پاسخ دبیر شورای نظارت بر صدا و سیما به «آشنا»

رئیس‌جمهور فرد دیگری را معرفی کند

دبیر شورای نظارت بر سازمان صداوسیما گفت: متاسفانه آقای حسام الدین آشنا از حداقل اطلاعات درخصوص عملکرد صددرصد موفق شورای نظارت در تحلیل محتوا و اجرا در عملکرد سازمان صداوسیما که طی ده‌ها مجلد کارشناسی منتشر شده بی‌اطلاع است و آن را نادیده گرفته است.
کد خبر: ۶۵۰۰۲۳

بیژن نوباوه عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین گفت: اعضای این شورا نسبت به اظهارات دکتر آشنا، طی نامه‌ای به رئیس جمهور اعتراض خود را اعلام خواهند کرد.

نماینده تهران تأکید کرد: اظهارات اخیر حسام‌الدین آشنا درخصوص عملکرد شورای نظارت نشان می‌دهد که ایشان از حداقل روابط و مقررات دولتی بی‌اطلاع است چون نظراتشان به نوعی زیر سوال بردن دولت که اعضایی در این شورا دارد، محسوب می‌شود.وی تأکید کرد: به نظر می‌رسد اعتراض غیرمسئولانه مشاور رئیس‌جمهور به دلیل عدم تحقق برخی از مطالبات وی از شورای نظارت صورت گرفته و این شورا چنین اظهاراتی را نظرات رسمی دولت تلقی نمی‌کند.

نوباوه افزود: اظهارات حسام‌الدین‌ آشنا در مورد شورای نظارت، مانند نظرات ایشان درخصوص آقای سریع‌القلم و مشاور رئیس‌جمهور نبودن ایشان است. نماینده تهران از حسام‌الدین آشنا خواست ضمن عذرخواهی از این شورا نسبت به اظهارات غیرمسئولانه، دقت بیشتری داشته باشد و مطالعه کافی را در مورد اظهار نظرات خود به خرج دهد. دبیر شورای نظارت بر سازمان صداوسیما افزود: اگر این شورا که در بالاترین سطح اجرایی و با حضور اعضایی از قوه مقننه، قضاییه و مجریه برگزار می‌شود صرفا گعده‌ای بیهوده است چرا ایشان دائما اصرار دارد که مشروح مذاکرات شورای نظارت در اختیار وی قرار گیرد تا بتواند از آن در جهت اهداف خود استفاده کند.وی در پایان تأکید کرد: بهترین روش برای برخورد با اظهارات غیرمسئولانه و غیر واقعی آقای آشنا شکایت شورا به آقای رئیس‌جمهور و جایگزینی فردی در مقام ایشان با اعتقاد به جایگاه قانونی شورای نظارت است.

صداوسیما مراعات بسیاری از جوانب را می‌کند

غلامعلی حدادعادل، نماینده مردم تهران با اشاره به عملکرد مثبت صداوسیما در نشان دادن فعالیت دولت‌ها گفت: صداوسیما قصدی جز کمک به دولت‌ها ندارد.

به گزارش جام‌جم‌آنلاین، در پی اظهارات روز یکشنبه حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور درباره شورای نظارت بر صدا و سیما، حدادعادل درباره رویکرد این شورا و عملکرد صداوسیما اظهار کرد: مطلع هستم اگر صداوسیما برخی گزارش‌هایی را که در دست دارد، پخش کند؛ دولت بسیار گلایه‌مند می‌شود، اما می‌دانم که صداوسیما مراعات بسیاری از جوانب را می‌کند و قصد همکاری مناسبی را با دولت دارد.نماینده مردم تهران تاکید کرد: با توجه به مشکلات عدیده صداوسیما، این ارگان عملکرد بسیار خوبی دارد که امیدواریم آقای ضرغامی با توضیحات خود برخی گلایه‌ها را نیز برطرف کند.

بودجه صداوسیما بسیار کم است

امیر خجسته، نماینده همدان و رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر این‌که شورای نظارت بر صداوسیما به مسئولیت‌های خود واقف بوده و اهداف نظام را پیگیری می‌کند، گفت: رئیس سازمان صداوسیما با قوت و قدرت بر اهدافی که این سازمان دارد، نظارت می‌کند و در ارتباطی سازنده با نمایندگان قصد دارد نقاط ضعف این سازمان را برطرف کند.

وی با اشاره به این‌که همه سازمان‌ها دارای نقاط ضعف و قدرتی هستند، گفت: در شرایط فعلی که فشارهای سیاسی ـ تبلیغاتی غرب همه نیروی خود را علیه جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته، صداوسیما در مقابله با این جنگ نرم یک‌تنه ایستاده و با بودجه ناچیزی که در اختیار دارد، سعی می‌کند در این فشار تبلیغاتی پیروز بیرون بیاید.خجسته تاکید کرد: بودجه صداوسیما بسیار کم است و حتی امسال هم بودجه ناچیزی به این سازمان اختصاص یافته که با اهداف آن همخوانی ندارد. وی اظهار کرد: ما به‌عنوان نمایندگان مجلس باید کمک کنیم تا رسانه ملی که سرمایه بزرگ نظام است با قوت و قدرت به کار خود ادامه دهد.

صدا و سیما نمی‌تواند فقط حامی دولت باشد

حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل 44 مجلس نیز گفت: صداوسیما، رسانه‌ای ملی است که جایگاه ویژه‌ای در قانون اساسی برای آن مشخص شده، از این رو این سازمان نمی‌تواند حامی یا منتقد صرف دولت باشد.

وی با اشاره به این‌که صداوسیما طی مدت فعالیت خود پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، تلاش کرده زمینه‌های عقلانی رفتاری را فراهم کند تا مردم فکر نکنند که صرفا این نهاد وابسته به یک قواست، گفت: رسانه ملی باید رسانه مردم باشد و بلندگوی قوه خاصی محسوب نشود. فولادگر با تاکید بر این‌که همه دستگاه‌ها نقاط قوت و ضعف دارند، گفت: نباید با انتقاد یکدیگر را زیر سوال ببریم، بلکه باید تلاش کنیم با همکاری زمینه‌های شکوهمندی کشور را ارتقا ببخشیم.

آشنا به دنبال فشار سیاسی و سهم‌خواهی است

سید رمضان شجایی کیاسری نماینده مجلس و نایب‌رئیس شورای نظارت بر صدا و سیما نیز در گفت‌وگویی با مشرق اظهار کرد: متأسفانه بعضی موارد اظهارات آشنا، نشان‌دهنده‌ عدم‌اشراف ایشان بر قوانین و ضوابط شورای نظارت بر صدا وسیماست.

کیاسری افزود: ایشان در عین حال خواسته‌های شخصی دارند که در شورا نمی‌توانند مطرح کنند و در قالب این نوع اظهارنظرها دغدغه‌های شخصی خود را مطرح می‌کنند.

این نماینده مجلس در رابطه با دلیل مطرح‌شدن این نوع اظهارات از جانب آشنا گفت: اظهار نظرهای ایشان نوعا ریشه در نگاه سیاسی و اختلافات‌شان دارد که می‌تواند رابطه صدا وسیما و دولت را آشفته نشان داده و خوراکی برای رسانه‌های بیگانه ایجاد کند.

وی افزود: به نظر می‌رسد اظهار نظرهای آشنا برای فشار سیاسی و سهم خواهی بیشتر مطرح می‌شود که می‌تواند فضای بین دولت و صدا و سیما را تیره سازد که نه به نفع دولت است و نه به نفع صداو سیما.

این نماینده مجلس در رابطه با عملکرد صدا وسیما در همراهی و تعامل با دولت گفت: صدا و سیما باید دولت، مجلس و قوه قضاییه را در تحقق اهداف و خواسته‌هایش کمک کند .

وی در مورد رویکرد رئیس و مجموعه‌ سازمان صدا و سیما گفت: عمده نظر صدا وسیما و مجموعه سازمان بر‌همراهی و تعامل با دولت است و اگر خلاف این باشد حتما شواری نظارت ورود پیدا خواهد کرد.

عضو شورای نظارت بر صدا و سیما گفت: من در دوره قبل نیز عضو شورای نظارت بر صدا وسیما بودم و تندترین نگاه‌ها و انتقادات از صدا و سیما توسط نمایندگان دولت آقای جوانفکر و بقایی مطرح می‌شد، اما هیچ کدام از این موارد رسانه‌ای نمی‌شد.

وی افزود : اطلاعی ندارم که چرا آقای آشنا که تنها چهار ماه است عضو شورا شده‌اند و شورایی را که خود عضو آن هستند، زیر سؤال می‌برند و در حالی که افرادی تند تر از ایشان هم در شورا عضو بوده‌اند و هیچ‌گاه چنین اظهاراتی را مطرح نکرده‌اند.

وی با اشاره به درخواست تغییر آشنا در پی اظهارات اخیر وی علیه این شورا تأکید کرد: این از اختیارات رئیس جمهور است منتها کسی که عضو شوراست باید به قوانین شورای نظارت اشراف کامل پیداکند و خواهان اجرای آن مواردی باشد که قانون اجازه داده است.

زیاده‌خواهی از صداوسیما همیشه مشکلاتی برای آن ایجاد کرده است

عباس رجایی، رئیس کمیسیون کشاورزی نیز با تاکید بر این‌که صداوسیما یکی از ارگان‌هایی است که همیشه مورد انتقاد دولت‌هاست، گفت: اگر اندازه‌گیری دقیقی درخصوص عملکرد صداوسیما داشته باشیم، می‌بینیم این سازمان تلاش کرده بیشترین وقت خود را به بیان نظرات دولت‌ها در ادوار گذشته اختصاص دهد، بنابراین انتقاد از این امر نمی‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای باشد.

وی با اشاره به این‌که دولت‌ها طی سال‌های گذشته اعتراض‌هایی به صداوسیما داشته‌اند، گفت: این امر نشان می‌دهد زیاده‌خواهی از صداوسیما همیشه مشکلاتی را برای این سازمان ایجاد کرده است.نماینده مردم اراک افزود: صداوسیما از جمله سازمان‌هایی است که تحت نظر مقام معظم رهبری و شورای نظارت بر عملکرد صداوسیما فعالیت می‌کند بنابراین اگر ایراد و اشکالی به برخی از برنامه‌ها وارد است، نمی‌تواند نظر کلی و جزو اهداف سازمان محسوب شود. وی تاکید کرد: صداوسیما به عنوان یک رسانه بزرگ در کشور باید سعی کند کاستی‌های خود را نیز جبران کند، اما دولتمردان و مردم نیز نباید با انتقاد‌های نابجا در حق صداوسیما جفا کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها