مذاکرات سازش بین فلسطینی‌ها و مقامات رژیم صهیونیستی که تاکنون بارها شکست خورده و از سرگرفته شده است یک بار دیگر در آستانه شکست و فروپاشی قرار گرفت. تلاش‌های چند ماهه جان کری وزیر خارجه آمریکا به منظور پایان دادن به این مذاکرات نیز تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است. با این حال مقامات آمریکایی به شکست خود اعتراف نکرده و می‌گویند هنوز برای اعلام شکست این مذاکرات زود است.
کد خبر: ۶۵۹۱۲۰

به گزارش ایسنا، هفته گذشته محمود عباس، رئیس دولت خودگردان فلسطینی گفت: اگر طرف اسرائیلی ۲۶ زندانی فلسطینی را طبق توافق قبلی آزاد نکند، دولت فلسطین از سازمان ملل متحد درخواست عضویت دائمی و قطعی به عنوان دولتی مستقل خواهد کرد.

وی چند سند مربوط به عضویت آژانس‌های مختلف سازمان ملل متحد را امضا کرده و عضویت دولت خود در چند معاهده بین‌المللی، از جمله معاهده چهارم ژنو، را نیز تصویب کرده است. سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) به‌رغم مخالفت شدید اسرائیل و آمریکا، از این اقدام حمایت کرد.در واکنش به این اقدام رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرده بیش از ۷۰۰ خانه جدید برای یهودیان در اراضی اشغال شده فلسطین خواهد ساخت. قرار بود مذاکرات سازش تا بیست و نهم آوریل به نتیجه برسد اما خودداری اسرائیل از آزاد کردن ۲۶ زندانی فلسطینی طبق توافقی که در ماه ژوئیه سال گذشته میلادی انجام گرفته بود، مذاکرات را در آستانه فروپاشی قرار داد.

جان کری پس از پایان نشست شبانه هیات‌های مذاکره‌کننده رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان در هفته گذشته اعلام کرد شکاف‌های بزرگی میان دوطرف وجود دارد که باید برطرف شود. این مذاکرات شامگاه چهارشنبه آغاز شد و تا صبح پنجشنبه ادامه داشت.

جان کری وزیر خارجه آمریکا در حال حاضر در الجزایر به سر می‌برد. وزیر خارجه آمریکا همچنین از ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان و نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسرائیل خواست تا تلاش‌ها برای مذاکرات را رهبری کنند.

روزنامه جروزالم پست چاپ رژیم صهیونیستی در این رابطه اعلام کرد مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین برای ادامه مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی شروط جدیدی را وضع کرده‌اند. این روزنامه نوشت: به رسمیت شناختن مرزهای 1967 به پایتختی قدس شریف و آزادی 1200 اسیر فلسطینی علاوه بر آزادی چهارمین گروه از اسرای قدیمی فلسطین از جمله احمد سعدات، مروان البرغوثی و فؤاد الشوبکی از جمله شروط تشکیلات خودگردان فلسطین برای ادامه مذاکرات سازش به شمار می‌رود. توقف شهرک‌سازی در اراضی اشغالی فلسطین، حاکمیت کامل فلسطین بر مناطق C در کرانه باختری و توقف حملات نظامی رژیم صهیونیستی در مناطق تحت حاکمیت تشکیلات خودگردان فلسطین، بازگشایی گذرگاه‌های مرزی منتهی به نوار غزه، رفع محاصره نوار غزه از دیگر شروط ادامه مذاکرات سازش محسوب می‌شود. در همین راستا یاسر عبد ربه دبیر سازمان آزادیبخش فلسطین ساف گزارش داد: مذاکرات صلح با اسرائیل باید به صورت بنیادی تغییر کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها