چند سال پیش که تازه این دست از تبلیغات موسسات کنکوری شروع شده بود، حسین توکلی که هنوز معاون سازمان سنجش کشور بود، در گفتوگو با جامجم رسما اعلام کرد، همانهایی که در تبلیغات آن سال شرکت کرده بودند، در مراسمی که برایشان در سازمان سنجش برپا بود، اعلام کرده بودند که تنها مرجع آنها همان کتابهای درسی متوسط بوده و لاغیر.
حق با او بود، چون معمولا نفرات اول کنکور در سالهای قبلتر، تاکید میکردند منابع درسی مرجعشان بوده و از جزوههای تستی معتبر استفاده کردهاند و چاشنی عامل موفقیتشان هم تلاشهای خودشان و پدر و مادرشان بود.
بعدها که تبلیغات این شکلی فراگیر شد، حتی رقمهای دریافتی از سوی برگزیدگان کنکور برای شرکت در این تبلیغات هم اعلام شد و سر و صدا کرد، حالا بعد از این همه سال بالاخره رییس موسسه آموزشهای عالی آزاد و عالی خاص از ممنوعیت استفاده از تصاویر برگزیدگان کنکور در تبلیغات خبر داده است.
هر چند که قرار است جزئیات این مصوبه به موسسات آموزش عالی ابلاغ شود، اما به گفته علی معصومیان تمام تبلیغات کاغذی، پوستری، پلاکاردی و خیابانی از برگزیدگان کنکور برای موسسات آموزش عالی ممنوع است.
ظاهرا پیش از این نیز استفاده از تصاویر برگزیدگان کنکور در تلویزیون از سوی این مرکز ممنوع اعلام شده بود.
از سال 86 که طرح حذف کنکور در مجلس به تصویب رسید، از علل اصلی طرح، اضطراب و نگرانی داوطلبان از نحوه اجرای کنکور عنوان میشد، اضطرابی که در همه این سالها بازار گرم و پرسودی برای موسسات کنکوری فراهم کرده بود، حتی هنوز هم که تعداد شرکتکنندگان و ظرفیت پذیرشها در بیشتر رشتهها یکی شده، تغییری در این بازار پرحاشیه صورت نگرفته است.
با این تفاسیر به نظر میرسد، ممنوعیتهای اینچنینی که به حواشی کنکور دامنزده، باید بیشتر شود، خصوصا که رقابت در کنکور برای برخی از رشتهها و دانشگاهها همچنان داغ است.
مستوره برادران نصیری - دبیر گروه جامعه
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
فؤاد ایزدی، کارشناس حوزه روابط بینالملل در گفتوگو با «جامجم» تشریح کرد
در گفتوگوی «جامجم» با پژوهشگر حوزه ارتباطات و رسانه عنوان شد