این پارچه‌های زربفت گران‌قیمت

شاید گذر شما به مغازه‌های خیابان زرتشت که در تهران بسیار معروف است افتاده باشد یا در سالن‌های خیاطی وعروسی‌ها لباس‌های سطح بالا و پارچه‌هایی را دیده باشید که اغلب بسیار مجلل و مجلسی و منحصربه‌فرد هستند، اما زمانی که به قصد خرید آنها گام پیش گذاشته‌اید متوجه شدید که این پارچه‌ها بسیار گران قیمت هستند و تنها عده‌ای که توانایی خرید این نوع پارچه‌ها را دارند، شاید از این که لباس منحصربه‌فردی تهیه می‌کنند خوشحال‌اند و به دیگران فخر می‌فروشند.
کد خبر: ۶۶۱۱۷۴
این پارچه‌های زربفت گران‌قیمت

البته این گونه پارچه‌ها در انحصار محض بانوان است. چراکه حتی در گران قیمت‌ترین پارچه‌های مردانه اثری از سنگ‌های قیمتی یا نخ طلا دیده نمی‌شود! این چنین است که بازار پارچه‌های گران‌قیمت زنانه دنیای پیچیده و خاص خود را دارد. دنیایی که حس زنانه در آن حرف اول و آخر را می‌زند. پارچه‌های گران قیمت زنانه ویژگی‌های خاص خود را دارد. در بسیاری از موارد دیده شده که حتی این پارچه‌ها را به دلیل متعلقات و جواهراتی که به آنها اضافه می‌شود یا این که در آنها نخ‌های طلا و نقره به کار برده شده به صورت کیلویی به فروش می‌رسانند. این پارچه‌ها دارای ملیله‌دوزی، سنگ‌دوزی، منجوق‌دوزی و... هستند و در حال حاضر بسیاری از این پارچه‌های موجود در بازار کشور محصول کشورهای هند و ترکیه است.

قیمت ارزان‌ترین پارچه‌های هندی از متری 45 هزار تومان به بالا شروع می‌شود و تا متری 300 و 400 هزار تومان هم می‌رسد. ازجمله قیمت یک متر پارچه ساری هندی با گل زرین 160 هزار تومان است که بسیاری از افراد آن را با چادر همرنگ استفاده می‌کنند.

پارچه ساری مدل سامیا نیز که در هندوستان از نوع راج کماری‌ها بوده و در مراسم خاص به مثابه سمبل و نمونه لباس احترام پوشیده می‌شود به قیمت هر متر 215 هزار تومان فروخته می‌شود. همچنین قیمت یک متر پارچه ساری تاج محلی 140 هزار تومان است که برگرفته از تحفه‌ای است که شاه‌جهان به همسرش داده است.

به همین ترتیب بهای یک متر ساری پولکی اطلسی 185 هزار تومان و ساری هندی مدل سری دیوی 180 هزار تومان است که به دلیل این که بیشتر در فیلم‌های هندی مورد استفاده هنرپیشه مشهور قدیمی هند ـ سری دیوی ـ بوده است، طرفدارانی دارد.

برخی از پارچه‌های مجلسی از متری 60 هزار تومان و گیپور پروانه‌ای از متری 80 هزار تومان شروع شده و قیمت آنها بنا بر نوع جنس و کارکرد آن افزایش می‌یابد و تا آنجا که برخی از این پارچه‌ها که به پارچه سنگ‌دوزی شده معروف هستند به گفته برخی از پارچه‌فروشی‌ها به متری یک میلیون تومان هم می‌رسد، اما برخی از فروشندگان زرتشت به چنین موضوعی واکنش نشان می‌دهند و می‌گویند چنین پارچه‌ای در کشور موجود نیست.

پارچه‌های گیپور سنگ‌کاری شده معمولی قیمتی بین متری 100 تا 120 هزار تومان دارد و اگر کار بیشتری روی این پارچه‌ها انجام شده باشد قیمت آنها به متری 300 تا 350 هزار تومان هم می‌رسد و برخی از پارچه‌های گیپور لباس عروس متری 400 هزار تومان به بالاست.

ترمه‌های یزد

اما ترمه‌های یزد نیز در زمره پارچه‌های گرانقیمت محسوب می‌شوند. این پارچه‌ها که تولیدات معروف یزد هستند تا پیش از این بیشتر در مواردی چون جانماز و سجاده، بقچه ورومیزی کاربرد داشتند، اما این روزها در برخی از لباس‌ها نیز به کار برده می‌شوند که بسته به نوع جنس و کار روی آنها قیمت‌های متفاوتی دارند که قیمت آنها از متری 25 هزار تومان به بالا شروع می‌شود. ترمه خجسته متری 18 تا 75 هزار تومان قیمت دارد، همچنین ترمه هاشمی نیز 14 تا 150 هزار تومان و ترمه حسینی بین 9500 تا 53500 تومان قیمت می‌خورد. ترمه اصفهان نیز از متری 5 تا 100 هزار تومان به فروش می‌رسد.

لباس‌های محلی و پارچه‌های گران

اما موضوع پارچه‌های گرانقیمت فقط منحصر به تهران نیست. در لباس‌های محلی بانوان برخی از شهرهای کشورمان مانند کردستان از پارچه‌هایی استفاده می شود که قیمت‌ بسیار بالایی دارد. این پارچه‌ها اغلب از جنس تور است که روی آنها پولک و سنگ‌های گران‌قیمت کار شده و متری 200 هزار تومان به بالا قیمت دارد. همچنین پارچه‌های سوزن‌دوزی شده لباس زنان بلوچ یا بانوان جنوبی کشورمان نیز قیمت‌های بسیار گرانی دارد و از متری 150 هزار تومان به بالا قیمت می‌خورد.

کتایون مافی / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها