وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به آغاز دور دیگری از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 از امروز در وین گفت: در این مذاکرات، درخصوص غنی‌سازی، آب‌ سنگین اراک، همکاری‌های بین‌المللی در حوزه فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و رفع تحریم‌ها گفت‌وگو می‌شود.
کد خبر: ۶۵۶۴۴۶

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف دیروز پس از دیدار و گفت‌وگو با ولادیمیر ماکی، همتای بلاروس خود در نشست خبری مشترک گفت: هرچه مذاکرات به جلو برود، دقیق‌تر، ریزتر، جدی‌تر و دشوارتر می‌شود و این دور در مقایسه با دور قبل بحث جدی‌تر، ریزتر و دشوارتر خواهد بود.

وی با بیان این‌که ما توقع توافق در این دوره از مذاکرات را نداریم، خاطرنشان کرد: قرار نبوده این دور به توافق منجر شود.

ظریف توضیح داد: هدف این جلسه بیشتر تبادل نظر است که البته تا حدی در جلسه کارشناسی که حدود دو هفته قبل در وین برگزار شد، مباحث اولیه صورت گرفت.

وزیر خارجه با بیان این‌که سطح این نشست نیز همچون گذشته است،‌ گفت: هدایت مذاکرات با بنده و خانم اشتون است و اصل مذاکره از سوی مدیران سیاسی و معاونان وزرای خارجه ایران و 1+5 صورت می‌گیرد و بنده مسئولیت نظارت بر کارها را به‌عهده دارم.

بیانیه نمایندگان درباره مذاکرات

در همین حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای بر حفظ حقوق هسته‌ای ایران در مذاکرات با گروه 1+5 تاکید و تصریح کردند: مذاکره‌کنندگان باید از طرح مباحثی درخصوص موضوعات دفاعی همچون توان موشکی در مذاکرات هسته‌ای جلوگیری کنند و حق ورود یا گفت‌وگو در این زمینه‌ها را نخواهند داشت. به گزارش فارس، در این بیانیه که به امضای181 نفر از نمایندگان رسیده، آمده است: هیات مذاکره‌کننده به‌هیچ عنوان نباید کوچک‌ترین عقب‌نشینی از حقوق هسته‌ای ملت ایران کرده و ممانعت یا محدودیتی در زمینه اعمال و اجرای فعالیت‌های چرخه سوخت هسته‌ای را که معاهده ان.پی.تی اجازه داده است، بپذیرند.نمایندگان افزوده‌اند: هرگونه توافق با 1+5 نباید برخلاف این معاهده، هیچ‌گونه ممنوعیت و محدودیت برای فعالیت‌های مربوط به تحقیق بویژه توسعه راکتور آب سنگین و غنی‌سازی به عمل آورد و نمایندگان برای دفاع از حقوق مسلم هسته‌ای تخلف‌کنندگان را به مردم معرفی خواهد کرد.

این بیانیه می‌افزاید:ما نمایندگان با اعلام حمایت از هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران براساس بندهای فوق، برضرورت و لزوم اقدام هیات مذاکره‌کننده در چارچوب معاهده ان.پی.تی و مصوبات شورای عالی امنیت ملی که به تائید رهبری معظم و عالی‌قدر انقلاب اسلامی رسد، تاکید می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها