شبکه مستند برای ایام نوروز چند مجموعه جدید را در جدول پخش خود قرار داده است

شگفتی‌ها و دیدنی‌های دنیا نوروزی می‌شود

شبکه مستند برای نوروز برنامه‌های متنوعی تدارک دیده است که از میان آنها می‌توان به مجموعه‌های یک فیلم، یک حقیقت، سری جدید استارت، یک زندگی، هفت شگفتی جهان صنعت، ماهی سیاه قاتل، دماوند و آشپزخانه کونگ‌فو اشاره کرد.
کد خبر: ۶۵۳۱۹۶

مستندهایی به خواست مخاطبان

شبکه مستند آثاری برای ایام نوروز تدارک دیده که سری قبل این مستندها مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.
به عنوان نمونه از جمله مستندهای تولید شده برای نوروز می‌توان به مستند یک فیلم، یک حقیقت و یک زندگی اشاره کرد.

حمید ابراهیمی، مدیر طرح و برنامه شبکه مستند درباره برنامه‌های تولید شده در این شبکه برای ایام نوروز گفت: سعی کردیم در ساخت و انتخاب این آثار به خواسته مخاطبان توجه کنیم و آثاری باکیفیت را برای آنها تدارک ببینیم. به‌عنوان نمونه در ایام نوروز از مجموعه مستند یک فیلم یک حقیقت که به تهیه‌کنندگی ناهید دل‌آگاه تولید شده، مستندهایی درباره خسرو سینایی، پوران درخشنده و محمدرضا اصلانی به نمایش درمی‌آید.

ابراهیمی درباره این مستندها گفت: قسمت‌های مختلف این مجموعه که قرار است هر کدام نگاهی نو به زندگی یکی از فیلمسازان شاخص سینمای مستند داشته باشد، از سوی کارگردانان جوان ساخته شده و تاکنون نیز در جشنواره‌های مختلف حضور موفق داشته‌ است.

به گفته مدیر طرح و برنامه شبکه مستند، پنج مستند از این مجموعه در چهارمین جشنواره سینما حقیقت حضور داشت و همچنین جایزه بهترین مستند پرتره جایزه بزرگ شهید آوینی به «ابراهیم در آتش» تعلق گرفت. این فیلم درباره زندگی شهید ابراهیم اصغرزاده، به کارگردانی امید بنکدار و کیوان علیمحمدی ساخته شده است.پرتره یک فیلمساز درباره زندگی محمدرضا اصلانی به کارگردانی لیلا خلیل‌زاده تولید شده و آوایی که عتیقه شد، مستندی درباره زندگی خسرو سینایی به کارگردانی روناک جعفری است. مستند دیگری که در قالب یک فیلم یک حقیقت ساخته و پخش شده، دغدغه‌های یک فیلمساز نام دارد که کیوان کیانی‌علیزاده درباره پوران درخشنده ساخته است.

ابراهیمی تاکید کرد: این آثار در جشنواره‌های متعددی حضور داشتند، اما از شبکه مستند به نمایش درنیامده‌اند.

براساس توضیحات مدیر طرح و برنامه شبکه مستند، با توجه به استقبال مخاطبان، سری جدید مجموعه «یک زندگی» نیز برای پخش در ایام نوروز آماده شده است. سری دوم «یک زندگی» همچون سری اول این مجموعه در ۲۶ قسمت و با موضوعات متفاوت از سوی کارگردانان مختلف ساخته شده است. هر قسمت از این مجموعه اجتماعی موضوع واحدی دارد و از سوی گروه‌های مختلف ساخته می‌شود، اما در نهایت همه آنها تحت مجموعه «یک زندگی» به مضمون واحدی می‌پردازند که سرگذشت و زندگی انسان‌هایی است که به‌دلایل مختلف زندگی متفاوتی دارند.

ابراهیمی همچنین خبر داد: مجموعه مستند ترکیبی «مثبت هفتاد» نیز با سوژه‌هایی جدید در ایام نوروز پخش می‌شود و به انعکاس خاطرات سالمندان در ارتباط با نوروز می‌پردازد و روایت‌های جذابی را از گذشته، آداب و رسوم قدیم شهرها و نوع ارتباطات مردمی بیان می‌کند. این مدیر درباره برنامه‌های اولین روز سال نو گفت: مستندهای متنوعی برای اولین روز سال نو تدارک دیده‌ایم که از آن جمله می‌توانم به مستند دماوند از مجموعه مستند ایران اشاره کنم. این مستند به زیبایی‌های دماوند اختصاص دارد و از سوی کارگردان سرشناس عرصه مستند، حمید مجتهدی ساخته شده است.

مستندهای خارجی

شبکه مستند برای سال نو تعداد زیادی مستند تدارک دیده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به مستند ابرکارخانه‌ها، استارت، آزمون کویر، آشپزخانه کونگ‌فو، پل ارتباطی جغرافیایی و رازهای حیات‌وحش هندوستان اشاره کرد.

مهدی خلجی، مدیر تامین برنامه شبکه مستند درباره مستندهای خارجی در آغاز سال 93 گفت: مستندهای زیادی برای ایام نوروز تهیه و دوبله شده است؛ این مستندها جزو تازه‌ترین‌ها یا مطرح‌ترین‌ مستندهای جهان است

به گفته خلجی، یکی از مستندهای تدارک دیده‌شده برای ایام نوروز ابرکارخانه‌ها نام دارد. وی درباره این مستند گفت: مجموعه «ابر کارخانه‌ها» هر شب ساعت 21 از شبکه مستند پخش خواهد شد. در هر قسمت از این مجموعه به نکاتی درباره عوامل ساخت یک محصول از جمله خط تولید، نیروی انسانی و آزمایش‌های نهایی که روی یک محصول صورت می‌گیرد تا وارد بازار فروش شود، پرداخته می‌شود.

مدیر تامین برنامه شبکه مستند افزود: سری جدید «استارت» نیز هر شب ساعت 18 مهمان نوروزی شبکه مستند خواهد بود؛ در مجموعه استارت جرمی، جیمز و ریچارد درباره اتومبیل‌ها بحث می‌کنند و آنها را به چالشی سخت می‌کشند، خودروهای برتر دنیا در این مجموعه راه دشواری را طی می‌کنند تا کیفیت خود را به اثبات برسانند. این مجموعه که در سال 2013 ساخته شده شامل تست‌ها و مقایسه‌های خودروهای مختلف به سبک‌های جدید و جالب است.

آزمون کویر‌ برنامه دیگری است که خلجی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: این مستند از هفتم تا نهم فروردین ماه ساعت 14 از شبکه مستند پخش می‌شود. آزمون کویر درباره مسابقات موتورسواری در دل کویر کالیفرنیای جنوبی و مبارزه هشت موتورسوار با تپه‌های مرگبار است. در این مسابقه فقط طبیعت حرف اول را می‌زند و مسیر را تعیین می‌کند.

وی همچنین توضیح داد: آشپزخانه کونگ‌فو درباره آشپزی با چاشنی کونگ‌فو و حرکات رزمی است. در این مجموعه پنج قسمتی به آشپزخانه‌های مختلف در شرق آسیا سفر می‌شود. مجموعه شش قسمتی پل ارتباطی جغرافیایی نیز مهمان نوروزی شبکه مستند است. در این مستند تقابل بین سرما و گرما، شمال و جنوب، جنگل و کویر و ارتباط آنها با هم به تصویر کشیده می‌شود و اشاره داده می‌شود که حیات‌وحش چگونه با همه اینها هماهنگ می‌شود.

خلجی یادآوری کرد: رازهای حیات‌وحش هندوستان نیز برای پخش از شبکه مستند در نظر گرفته شده است. در این مجموعه مستند به رازهای حیات‌وحش این کشور عظیم و زندگی حیواناتی چون ببر بنگال، شیر آسیایی، بوفالو، کرگدن و فیل آسیایی پرداخته می‌شود. مستند رازهای حیات وحش هندوستان، پنجشنبه بیست‌ونهم اسفند آغاز می‌شود و تا روز دوم سال جدید ادامه خواهد داشت. همچنین دانوب نیز در ایام نوروز از شبکه مستند به نمایش درخواهد آمد که درباره رودخانه دانوب است و زندگی انسان‌ها و ایجاد شهرهای مختلف در کنار این رودخانه را به نمایش می‌گذارد.

مدیر تامین برنامه شبکه مستند ماهی سیاه قاتل و هفت شگفتی جهان صنعت را از دیگر برنامه‌های این شبکه برشمرد و گفت: ماهی سیاه قاتل به روش تربیت نهنگ‌ها می‌پردازد و هفت شگفتی جهان صنعت در هفت قسمت وقایع دوران انقلاب صنعتی را به نمایش می‌گذارد. در این سریال به هفت شاهکار مهندسی (پل بروکلین، کشتی بزرگ، فانوس دریایی بل راک، سیستم فاضلاب لندن، کانال پاناما، خط آهن عظیم و سد هوور) که در انقلاب صنعتی رخ داده، پرداخته می‌شود. این مجموعه از پنجشنبه بیست‌ونهم اسفند ساعت 14 از شبکه مستند پخش می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها