اصلی‌ترین محورهای مذاکرات ​تشکیل یک «دولت توافق ملی» به ریاست محمود عباس و تعیین زمان انتخابات در مدتی کمتر از 6 ماه است

فلسطینی‌ها به​آشتی ملی نزدیک شدند

پس از سال‌ها اختلاف، بخصوص بین دو جنبش فتح و حماس که از سال 1386 تاکنون شکاف عمیقی را در بین گروه‌های فلسطینی به‌وجود آورده بود، طی دو روز گذشته هیات‌هایی از این دو تشکل مهم فلسطینی با هم در غزه دیدار کردند. هدف از این دیدارها پیشبرد روند آشتی ملی فلسطینی و تشکیل یک دولت تکنوکرات طی چند هفته آینده است.
کد خبر: ۶۶۶۳۴۹

به گزارش ایرنا، هیات‌های مذاکره‌کننده جنبش‌های حماس و فتح بر لزوم اجرای فوری تفاهم‌های آشتی داخلی فلسطینی‌ها تاکید کردند.

شبکه المیادین دیروز در گزارشی اعلام کرد: اسماعیل هنیه، رئیس دولت منتخب فلسطین تاکید کرد اکنون وقت اجرای تفاهم‌های آشتی داخلی فلسطینی است، نه زمان حصول تفاهم‌های جدید.

هنیه پس از دیدار با هیات اعزامی سازمان آزادیبخش فلسطین به ریاست عزام الاحمد، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح، خواستار اجرای فوری همه تفاهم‌های مربوط به آشتی داخلی فلسطینی در جریان توافق‌های قاهره و دوحه شد.هنیه گفت: نظام سیاسی، حکومت و رهبری فلسطین با یک برنامه ملی مورد توافق، برای تحقق آشتی تلاش می‌کنند.

از سوی دیگر عزام الاحمد، رئیس هیات فتح در مذاکرات آشتی داخلی فلسطینی‌ها هم تاکید کرد وحدت فلسطینی‌ها امری مقدس است و هیچ قدرتی نمی‌تواند این وحدت را از بین ببرد.وی افزود: با جنبش جهاد اسلامی تماس گرفته شده است تا جزئیات مشورت‌ها در غزه که بین هیات‌های حماس و فتح انجام شده، به اطلاع رهبران این جنبش نیز رسانده شود.

جزئیات توافق

اصلی‌ترین محورهای مذاکرات در غزه، تشکیل یک «دولت توافق ملی» به ریاست محمود عباس و تعیین زمان انتخابات در مدتی کمتر از شش ماه است. محور مهم دیگر، فعال شدن و گسترش ساختار سازمان آزادیبخش فلسطین برای تحقق «وحدت ملی» است.

شبکه الجزیره دیروز در همین باره اعلام کرد: هیات‌های حماس و فتح رسما درباره تشکیل حکومت شایسته سالار ملی در پنج هفته آینده توافق کردند. این دولت باید با توافق کامل و مطابق با توافق‌نامه‌های دوحه و قاهره با حضور شخصیت‌های دارای تخصص و تجربه تشکیل شود.

مذاکرات هیات‌ها با حضور اسماعیل هنیه نخست‌وزیر دولت منتخب فلسطین در غزه، موسی ابومرزوق مرد شماره 2 دفتر سیاسی این جنبش و هیات اعزامی تشکیلات خودگردان به ریاست عزام الاحمد، مسئول آشتی فلسطینی در جنبش فتح برگزار شد.

این مذاکرات که از روز سه‌شنبه شروع شده بود تا دیروز صبح به طول انجامید. دو طرف درباره چگونگی چند ماده دیگر از تفاهم‌های آشتی داخلی به توافق رسیدند که قرار است بزودی اعلام شود.

هیات‌های شرکت‌کننده در این مذاکرات که فضای امیدوارکننده‌ای بر آن حاکم بود، اعلام کردند تشکیل یک دولت جدید به منزله «تشییع جنازه دودستگی سیاسی» بین فلسطینی‌ها خواهد بود.

به گزارش الجزیره، علاوه بر تشکیل دولت جدید، بسیاری دیگر از امور معلق مانده بین گروه‌های فلسطینی نیز در آستانه حل و فصل نهایی است؛ از جمله توافق بر سر زمان تشکیل رهبری یکپارچه در قالب سازمان آزادیبخش فلسطین و نیز چگونگی اعلام انتخابات ریاست‌جمهوری، قانونگذاری و شورای ملی فلسطین. ناظران بر این باورند که توافق‌های اخیر در غزه گام‌های بلندی در مقایسه با گذشته در راه آشتی داخلی فلسطینی‌ها به شمار می‌رود. هر چند هنوز همه مسائل مورد اختلاف حل نشده، اما این امر می‌تواند جبهه داخلی فلسطینی‌ها را بخصوص در برابر رژیم صهیونیستی یکپارچه و متحد کند. هم‌اکنون مردم فلسطین منتظر اقدامات عملی برای تحقق این هدف هستند.

واکنش اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم ‌صهیونیستی دیروز در واکنش به آشتی ملی فلسطینی‌ها گفت: تشکیلات خودگردان باید بین اسرائیل و حماس یکی را برای صلح انتخاب کند.به گزارش فارس، نتانیاهو که بعد از دیدار با سباستین کورتز وزیر خارجه اتریش صحبت می‌کرد، گفت: محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان نمی‌تواند هم با اسرائیل و هم با حماس به صلح برسد. پیش از این اوفیر گندمان، سخنگوی نتانیاهو نیز صلح میان فتح و حماس را موجب پایان مذاکرات سازش دانسته بود.

این در حالی است که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در سخنانی برای تمدید گفت‌وگوهای سازش شرط‌های جدیدی را از قبیل توقف شهرک‌سازی و نیز مذاکره درباره مرزهای دولت آینده فلسطین تعیین کرده است.عباس اواخر روز سه‌شنبه در جمع روزنامه‌نگاران رژیم صهیونیستی در رام‌الله گفت: شرط فلسطین برای تمدید مذاکرات سازش پس از بیست و نهم آوریل(نهم اردیبهشت) این است که اسرائیل باقیمانده اسرای پیش از پیمان اسلو را طبق وعده آزاد کند و مذاکره درباره مرزهای دولت آینده فلسطین را بپذیرد.عباس افزود: اگر اسرائیل به راه‌حل دو دولت معتقد است، باید پای میز مذاکره حاضر شود و ببیند اسرائیل در کجای نقشه قرار دارد.

در صورت شکست مذاکرات، اسرائیل باید مسئولیت سرزمین‌های فلسطینی را طبق توافقات بین‌المللی بپذیرد یعنی مثل قبل از تشکیل دولت خودگردان باید به وضع اقتصادی این منطقه رسیدگی کرده، به کارمندان حقوق بدهد و به مسائل مربوط به کشاورزی، بهداشت و آموزش و پرورش بپردازد.

به گفته عباس، رژیم صهیونیستی طبق موازین بین‌المللی مسئولیت کامل امنیت این منطقه را به‌عهده خواهد داشت.

هیات‌های اسرائیلی فلسطینی روز سه‌شنبه همراه مارتین اندیک، نماینده آمریکا مذاکراتی داشتند، اما اعلام شد اختلافات بین طرفین خیلی زیاد است.

مذاکرات سازش میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین پس از سه سال وقفه، تابستان گذشته با وساطت آمریکا از سر گرفته شد و ضرب‌الاجل بیست و نهم آوریل(نهم اردیبهشت) برایش تعیین شد؛ ضرب‌الاجلی که با خلف وعده تل‌آویو در زمینه آزادی آخرین گروه از اسرای فلسطینی به بن‌بست رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها