سالروز انقلاب فرهنگی

روز دوم اردیبهشت روز انقلاب فرهنگی است. امام در بند 11 این پیام بر ضرورت ایجاد «انقلاب اسلامی‌در دانشگاه‌های سراسر کشور»، «تصفیه استادان مرتبط با شرق و غرب» و «تبدیل دانشگاه به محیطی سالم برای تدوین علوم عالی اسلامی» تاکید کرد.
کد خبر: ۶۶۵۷۷۷
سالروز انقلاب فرهنگی

به دنبال این پیام، شورای انقلاب در ملاقات با امام(ره) در بیانیه‌ای در 29 ‌‌/‌‌1‌‌/‌‌59 پس از دادن مهلتی 3 روزه به گروه‌های سیاسی برای برچیدن دفاتر و تشکیلاتشان در دانشگاه‌ها نیز مقرر کرده بود که امتحانات دانشگاهی باید تا 14 خرداد به پایان برسد و از 15 خرداد دانشگاه‌ها تعطیل و هرگونه اقدام استخدامی و مانند آن متوقف و نظام آموزشی کشور براساس موازین انقلابی و اسلامی طرح‌ریزی شود نیز در روز دوم اردیبهشت همان سال، دانشجویان وابسته به انجمن اسلامی برخی دانشگاه‌ها با شعار «دانشگاه اسلامی ایجاد باید گردد» خواستار تعطیلی دانشگاه‌ها شده و به سمت جماران حرکت کردند.

امام خمینی در واکنش به خواست دانشجویان در سخنرانی خود اعلام کرد: «دانشگاه‌های ما، دانشگاه‌های وابسته است. دانشگاه‌های ما، دانشگاه‌های استعماری است. دانشگاه‌های ما اشخاصی را تربیت می‌کند، اشخاص غرب زده هستند.

معلمین بسیاری شان غرب‌زده هستند و جوانان ما را غرب‌زده بار می‌آورند. ما می‌خواهیم یک دانشگاه مستقل درست کنیم و تغییر بنیادی بدهیم که مستقل بشود. معنی اسلامی شدن دانشگاه این است که استقلال پیدا کند و خودش را از غرب جدا کند و خودش را از وابستگی شرق جدا کند و یک مملکت مستقل، یک دانشگاه مستقل، یک فرهنگ مستقل داشته باشیم...» امام خمینی در این سخنان بر اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها تاکید کردند. در نهایت فرمان امام‌خمینی در تاریخ 23‌‌/‌‌3‌‌/‌‌59 مبنی ‌بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی صادر شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها