اوباما در سال 2013 در حالی دور دوم ریاست جمهوری خود را آغاز کرد که از محورهای تبلیغات وی اجرای روند سازش میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی تشکیل می‌داد. بر این اساس نیز جان‌کری وزیر امور خارجه آمریکا مسئول رسمی پیگیری مذاکرات میان طرفین شد که حاصل آن نیز بیش از 12 سفر به منطقه و رایزنی‌های فشرده وی با تشکیلات خودگردان، صهیونیستها و کشورهای عربی بوده است.
کد خبر: ۶۵۹۷۳۷
شکست مذاکرات سازش

اکنون پس از گذشت یک سال آمریکا رسماً از ناکامی مذاکرات سخن گفته به گونه‌ای که جان‌کری بر احتمال لغو این مذاکرات تأکید دارد. هر چند که آمریکا تلاش دارد تا طرف‌های فلسطینی و صهیونیست‌ها را مسئول شکست مذاکرات عنوان کند اما در نهایت این ناکامی که تکرار شکستهای بوش و بیل کلینتون روسای جمهور سابق آمریکا است،ناکامی بزرگ برای اوباما در اجرای اهدافش در غرب آسیا (خاورمیانه) قلمداد می‌شود که هزینه‌های بسیاری برای وی در داخل و خارج آمریکا خواهد داشت.

هر چند که اصلی‌ترین دلیل ناکامی مذاکرات سازش عدم توجه به حقوق فلسطینی‌‌ها و همگرایی گسترده آمریکا به صهیونیستها است چنانکه در طرح 9 ماده‌ای کری تمام امتیازات برای صهیونیستها بوده اما همچنان نوع واکنش آمریکایی‌ها به شکست مذاکرات امری قابل توجه است. آمریکایی‌ها در حالی از رویکردهای جدید در قبال فلسطینی‌ها و تشکیلات خودگردان سخن می‌گویند که در عملکرد آمریکا دو نگاه کاملا متفاوت دیده می‌شود.

راهبرد آمریکا در برابر فلسطینی‌ها را اجرای تهدیدات و سیاست تنبیه تشکیل می‌دهد چنانکه کنگره آمریکا از اعمال تحریم اقتصادی علیه تشکیلات خودگردان و عدم همراهی با آن در عرصه جهانی سخن گفته است.

آمریکایی‌ها حتی برای آزادی اسرای فلسطینی‌ براساس توافقات جدید سازش، اقدامی صورت نداده و به حمایت از رفتار صهیونیستها پرداخته‌اند. ادامه محاصره غزه با 5/1 میلیون فلسطین نیز از تحرکات آمریکا است. در نقطه مقابل آمریکا برای آوردن صهیونیستها پای میز مذاکره امتیازات بسیاری برای آنها در نظر گرفته‌اند به گونه‌ای که از یک سو آمریکا میلیون‌ها دلار برای تقویت سامانه گنبد آهنین صهیونیستها اختصاص داده و از سوی دیگر بر حمایت نظامی و مالی از این رژیم برای سالهای آینده تاکید دارد آزاد گذاشتن صهیونیستها برای ادامه شهرک‌سازی در کرانه باختری و قدس و نیز تلاش برای لغو تحریم‌ها اروپا علیه این رژیم و نیز همراهی با سیاستهای این رژیم در منطقه از جمله علیه سوریه، لبنان و جمهوری اسلامی ایران و ... برگ‌های دیگر این حمایت است.

بررسی رفتار آمریکا در قبال فلسطین و صهیونیستها برای آمدن پای میز مذاکره نشان می‌دهد که آمریکا برای این راهبرد نیز نگاهی مغرضانه دارد که در آن حقوقی برای فلسطینی‌ها وجود ندارد. در چنین شرایطی ملت فلسطین برای احقاق حقوق خود یک گزینه بیشتر ندارد و آن ادامه انتفاضه و رها کردن مذاکرات سازش و عدم دلبستن به آمریکا است. گزینه‌ای که همواره تحقق‌بخش حقوق فلسطین بوده است.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها