مدیر پروژه بین‌المللی حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی از خطر زوال «بلوط ایرانی» منطقه زاگرس خبر داد.
کد خبر: ۶۶۲۰۷۹

شیرین ابوالقاسمی درباره این بحران به مهر گفت: آفت درختان جنگلی زاگرس به مرحله زوال گونه‌های جنگلی منطقه رسیده است.

وی تصریح کرد: زوال گونه‌های جنگلی در سطح جهان در بازه‌های زمانی بسیار طولانی‌مدت صورت می‌گیرد، اما در زاگرس این نابودی و زوال گونه‌های مرتعی و جنگلی بویژه بلوط ایرانی با سرعت بیشتری اتفاق افتاده است. اگر این روند پیش برود و زوال گونه‌های مرتعی و بلوط زاگرس کنترل نشود، پدیده بیابان‌زایی در این منطقه از کشور رخ خواهد داد.

وی گفت: سازمان ملل متحد نسبت به زوال گونه‌های مرتعی و جنگلی زاگرس حساس شده است و باید در یک طرح ملی با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی از این زوال جلوگیری کرد.به گفته وی، در شورای عالی حفاظت محیط‌زیست در اردیبهشت بحث مراتع و گونه‌های جنگلی زاگرس مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

مدیر پروژه حفاظت از تنوع زیستی زاگرس درباره گونه‌های بومی جانوری (اندمیک) غرب ایران نیز گفت: مطالعات پایه سال 90 در زمینه شناسایی گونه‌های جانوری نشان داده که 196گونه پستاندار در کشور وجود دارد که حدود 93 گونه در زاگرس زیست می‌کنند و برای حفظ و صیانت از این گونه‌ها باید همه دستگاه‌های متولی همکاری لازم داشته باشند.

مدیر طرح ملی حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی گفت: رشته کوه زاگرس مرکزی از تنوع زیستی با ارزشی در سطح جهان برخوردار است و شرایط اقلیمی و توپوگرافی مناسب آن، به تنوع عظیم اکوسیستمی و زیستگاهی برای طیف وسیعی از گونه‌ها منجر شده است.

وی گفت: در دهه‌های اخیر، به واسطه تغییرات جمعیتی و تغییر نظام‌های اجتماعی و اقتصادی و زوال مدیریت سنتی و الگوهای کاربری زمین، تنوع زیستی رو به کاهش نهاده و هم اکنون به شدت در معرض نابودی است بنابراین طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی، با هدف حفاظت از محدوده 2.5 میلیون هکتاری زاگرس مرکزی از طریق همسو‌کردن حفاظت از تنوع زیستی و بهره‌برداری پایدار، با فعالیت‌های بخش‌های کشاورزی، جنگلداری، مراتع، آب و گردشگری ایجاد شده است

وی افزود:این پروژه از طریق ارتقای ظرفیت لازم در سطوح فردی، سازمانی و سیستمی سازمان‌های داخلی، از روش‌های مبتکرانه برای حفاظت از تنوع زیستی و بهبود معیشت مردم و در نهایت توسعه اقتصادی پایدار منطقه حمایت می‌کند.

زاگرس مرکزی به بخش‌هایی از استان اصفهان، فارس، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد اطلاق می‌شود که از شمال غربی کشور تا جنوب شرقی کشیده شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها