آموزش خط هیروگلیف مصری

کتاب «آموزش خط هیروگلیف مصری» تالیف «آنجلا مکدونالد» به خوانندگان خود می آموزد چگونه از هیروگلیف ها برای نوشتن اسامی خود و دوستان شان استفاده کنند.
کد خبر: ۶۶۴۱۸۳
آموزش خط هیروگلیف مصری
کتاب «آموزش خط هیروگلیف مصری» تالیف «آنجلا مکدونالد» به خوانندگان خود می آموزد چگونه از هیروگلیف ها برای نوشتن اسامی خود و دوستان شان استفاده کنند.

«خط هیروگلیفی»، «افراد و نام هایشان»، «خدایان و نام هایشان»، «حیوانات و نام هایشان» و «هیروگلیف های کاربردی» عنوان های پنج فصل کتاب «آموزش خط هیروگلیف مصری» تالیف «آنجلا مکدونالد» را تشکیل می دهند.

مصر که در شمال شرقی قاره آفریقا واقع شده، به دلیل این که از جهات شمال و شرق به دو دریا، از سمت جنوب به کوهستان و از طرف غرب به بیابا ن های خشک و لم یرزع می رسد، در دوران باستان محیط آرامی برای زندگی نوع بشر به شمار می رفت. این کشور از گذشته های دور به دلیل نوع و شکل معماری بناها و علایم تصویری به جای مانده از پیشینیان، توجه بسیاری از جویندگان گنج، موزه داران و باستانشناسان را به خود جلب کرده بود. از زمانی که «ژان فرانسوا شامپولیون» توانست خط هیروگلیف را رمزگشایی کند، نزدیک به دو قرن سپری شده و در طی این زمان طولانی، ناشناخته های بسیاری درباره اسامی خدایان، پادشاهان، تاریخ، اساطیر و فرهنگ جامعه دین سالار مصر آشکار شده است.

نخستین فصل کتاب اصول خط هیروگلیف را ارایه می دهد و به خوانندگان می آموزد این خطوط چگونه رمزگشایی شده و کلمات به چه صورت نوشته و خوانده می شده است. فصل بعدی به چگونگی نامیدن افراد به زبان مصری می پردازد، مانند نام های خانوادگی، دوستان و دشمنان و به شما یاد می دهد که چطور نام مصری خودتان را به هیروگلیف بنویسید.

فصل سوم کتاب روی نام های تعدادی از خدایان مصری، از خدایان دولتی معروف مانند ایزیس و آنوبیس گرفته تا دیوهای اسرارآمیز کمتر شناخته شده، تمرکز می کند. فصل چهارم نیز نام های مصری حیوانات وحشی و اهلی که همجوار آن ها زندگی می کردند، بررسی کرده، همچنین به این موضوع می پردازد که چطور مصری ها از هیروگلیف های حیوانی برای نشان دادن احساسات انسانی استفاده می کردند.

آخرین فصل کتاب مجموعه ای از عبارات مصری موثق شامل سلام و احوال پرسی، ابزار تسلیت و سوگواری را ارایه می دهد.

در بخشی از کتاب آمده است: «برای مصریان، کتیبه های تاریخی و مذهبی رسمی، نظیر آن هایی که روی دیوارهای اهرام و معابد حکاکی شده اند، نوع نگارش متفاوتی را نسبت به اسناد و گزارش های قانونی معاملات تجاری می طلبیدند. به همین سبب متون اهرام و کتیبه های سلطنتی با رسمی ترین و مزین ترین خط ـ یعنی هیروگلیف ـ حکاکی می شدند، در حالی که اسناد اداری و متون شخصی مثل نامه ها به خط هیراتیک، یک شیوه سریع تر و متصل تر خط هیروگلیف، نوشته می شدند. هم متون هیروگلیفی و هم هیراتیک می توانستند به روش های متنوعی، بسته به موادی که نویسنده با آن ها کار می کرد، نوشته شوند. اگر بنا بود یک کتیبه روی سطح سختی مثل سنگ گرانیت حک شود، معمولا علایم به طور خلاصه و بدون جزییات زیاد داخلی آورده می شدند.»

چاپ نخست کتاب «آموزش خط هیروگلیف مصری» تالیف «آنجلا مکدونالد» با ترجمه بابک شیخ بیک لو اسلام در 160 صفحه، شمارگان یک هزار نسخه و بهای هشت هزار تومان از سوی انتشارات سمیرا روانه بازار کتاب شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها