نمایشگاه نقاشی‌ رضا عظیمیان با عنوان «تنظیم دوباره» در گالری اثر برپاست

نقاشی با دانلود‌های اینترنتی

وقتی فکرت به هم ریخته است، وقتی نمی‌توانی حتی بر کوچک‌ترین نکته‌ تمرکز کنی، به یاد همه چیز می‌افتی؛ ذهنت به‌هم ریخته و درهم و برهم است. همه اینها شاید از خاصیت‌های زندگی گرفتار فناوری امروز باشد. بشر امروز از مشکل هویت رنج می‌برد و دنیای ارتباطات، زندگی همه افراد را تحت تاثیر قرار داده و دهکده جهانی حتی نزدیک‌تر از آن شده که مک لوهان تصور می‌کرد.
کد خبر: ۶۵۹۴۱۱

این روزها رضا عظیمیان، هنرمند جوان، «تنظیم دوباره» از دانلودها را در گالری اثر به نمایش گذاشته است. نقاشی‌های او از فضاهای اینترنت که روایتی انسان‌شناسانه و جامعه‌شناختی دارد، با محور موضوعی دانلودها ارائه شده است. او دو سال پیش زاویه نگاهی دیگر از همین مجموعه را در نگارخانه اثر به تماشا گذاشت. در آن نمایشگاه، عظیمیان گویا بر اثر سرعت پایین اینترنت، چهره آدم‌ها را محو و ناواضح کشیده بود، اما اگر این روزها به دیدن دانلودهای تازه بروید، خواهید دید تصاویر نقاشی‌ها لود (شفاف) شده‌اند و تقریبا همه چیز از آن محوی به در آمده، اما همان تاخیر تاریخی بلایی به نام تداخل تصویری در این نقاشی‌ها پدید آورده که فضای بی‌ربط از هم را در یک بوم همنشین کرده است.

رضا عظیمیان درباره آثار نمایشگاه تنظیم دوباره می‌گوید: نقاشی‌کردن همیشه برایم کار بسیار باارزش و پیچیده‌ای است. وقتی به این فکر می‌کنم که آثارم را در نمایشگاه به تماشا بگذارم، اضطراب عجیبی سراغم می‌آید چون مدام فکر می‌کنم کارهایم هنوز آماده نمایش نیست و به طور وسواس‌گونه‌ای آثارم را دوره می‌کنم. البته هیچ وقت به این کارم خرده نمی‌گیرم و فکر می‌کنم در بسیاری موارد حق با من است، زیرا وقتی برای دیدن نمایشی می‌روم همین گونه به کارها نگاه می‌کنم و ایرادات بزرگ را قابل گذشت نمی‌دانم. از نظر من، نقاشی هنری نیست که بتوان با آن شوخی کرد و دچار سهل‌انگاری، چه در اجرا و چه در محتوای فکری شد. در واقع باید بسیار مطمئن عمل کرد. من هنوز وقتی به نمایش نقاشی‌هایم فکر می‌کنم، از نگاه‌های نافذ و دقیق می‌ترسم.

این هنرمند ادامه می‌دهد: یک اثر نقاشی براحتی می‌تواند فکر و اندیشه در پس رنگ‌ها و شلوغ کاری‌های در خود و نقاش را آشکار کند و اصلا نیازی به کنجکاوی زیاد نیست زیرا اگر قصد و نیتی جز انجام یک کار خوب در میان باشد، براحتی قابل درک است.

او درباره محتوای نقاشی‌هایش چنین توضیح می‌دهد: محتوای اصلی آثارم از تجربه روزمره، افکار و برخوردمان با اطراف، حساسیت‌ها، وسواس‌ها، دغدغه‌ها و نوع نگاه به زندگی و افراد تاثیر می‌گیرد و به نوعی، تمام اتفاقاتی که هر لحظه در حال رخ دادن است. در واقع دستمایه اولیه آثارم جزئی‌ترین لحظات زندگی تا بزرگ‌ترین اتفاقاتی را که در جهان پیرامونمان در حال وقوع است، در بر‌می‌گیرد. حال ممکن است این اتفاقات، لحظات و حوادث برای یک نفر مهم، اما برای فردی دیگر بی‌اهمیت باشد و بسادگی از کنار آن عبور کند.

عظیمیان می‌گوید: نقاشی‌های مجموعه «دانلودها» نشان می‌دهد پیشرفت ارتباطات چه تاثیری بر نوع نگاهمان به اطراف دارد. این تاثیر و نگاه کم‌کم وارد کارهای من شد و به شکل امروزی که می‌بینید درآمد. وقفه دانلودها برطرف نشده و اتفاقا این وقفه موجب شده، تصاویر مختلف در هم روند. به عبارتی تصاویر قاطی شده‌اند و از این‌رو می‌توان قسمت‌هایی از تصاویر تابلوهای مختلف را در یک بوم در این نمایشگاه درهم دید. به لحاظ معنایی می‌توان گفت وقفه موجود در دانلود این آثار موجب شده کامپیوتر درست کار نکند و اگر بخواهیم عکسی را در کامپیوتر باز کنیم، آنقدر شلوغ است که نمی‌توان آن را پیدا کرد یا آن را مخدوش شده می‌یابیم.

این هنرمند جوان می‌افزاید: تنظیم دوباره اشاره به آن دارد که هرازگاهی می‌توان با دقت و تمرکز بیشتر به اطراف توجه کرد و شاید مسائل، اتفاقات و حوادثی که اطراف ما در حال وقوع است، آن طور که ما عادت کرده‌ایم بی‌اهمیت نیست. می‌توان گفت آرامش اهمیت دارد و باید سعی کنیم این آرامش را با دیگران هم تقسیم کنیم. از انسان‌بودن بسادگی نگذریم. اگر به تابلوی گربه سفیدی که نقاشی کرده‌ام، نگاه کنید، می‌بینید آن گربه با گیره‌های دردناکی که به گوش‌های لطیفش زده‌ایم و با چشم‌کوری که ما آن را کور کرده‌ایم، فقط با یک چشم به ما نگاه می‌کند. اگر می‌توانست، می‌گفت که براحتی از انسان بودن نگذریم.

نقاشی های عظیمیان اعضای تازه وارد و نوآمدگان جالبی دارند؛ اسب و گربه. حیواناتی که اهلی و جزو جدانشدنی زندگی انسانند؛ اما به روایت نقاشی های این نمایشگاه این موجودات زیبا در معرض آسیب انسان‌اند. نقاش در همین باره می‌گوید: به همزیستی انسان‌ها با حیواناتی نظیر گربه و اسب در آثارم اشاره دارم که آن را زمینه‌ساز آسیب به حیوانات می‌دانم و از آن انتقاد کرده‌ام. به عنوان مثال در این نمایشگاه تابلویی دارم که «+سلام» نام دارد. در این کار دو اسب را به تصویر کشیده‌ام. این اسب‌ها در حال سلام کردن به یکدیگرند. اسب سمت راست‌ سوار دارد، افسارش کشیده و رام شده است. اسب سمت چپ همان حالت سر را دارد اما فکش بسته شده. بیشتر مردم نمی‌دانند این اسب‌ها چطور در مسابقات می‌رقصند و راه می‌روند و با گردن سلام می‌کنند. داستان این است که مدت طولانی فک این اسب‌ها را به گردنشان می‌بندند که وقتی در مسابقات، افسارشان را می‌کشند، حرکت را درست انجام دهند و امتیاز بگیرند. بعد از مدتی حنجره این اسب‌ها تغییر شکل می‌دهد و در زمان کوتاهی می‌میرند. در تابلوی «+یک فنجان چای» نیز گربه ایرانی را که در سراسر دنیا شهرت دارد، با چشمی کور و گوشی کشیده شده با گیره لباس به تصویر کشیدم. در واقع زیبایی یک گربه ایرانی را به این شکل نشان دادم که انسان‌ها فقط با گفتن یک آه از کنار آن می‌گذرند، بدون آن که به آن توجه و کمک کنند.

نمایشگاه نقاشی‌های رضا عظیمیان تا پایان فروردین در گالری اثر در خیابان ایرانشهر دایر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها