با وجود ارثی بودن جنس دندان‌ها، نباید خرابی و پوسیدگی آن در دوران بزرگسالی را به وراثت ربط داد.
کد خبر: ۶۶۲۵۸۵

دکتر مسعود کشاورز، دندانپزشک در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: جنس و رنگ دندان به صورت وراثت به فرد منتقل می‌شود. دندان بعضی افراد با وجود نظافت، ظاهری زردرنگ دارد که به دلیل نازک‌شدن مینا و برجسته‌شدن عاج که تا حدودی ریشه در وراثت دارد، نمایان می‌شود، اما تغییر رنگ دندان‌ها گاهی اوقات ناشی از بی‌توجهی به رسیدگی و نظافت و انباشته‌شدن جرم روی مینای دندان است که با جرم‌گیری، رنگ مینای دندان به حالت سفیدی اولیه برمی‌گردد. وی افزود: با وجود ارثی بودن جنس، نباید خرابی و پوسیدگی دوران بزرگسالی را به وراثت ربط داد، چرا که بسیاری از مشکلات ریشه در رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان دارد.

سبزیجات بهاری را به صورت خام مصرف کنید

یک متخصص تغذیه توصیه کرد: افراد بزرگسال بهتر است برای دریافت فیبر موجود در گیاهان بهاری آنها را به صورت خام مصرف کنند.

دکتر کیومرث دانشور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به رویش گیاهان خودرو در آغاز فصل بهار اظهار کرد: مصرف این گیاهان می‌تواند به علت وجود فیبر بالا در آنها برای سلامت بدن و بویژه دستگاه گوارش مناسب باشد. فیبر بالای موجود در این گیاهان تنظیم کار دستگاه گوارش را به‌عهده گرفته و موجب بهبود کارکرد آن می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بهتر است این گیاهان برای افراد بزرگسال به صورت خام و برای کودکان به صورت پخته مصرف شود. همچنین مصرف سبزیجات بهاری ضد تصلب شرایین بوده و برای سلامت قلب بسیار مفید است. سبزیجات بهاری که پررنگ‌ هستند می‌توانند به سلامت رگ‌های قلب کمک کنند. سبزیجات و گیاهان بهاری غنی از مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند که می‌توانند تاثیر بسیاری روی سلامت تمام ارگان‌ها و اعضای بدن داشته باشند.

راه‌های تامین ویتامین D مورد نیاز بدن را بیاموزید

محققان آمریکایی می‌گویند 15 دقیقه تابش مستقیم نور خورشید به صورت، بازوها، کمر یا پاها آن هم سه مرتبه در هفته برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن کفایت می‌کند، اما اگر از این زمان تجاوز کردید بهتر است پوست خود را بپوشانید یا دنبال یک سایه یا سرپناه بگردید.

به گزارش ایسنا، محققان تاکید می‌کنند برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن روش‌های موثر و کم هزینه دیگری نیز وجود دارد از جمله مصرف شیر که سرشار از ویتامین D است و می‌تواند یک سوم از نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین کند. ماست نیز به تنهایی قادر است 20 درصد از ویتامین D مورد نیاز بدن را در روز تامین کند.

این محققان می‌افزایند: خوردن صبحانه نیز یک فرصت عالی برای جذب ویتامین D‌ مورد نیاز بدن است. خوراکی‌های محبوب صبح نظیر تخم‌مرغ، شیر، ماست، غلات و آب پرتقال سرشار از مواد مغذی هستند. البته در بین موادغذایی هیچ چیز جای ماهی را برای تامین ویتامین D مورد نیاز بدن نمی‌گیرد. به طوری که با مصرف تنها 85 گرم ماهی قزل‌آلا می‌توانید 112 درصد یعنی فراتر از میزان مورد نیاز ویتامین D روزانه خود را تامین کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها