نمی‌دانیم از کی و چه زمان برخی مربیان فوتبال ما خواهان دستمزدی برابر با ستاره‌ها و بازیکنان تیمشان شدند، اما مهم قراردادهای میلیاردی است که با چنین مربیانی بسته می‌شود و در پایان نیز آن نتایجی که انتظار می‌رود، به‌دست نمی‌آید.
کد خبر: ۶۶۵۲۹۳
برتری مربیان میلیونی بر میلیاردی

نمی‌دانیم از کی و چه زمان برخی مربیان فوتبال ما خواهان دستمزدی برابر با ستاره‌ها و بازیکنان تیمشان شدند، اما مهم قراردادهای میلیاردی است که با چنین مربیانی بسته می‌شود و در پایان نیز آن نتایجی که انتظار می‌رود، به‌دست نمی‌آید.

علی دایی و امیر قلعه‌نویی در زمره چنین مربیانی هستند؛ اولی در فصل تازه به پایان رسیده با پرسپولیس قرارداد یک میلیارد و 750 میلیون تومانی داشته و دومی نیز با استقلال رقم قراردادش یک میلیارد و 300 میلیون تومان بوده است که طبق آنچه اعلام شده هر دو نیز بیش از 50 درصد این قرارداد را دریافت کرده‌اند. شاید گفته شود به هر حال دوتیم استقلال و پرسپولیس باید هم به سرمربی‌شان چنین مبالغی پرداخت کند. دلیلی نیز که معمولا از سوی مربیان عنوان شده و می‌شود، این است که آنها از ستاره‌های تیمشان چیزی کم ندارند و به هر حال شرایط ایجاب می‌کند که آنها نیز قراردادی همتراز با بازیکنان ستاره خویش داشته باشند. باز هم دلیل آورده می‌شود که یک مربی 200 و 300 میلیونی نمی‌تواند به بازیکنی با قراردادهای یک میلیارد و پانصد میلیون تومانی و بالاتر امر و نهی کرده و بگوید بالای چشم‌شان ابروست. تا دلتان بخواهد نیز از این دلایل برشمرده می‌شود، اما یکی نیست بگوید دوستان! شما که دم از حرفه‌ای‌گری می‌زنید مگر از «الکس فرگوسن» که عامل تمام موفقیت‌های منچستریونایتد در 25 سال گذشته است، بالاتر هستید. او با این‌که حقوقی برابر با کریس رونالدو نداشت، اما وقتی با بی‌انضباطی این ستاره پرتغالی‌اش مواجه می‌شد به‌گونه‌ای با او برخورد می‌کرد که دفعه بعدی برای این کارها باقی نماند. براستی اگر قرار بود مربیان فوتبال ما روزی با ستاره‌هایی چون کریس رونالدو و لیونل مسی کار کنند، درخواست چه رقم گزافی را داشتند؟

هیچ‌کس مخالف پرداخت پول‌های خوب به فوتبالیست‌ها و مربیان این رشته نبوده و نیست، اما ما اعتقاد داریم پول باید در ازای تلاش صورت گرفته پرداخت شود، نه این‌که همان ابتدای فصل و به‌واسطه اسم دهان پرکن بازیکن و مربی موردنظر، سرکیسه بی‌ضابطه از جیب دولت شل شود. در نظر بگیرید در همین فصلی که علی دایی و امیر قلعه‌نویی قراردادهای میلیاردی داشتند، حسین فرکی و یحیی گل‌محمدی در تیم‌های فولاد خوزستان و نفت تهران با یک سوم و بعضا یک چهارم قرارداد سرمربیان قرمز و آبی، تیم‌هایشان را به مقام قهرمانی و سومی لیگ رساندند تا مشخص شود که نتیجه‌گیری در این فوتبال صرف میلیاردی گرفتن و میلیاردی خرج کردن نیست. به هر حال به نظر می‌رسد که در زمینه قرارداد مربیان نیز باید بازنگری اساسی صورت گیرد تا از پول بیت‌المال سوءاستفاده‌ای نشود.

حجت‌اله اکبرآبادی / دبیر گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
همیشه ابی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۱
۰
۰
با سلام
بعید می دانم نگارنده مطلب فوق از این امر بی اطلاع باشد كه فضای حاكم بر استقلال و پرسپولیس با تیمهای بر شمرده بسیار متفاوت می باشد و مربیگری درتیم های فوق بسیار دشوارتر از سایر تیم ها است و اگر اقایان فركی و گل محمدی (و نظایر ان) در این2 تیم مربی گری كنند بعید است نتایج خوب خود را(حد اقل در كوتاه مدت )تكرار كنند .
ضمنا همه تیمها جلوی ابی و قرمز انگیزه فراوانی دارند درحالی كه در برابر تیم های دیگر با انگیزه كمتری ظاهر می شوند و به همین دلیل تیم هایی نظیر فولاد و نفت می توانند با صرف انرژی (بودجه) به مراتب كمتری نتیجه دلخواه را كسب نمایند. لازم به ذكر است كارنامه درخشان اقای قلعه نوعی با تیم های مختلف بالاخص با استقلال قابل قیاس با افراد فوق الاشاره نمی باشد. با تشكر
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها