مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی:

اقدامات ایران نشانگر یک گام مثبت به جلو است

گزارش یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص اجرای پادمان در ایران , عصر روز دوشنبه در نشست توجیهی فنی آژانس تشریح شد.
کد خبر: ۶۴۹۵۹۴
گزارش جدید آمانو درباره ایران مثبت بود

رضا نجفی نماینده کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از پایان این نشست توجیهی در گفتگوی اختصاصی با واحد مرکزی خبر در وین درباره گزارش آمانو گفت: گزارش جدید آمانو بطور کلی گزارش مثبتی بود چرا که به گونه ای سازنده تحولات اخیر را منعکس کرد. البته برخی مطالب آن تکرار مفادی از گزارش های قبلی است مسائلی که در خصوص موضوعات باقیمانده مطرح شده که آنها فقط تکرار است.

وی با اشاره به اینکه گزارش آمانو دارای سه وجه عمده است افزود:یک وجهش اقدامات پادمانی است که آژانس درباره فعالیت های ایران بطور فنی و ریز گزارش داده که البته ما شاید خیلی موافق این نباشیم. این چیزی است که چندین سال است آژانس انجام می دهد و نشان می دهد فعالیت های هسته ای ایران همچنان زیر نظر آژانس ادامه دارد.

نجفی گفت: بخش دیگر گزارش مربوط به اجرای اقدامات داوطلبانه ایران در چارچوب توافقی است که ایران و آژانس کرده اند. بیانیه مشترکی که در تهران امضا شد و راجع به این قسمت آژانس گزارش داده که ایران شش اقدام عملی اولیه را اجرا کرده و همینطور گزارش داده که هفت اقدام عملی بعدی هم به توافق رسیدند که یکی از انها مربوط به مسائل باقیمانده از گذشته است. و بخش سوم گزارش مربوط به اجرای اقداماتی است که ایران طبق توافق ژنو انجام داده است و نشان می‌دهد ایران به تعهداتی که داشته بطور کامل پای بند بوده و از این جهت آژانس می تواند تایید کند ایران آن اقدامات را بطور کامل انجام داده و آژانس هم به نظارت خودش ادامه می دهد.

نماینده کشورمان درباره نشست توجیهی فنی آژانس افزود: در جلسه روز دوشنبه آقای واریورانتا معاون مدیرکل آژانس به توضیح گزارش پرداخت و چند سوال که سوالات جزیی و فنی بود مطرح شد که آن سوالات را هم پاسخ داد.

وی افزود: پیش‌بینی می شود در جلسه هفته آینده شورای حکام این گزارش با دید مثبت اعضا بررسی شود. البته امروز هم مشخص بود که تنها عضو آژانس که سعی کرد جو جلسه را تغییر دهد و روی جلسه تاثیر بگذارد ,نماینده رژیم صهیونیستی بود که موفق نشد و آژانس پاسخش را بطور فنی و دقیق داد و ممکن است فقط همین رژیم باشد که در جلسه هفته آینده نخواهد هماهنگ و همسو با دیگر کشورهای عضو آژانس باشد.

نماینده کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: از دید ما روندی که آغاز شده روند مثبتی است و به نظر می رسد کشورها همراهی شان را بیشتر کنند. بخصوص با توجه به مذاکرات اخیر وین که بعنوان سه روز سازنده توصیف شد این امید بوجود آمد که انشاء الله این مسیر به سمت حل و فصل کامل موضوع هسته‌ای ایران پیش برود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها