هر چیزی که مدت مدیدی یکنواخت باشد، بعد از مدتی کسل‌کننده می‌شود. برای همین هم اصل تنوع را اختراع کردند.
کد خبر: ۶۶۵۲۴۹

شما همین طبیعت خود ما را نگاه کنید. اگر تنوع نداشت و اگر مثلا چهار فصلش یک فصل می‌بود؛ چقدر خسته‌کننده و ملال‌آور بود. حال آن که گرداننده این چرخ سپهر، طوری گردش زمین و زمان را تنظیم کرده که هر سه ماه یک‌بار، طبیعت دچار تغییر فصل بشود، بلکه آدمیزادی دچار کسالت نشود و خوش خوشانش شود.

ـ آی بگردم خدارو که همه چیزش رو حساب و کتابه!(این مطلب را نفهمیدیم کی گفت، ولی هر که گفت، قطعا از بندگان چیزفهم خدا بود.)

در مثالی دیگر، شما همین نظام آموزشی ما را ملاحظه کنید. هر چند وقت یک‌بار دچار تغییراتی ساختاری می‌شود تا دانش‌آموزان دلشان نگیرد و تمایل پیدا کنند درس بخوانند و برای خودشان چیزی بشوند.(شما نگاه نکنید به آنهایی که درس نخواندند و برای خودشان چیزی شدند. آدم عاقل از یک هفشده میلیون استثناء، هیچ‌وقت برنمی‌دارد قاعده نمی‌سازد.)

در همین راستاست که زمانی در مدارس ما امتحانات شفاهی در کنار امتحانات کتبی برگزار می‌شد، اما بعدها حذف شد. زمانی نمره عددی می‌دادند به دانش‌آموزان، بعد از مدتی قرار شد وضع درسی آنها را توصیف کنند. الان دوباره صحبت از این است که امتحانات شفاهی مجددا به مدارس برگردد و از دانش‌آموزان، پای تخته سؤال شود.

خبر دریافتی: «آموزش و پرورش در نظر دارد تا از ماه‌مهر امسال(1393)، امتحانات شفاهی را در مقاطع ابتدایی و متوسطه احیا کند تا شیوه‌های ارزشیابی دانش‌آموزان و راه‌های سنجش پیشرفت تحصیلی آنها تنوع داشته باشد.»ــ به نقل از جراید متنوع

بسته پیشنهادی: همچنان که در صدر این مقال حس و بلکه مشاهده کردید؛ ما نیز از طرفداران پروپا قرص تنوع هستیم. فلذا برای کمک به ایجاد هر چه بیشتر تنوع در امتحانات مدارس، راه‌های پیشرفته زیر را نیز پیشنهاد می‌کنیم:

1 ـ امتحان تلفنی: معلم به دانش‌آموزان خود تلفن بزند و سؤالات امتحانی را مطرح کند. بهتر است که به خاطر پیشگیری از قطع و وصل احتمالی تلفن و ایجاد اختلال در طرح موفق سؤال‌ها، با تلفن منازل
دانش‌آموزان تماس گرفته شود. فوقش منزل تشریف ندارند، سوال‌های امتحانی را بعد از شنیدن بوق، روی سیستم پیغامگیر می‌گذارند.

2 ـ امتحان پیامکی: الان ملت حتی صله رحم خود را از طریق ارسال پیامک انجام می‌دهند. ثواب هم دارد. آموزگار محترم، سوالات امتحانی را برای دانش‌آموزان کلاس، اصطلاحا «سند تو آل» ( send to all) نماید. امید که مخابرات، هر سؤال را چند بار نفرستد که ممکن است موجبات عصبانیت دانش‌آموز و در نتیجه لطمه خوردن او شود.

3 ـ امتحان بلوتوثی: معلم از دانش‌آموزان عزیز خود بخواهد تا همگی بلوتوث‌های خود را روشن کنند. سپس بسته محتوی سؤالات امتحانی را برای اولین دانش‌آموز نشسته در میز جلو بفرستد و از او بخواهد که پس از دریافت، او نیز آن بسته را برای نفر بعدی ارسال کند. و همین‌طور الی‌آخر(یا همان ته کلاس سابق!)

4 ـ ارفاق یارانه‌ای: برای ایجاد تنوع بیشتر و به روزتر، معلم به هر دانش‌آموزی که از گرفتن یارانه انصراف داده یا توسط پدرش انصراف داده شده است، یک یا دو نمره در نظر بگیرد و بداند که با این کار، موجبات پیشرفت ملت و دولت را فراهم می‌آورد. ان‌شاءالله که خودش هم پیشرفت کند.

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها