با توجه به جوانی جمعیت و توسعه فناوری که به انسان در رسیدن به هیجان بیشتر در عین سلامت کمک می‌کند، گردشگری هیجانی این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است.
کد خبر: ۶۶۰۹۲۱
هیجان‌ روی‌ آب
ماجراجویی، لذت، هیجان، ورزش؛ همه اینها جمع شده در رشته‌ای که این روزها هواداران بسیاری پیدا کرده است و تورهای مسافرتی را وادار کرده این بازار مخاطب را به نوعی پاسخگو باشد، آنقدر که حالا بسیاری از تورهای معتبر گردشگری «رفتینگ» را جزئی از برنامه‌های خود کرده‌اند.

یله و رها روی آب قایق‌سواری‌کردن لذتی است که کمتر می‌توان از آن گذشت، در کنارش هیجانی که رودخانه‌های خروشان به شما می‌دهد لذت قایق‌سواری را صدچندان می‌کند. این بار می‌توانید به جای این که از بیرون به رودخانه‌های خروشان و بیقرار ایران نگاه کنید از دل همین رودخانه‌ها به چشم‌های خیره و مناظر شگفت بیرون از رودخانه نگاه کنید. قایق‌سواری در این رودخانه‌های خروشان را تجربه یا تماشا کنید.

در رفتینگ شما سوار قایق‌های مخصوص شده، ضمن لذت بردن از هیجان رویارویی با امواج رودخانه، از میان کوه‌ها و دشت‌ها گذر کرده و به تماشای مناظری می‌نشینید که با هیچ وسیله دیگری میسر نخواهد بود.

رفتینگ فعالیتی مهیج، ماجراجویانه، تفریحی و ورزشی است و خصلت دوست‌داشتنی‌اش این است که این تفریح در طبیعتی بکر انجام می‌شود. برای انجام رفتینگ نیازی به ورزشکار بودن یا مهارت‌داشتن شما نیست و هر شخصی که دوستدار هیجان است، می‌تواند با شرکت در تورهای روزانه آن و با اتکا به مهارت راهنما این کار را تجربه کند.

هرچند قدمت این ورزش در جهان بسیار است، اما آغاز این فعالیت تفریحی در ایران فقط به 9 سال پیش برمی‌گردد. از سال ۸۳ با مطالعاتی که صورت پذیرفت و وجود زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی و همچنین جغرافیای مناسب شهر اصفهان و رودخانه زاینده‌رود و ارمند، گردشگری هیجانی و به تبع آن تورهای یک و چند روزه قایقرانی در آب‌های خروشان مطرح و راه‌اندازی شد و در ادامه، مسیرهای امن مناسبی در رودخانه‌های ارمند، کارون، سزار و زاینده‌رود شناسایی گردید.

پیام اصلانی کسی است که هشت سال پیش اولین قایق رفتینگ را وارد ایران کرد. او می‌گوید: «جذابیت‌های گردشگری این رشته ورزشی باعث شد در سال ۸۳ با هزینه‌ای بالغ بر دو‌میلیون‌تومان قایق رفتینگ را خریداری و برای نخستین بار به ایران بیاورم. من که خود سال‌ها در تیم‌های شنا و واترپلو عضویت داشتم با همراهی برخی دوستان ـ که آنها هم شناگر بودند ـ با استفاده از شیوه آزمون و خطا در رودخانه زاینده‌رود فعالیت کردیم و پس از آن در ارمندرود به فعالیت خود ادامه دادیم. اولین مربی بین‌المللی رفتینگ که یک فرانسوی بود در سال ۸۵ به ایران آمد. سیر صعودی رفتینگ در ایران و البته وجود رودخانه‌های خروشان باعث شد جمعیت علاقه‌مند به رفتینگ در کشورمان رو به افزایش بگذارد و تورهای مسافرتی، همه ساله هزاران نفر را برای رفتینگ به رودخانه‌های مختلف کشور ببرند.»

تاسیس کمیته رفتینگ و ثبت قوانین و اصول برگزاری تورهای رفتینگ برای عموم باعث شده است ورزش رفتینگ به جایگاه ثابتی بین ورزش‌ها، فعالیت‌ها و سفرهای ماجراجویانه برسد. با این حال، جنبه گردشگری این رشته هنوز به جنبه ورزشی آن می‌چربد و تعداد علاقه‌مندانی که می‌خواهند خانوادگی یا ‌همراه دوستان خود رفتینگ را تجربه کنند، بیشتر است.

گردشگری که می‌خواهد در تورهای رفتینگ شرکت کند، احتیاج مبرم به مهارت خاصی ندارد. نترسیدن از آب و آشنایی با تکنیک‌های ابتدایی پارو زدن، مهم‌ترین ویژگی‌ است که باید برای بردن گردشگر به داخل آب آن را بررسی کرد، اما داشتن مهارت برای راهنمای رفتینگ و تور بسیار مهم است./ ضمیمه چمدان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها