پرستو. ل هستم. از اهواز تماس می‌گیرم. (09160000586) چند وقت پیش به دلیل وجود میخچه در پایم به متخصص مراجعه کردم. میخچه را درآوردند. سپس با فریز کردن، مشکل را برطرف کردند. اما چند ماهی است که دوباره در همان نقطه میخچه درآمده است. برای درمان باید چه کار کنم؟
کد خبر: ۶۵۲۹۶۱

دکتر سیده مریم طباطبایی‌/‌ متخصص پوست مو و زیبایی

پوست عضو حساسی است و به کوچک‌ترین آسیب واکنش نشان می‌دهد. این واکنش به‌صورت تورم، قرمزی، تاول یا میخچه است. میخچه هم نوعی ضایعه پوستی است که بر اثر تحریک پوست ایجاد می‌شود. یکی از دلایل ایجاد میخچه در پا، آسیب به آن به دلیل پوشیدن کفش نامناسب است. پوشیدن کفش تنگ و نوک باریک یکی از دلایل ایجاد میخچه است. میخچه ضایعه‌ای پینه‌ای شکل از پوست مرده است که معمولا سطح نازک و بدون موی پوست بویژه قسمت پشتی پنجه پا یا انگشت‌ها را درگیر می‌کند. گاهی نیز در بخش ضخیم‌تر پوست دست و پا ایجاد می‌شود. میخچه معمولا زمانی ایجاد می‌شود که فشار وارد شده بر پوست به صورت بیضوی شکل یا دایره بوده و پس از وارد شدن فشار مداوم روی بخش مرکزی این بخش، آسیب گسترده‌تر شده و میخچه ایجاد می‌شود.

اگر تحریک ایجاد شده روی پوست مداوم باشد، بعد از جراحی نیز ممکن است دوباره میخچه ایجاد شود. بنابراین درباره شما به احتمال زیاد پس از عمل جراحی باز هم در ناحیه مورد نظر فشار تداوم داشته و منطقه مورد نظر دوباره آسیب دیده‌است. البته شما در شرح حال توضیح نداده‌اید که این میخچه در کدام بخش از پای شما ایجاد شده است. اما به هر حال این مسلم است که پس از درمان، آسیب به ناحیه مورد نظر کماکان ادامه داشته و در همان محل میخچه ایجاد شده است.

میخچه در بین زنان شایع‌تر است. دلیل آن نیز انتخاب کفش‌های نامناسب مانند کفش‌های تنگ، نوک تیز با پاشنه نامناسب است. این نوع کفش‌ها پنجه پا و دیگر نواحی کف پا را اذیت کرده و باعث ایجاد میخچه می‌شود. این ضایعه معمولا با درد و تورم همراه است. البته گاهی هم پوشیدن کفش نامناسب که سایز پا نبوده و گشادتر از اندازه پاست، باعث بروز میخچه می‌شود.

در شرح حال‌تان توضیح نداده‌اید که به بیماری خاصی دچار هستید یا نه؟ به این دلیل که ابتلا به بعضی بیماری‌ها مانند دیابت یا ناهنجاری‌های استخوانی نیز می‌تواند زمینه‌ساز بروز میخچه باشد. کوهنوردی یکی دیگر از دلایلی است که می‌تواند باعث بروز میخچه شود.

برای درمان باید به متخصص مراجعه کنید. اما برای آن‌که خودتان به روند درمان کمک کرده و مانع بروز دوباره آن شوید، به این نکته‌ها دقت کنید:

نخست این‌که کفش مناسب، راحت و دقیقا اندازه پایتان انتخاب کنید و از پوشیدن کفش‌های تنگ و نوک‌تیز امتناع کنید.

دوم این که همیشه جوراب مناسب بپوشید. پس از خروج از حمام یا شست‌وشوی پا، آنها را خشک کرده و از مرطوب‌کننده مناسب برای چرب کردن پایتان استفاده کنید و جوراب نخی بپوشید. تمیز نگه‌داشتن پاها یکی از راه‌های جلوگیری از ایجاد میخچه است.

سوم این‌که از کشیدن سنگ‌پا روی میخچه خودداری کنید. به این دلیل که خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد. استفاده از چسب میخچه نیز یکی دیگر از راهکارهای پیشنهادی برای رفع آن است. اما این چسب‌ها حاوی اسید سالسیلیک هستند. بنابراین ممکن است به نقاط اطراف میخچه آسیب برساند. پس بهتر است از این چسب‌ها استفاده نکنید مگر این‌که مطمئن باشید پوستتان به آن حساسیت ندارد. استفاده از این چسب‌ها برای درمان میخچه‌های کوچک موثر است.

در نهایت پیشنهاد می‌شود به متخصص مراجعه کرده و ضمن رعایت نکته‌های بهداشتی و تمیز نگه‌داشتن پا و انتخاب کفش مناسب، مانع بروز میخچه شوید.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها