وی را به داد‌وستد غیرقانونی متهم کردند. هر چند ماژلان بالاخره از تمام اتهام‌ها تبرئه شد، ولی دیگر از چشم‌ شاه‌ امانوئل‌ اول‌ افتاده بود. پادشاه تقاضای افزایش حقوق ماژلان را نپذیرفت و اعلام کرد که دیگر در دولت پرتغال مقامی برای او در نظر نگرفته است. ماژلان که اوضاع را چنین دید، به‌ خدمت‌ دربار‌ اسپانیا‌ درآمد‌.‌ او‌ سرانجام‌ در‌ جنگ‌ با‌ بومیان‌ در‌ 27‌آوریل‌ 1521 میلادی‌ در‌ نبرد‌ ماکتان‌ کشته‌ شد‌.

27 آوریل 1791

ساموئل مورس مخترع تلگراف متولد شد. مورس ابتدا در هنر نقاشی به درجه استادی رسید. اما همواره به مطالعه در رشته های برق و فیزیک علاقه مند بود. سرانجام دریافت که می توان اخبار را به وسیله جریان برق موجود در سیم، انتقال داد و بدین ترتیب الفبایی را اختراع کرد که از خط و نقطه تشکیل شده بود و به وسیله برق ثبت می شد.

27 آوریل 1794

ویلیام جونز خاورشناس انگلیسی درگذشت. ویلیام جونْزْ مستشرق معروف انگلیسی در 20 سپتامبر 1746م در لندن به دنیا آمد. وی پس از تحصیلات مقدماتی و متوسطه، دوره دانش‏سرای دانشگاه آکسفورد را طی کرد و به زبان‏های شرقی علاقه‏مند شد. ویلیام جونز در سال 1767م یک نسخه خطی مربوط به دوران نادرشاه افشار را به خواست پادشاه وقت دانمارک، ترجمه کرد و مهارت خود را در این فن به اثبات رساند. وی در سال‏های بعد به عنوان یکی از اولین اروپاییان، غزلیاتی از حافظ، ابیاتی از مثنوی معنوی، ابیاتی از خمسه نظامی و اشعاری از فردوسی را به انگلیسی و فرانسوی ترجمه کرد. جونز علاقه خاصی به زبان فارسی داشت و آن را شیرین‏ترین زبان مشرق زمین می‏دانست. او در سال 1784م، با همراهی چند تن از خاورشناسان انگلیسی، انجمن آسیایی بنگاله را تأسیس کرد. این انجمن به عنوان یکی از بزرگ‏ترین انجمن‏های علمی و ادبی جهان، دارای هزاران کتاب چاپی و خطی فارسی، عربی، هندی، سانسکریت و انگلیسی بود. ویلیام جونز سرانجام در 27 آوریل 1794م در 48 سالگی درگذشت.

27 آوریل 1955

کنفرانس باندونگ که زمینه ساز سازمان جنبش عدم تعهد بود پایان یافت. کنفرانس باندونْگْ نخستین کنفرانس سران کشورهای آسیایی و افریقایی است که از 18 تا 27 آوریل سال 1955م به دعوت دکتر احمد سوکانو، رئیس جمهور وقت اندونزی با حضور سران و نمایندگان 28 کشور تشکیل شد. کنفرانس باندونگ که معروف‏ترین رهبران آسیا و افریقا از قبیل جواهر لعل نهرو، چوئن لای و جمال عبدالناصر، سردمداران هند، چین و مصر در آن شرکت کردند، نخستین رویارویی کشورهای جهان سوم با قدرت‏های بزرگ نظامی و صنعتی جهان بود که زمینه را برای تشکیل سازمان کشورهای غیرمتعهد فراهم ساخت. کنفرانس باندونگ، طیف وسیعی از کشورهای طرفدار غرب یا بی‏طرف یا کمونیست را در برمی‏گرفت، ولی تمامی کشورهای شرکت‏کننده، پشتیبانی خود را از پنج اصل معروفِ هم‏زیستی مسالمت‏آمیز که مبتنی بر احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی یک‏دیگر، عدم تجاوز، عدم مداخله در امور داخلی یک‏دیگر و برابری حقوق و همکاری اقتصادی بود، اعلام داشتند. کنفرانس باندونگ سرانجام به تشکیل جنبش عدم تعهد که در واقع خارج از دو بلوک شرق و غرب بودند، انجامید و فعالیت خود را در سال‏های بعد گسترش داد.

27 آوریل 1972

قوام نکرومه سیاستمدار آفریقایی و بانی استقلال غنا درگذشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها