نمایندهای ایران بخت های قهرمانی هستند

دوئل ایرانی در بسکتبال غرب آسیا

با توجه به قدرت تیم‌های ایرانی پیش‌بینی این‌که از بین مهرام و پتروشیمی بندرامام کدام تیم روانه جام باشگاه‌های آسیا می‌شود دشوار است.
کد خبر: ۶۵۲۰۸۲
دوئل ایرانی در بسکتبال غرب آسیا


لبنانی‌ها تحریم شدند و با اوضاع نه‌چندان مناسب تیم‌های اردنی نباید زیاد به رقابت ایرانی‌ها با تیم‌های عربی بر سر قهرمانی دلخوش بود، بلکه اکنون ایرانی‌ها هستند که رقابت رودرروی آنها قهرمانی در بسکتبال غرب آسیا را تعیین می‌کند. بسکتبال باشگاه‌های غرب آسیا از هفدهم اسفند در تهران شروع می‌شود.

علاوه بر پتروشیمی بندرامام و مهرام تیم‌هایی از اردن، عراق، سوریه، یمن و فلسطین مهمانان بسکتبال ایران هستند که برای به‌دست آوردن جام قهرمانی غرب آسیا تلاش می‌کنند. بسکتبال غرب آسیا همواره طی دوره‌های برگزاری بازی‌ها دستخوش تغییر و تحولات بوده که بسیاری از آن ناشی از مسائل سیاسی در خاورمیانه است.

دوره قبل، زمانی که قرار بود عراق از تیم‌ها میزبانی کند حرف و حدیث‌هایی مبنی بر ناامن بودن کشور میزبان مطرح شد، اما با اصرار فدراسیون بسکتبال غرب آسیا (وابا) میزبانی به عراقی‌ها رسید که باز هم تیم‌ها به امکانات موجود انتقاد کردند و میزبانی عراقی‌ها را در شأن بسکتبال غرب آسیا ندانستند.

در غرب آسیا معمولا کشورها به دلیل کمبود منابع مالی برای برگزاری بازی‌ها در تنگنا قرار دارند و بازی‌های این قسمت آسیا با همه کیفیتی که به نسبت بسکتبال شرق آسیا دارد با امکانات نامطلوبی برگزار می‌شود. در شرق آسیا و میزبانی کشورهای ژاپن، مالزی یا چین اوضاع بمراتب بهتر است، چون بازی‌های بین‌المللی معمولا با حمایت‌های مالی شرکت‌های بزرگ اقتصادی برگزار می‌شود و جنبه‌های تبلیغاتی مناسبی برای آنها دارد.

وابا طی این سال‌ها تلاش زیادی کرد تا بسکتبال غرب آسیا را به لحاظ اقتصادی رونق دهد، اما در این کار به توفیق چندانی نرسید. حتی بازی‌های دوره‌های پیشتر که کیفیت بهتری به نسبت ادوار اخیر داشت با کمترین توجهی از سوی شرکت‌ها و حامیان مالی روبه‌رو شد. مهم‌ترین مشکل برگزاری بازی‌ها در این بخش از قاره کهن نداشتن پوشش تصویری مناسب است، با وجود این‌که لبنانی‌ها در سال‌های گذشته تلاش کردند تا این مشکل را با شبکه‌هایی مانند LBC برطرف کنند، اما باز هم در اجرایی کردن آن به مشکلات زیادی برخورد کردند که یکی از آنها سیاست‌های داخلی خود کشورهاست که برای پوشش تصویری شرایط ویژه‌ای غیر از آنچه وابا یا LBC تعیین کرده بود، داشتند. با این حال مشکلات لبنانی‌ها در شرایط کنونی فکر پوشش تلویزیونی بازی‌ها در سطح وسیعی از قاره کهن را از سر بیرون می‌کند، چون تحریم بسکتبال لبنان از سوی فدراسیون جهانی بسکتبال و حضور نداشتن تیم‌های لبنانی در بسکتبال باشگاه‌های غرب آسیا بحث‌های تبلیغاتی بازی‌ها را از بین می‌برد.

بسکتبال غرب آسیا در سال 2006 بهترین دوران خود را پشت سر گذاشت، زمانی که بازی‌ها برای نخستین بار با نام WASL برگزار شد و ده تیم در دو گروه در آن شرکت داشتند. آن دوره تیم‌های سوریه‌ای مانند الجلا و الاتحاد در اوج بودند و لبنانی‌ها با ساجس، بلو استارز و چمپویل جولان می‌دادند. در میان تیم‌های ایرانی نیز کسی نام صباباتری و پتروشیمی بندرامام را فراموش نکرده است، یا اردنی‌ها را با آره‌نا. این نحوه برگزاری بازی‌های غرب آسیا تیم‌های قهرمان بازی‌های نهایی را نیز تعیین می‌کرد، چون تیمی که با شکست دادن مدعیان غرب آسیا روانه بازی‌های مرحله نهایی می‌شد شانس بیشتری برای قهرمانی در قاره کهن داشت.

در بسکتبال غرب آسیا تیم‌های ساجس و الریاضی از لبنان و مهرام هر کدام با سه بار قهرمانی پرافتخارترین تیم‌های منطقه هستند. در میان تیم‌های ایرانی در تاریخچه بازی‌ها به نام‌هایی مانند صنام و ذوب‌آهن می‌رسیم. صنام در سال 2003 قهرمان غرب آسیا شده بود و ذوب‌آهن با چند بار عنوان سومی و یک بار نایب‌قهرمانی در وابا تیم شناخته‌شده‌ای است. این بازی‌ها برای نخستین مرتبه در سال 1998 در اردن برگزار شد و تاکنون به هر شکلی که بود هر سال برگزار شده است.

مدافع قهرمانی لیگ در اندیشه آسیا

پتروشیمی بندرامام سال گذشته قهرمان ایران شد و در این دوره تیم اول ایران است و مهرام به عنوان نایب‌قهرمان فصل قبل لیگ برتر بسکتبال در این رقابت‌ها به میدان می‌رود. پتروشیمی بندرامام افتخارات زیادی در لیگ برتر دارد، اما افتخارات این تیم در بازی‌های غرب آسیا بازمی‌گردد به چند دوره حضور و به‌دست آوردن نایب‌قهرمانی. پتروشیمی بندرامام از این بازی‌ها به مرحله نهایی جام باشگاه‌های آسیا صعود نکرده است. از این رو تلاش می‌کند تا در بازی‌های تهران سهمیه بازی‌های نهایی در کویت را بگیرد. تیم جنوبی وقتی سال گذشته در بازی‌های غرب آسیا در عراق شرکت کرده بود با میانگین گل پایین‌تر میدان را به فولادماهان اصفهان داد تا این تیم به همراه نماینده لبنان جواز حضور در بازی‌های مرحله نهایی را در اردن بگیرد. پتروشیمی بندرامام تا به اینجای لیگ برتر بسکتبال باز هم مانند سال قبل خوب نتیجه گرفته است و بدون شکست پیش می‌رود اما در روزهای آینده تا بیست و سوم اسفند باید روی بازی‌های غرب آسیا تمرکز کند. درست است امسال از فولادماهان خبری نیست اما مهرام دوباره بازگشته و می‌خواهد در آسیا جولان بدهد.

مهرام به‌دنبال افتخارات تازه

مهرام دو بار در باشگاه‌های آسیا قهرمان شده و در غرب آسیا نیز ویترین افتخارات چشمگیری دارد. مهرامی‌ها دوره قبل جای خود را به فولادماهان اصفهان داده بودند و از دور بازی‌های غرب کنار کشیدند. مهرام امسال تیمی در حد قهرمانی لیگ و آسیا بسته است و با این هدف به میدان می‌رود. آنها لیگ را با تعدادی از جوانان آغاز و دنبال کردند، اما سعی می‌کنند هفته‌های پایانی لیگ را با ترکیب جدیدی به پایان برسانند. حریفانی که برابر دو تیم ایرانی قرار می‌گیرند به نظر نمی‌رسد توان رویارویی با پتروشیمی بندرامام یا مهرام را داشته باشند بنابراین از چند روز قبل از بازی‌ها همگان پیش‌بینی می‌کنند دوئل پتروشیمی بندرامام و مهرام برای قهرمانی در غرب آسیا تعیین‌کننده است. تیم‌های ایرانی کیفیت بازی‌ها را زیاد می‌کنند و به نظر نمی‌رسد دو تیم اردنی یا عراقی به همراه تیم‌هایی از سوریه، یمن و فلسطین برابر تیم‌های ایرانی بتوانند قدعلم کنند. این بازی‌ها حکم انتخابی بازی‌های نهایی جام باشگاه‌های آسیا را که خرداد سال آینده در کویت برگزار می‌شود، دارد. بر اساس قوانین وابا، از هر کشور یک تیم در رقابت‌های نهایی شرکت می‌کند که با توجه به قدرت تیم‌های ایرانی پیش‌بینی این‌که از بین مهرام و پتروشیمی بندرامام کدام تیم روانه جام باشگاه‌های آسیا می‌شود دشوار است.

ایران، امن‌ترین میزبان

ایران در بین کشورهای منطقه باثبات‌ترین کشوری است که می‌تواند بازی‌ها را به بهترین نحو برگزار کند. تاکنون میزبانی لبنان یا عراق با حوادث متعددی روبه‌رو بود، از جمله انفجار بمب در بیروت که فینال باشگاه‌های آسیا را دو فصل پیش ناتمام گذاشت.

میزبانی ایران از این دوره نیز بی‌حرف و حدیث نبود، زیرا شرایط اقتصادی دست گردانندگان بازی‌ها را در پوست گردو گذاشته است. با این حال مهرام با تقبل بخشی از هزینه‌ها بازی‌ها را برگزار می‌کند، اما پتروشیمی بندرامام دیگر تیم ایرانی شرکت‌کننده در این بازی‌هاست که مهمان برگزارکننده‌های ایرانی این دوره است.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها