مهر تائید آژانس برپایبندی تهران به توافق ژنو

یک روز پس از پایان تازه‌ترین دور از گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی از پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای ژنو خبر داد و از این رویکرد استقبال کرد.
کد خبر: ۶۴۸۴۵۳

به گزارش جام‌جم، مذاکرات هسته‌ای وین که دوشنبه ‌شب با شام کاری محمدجواد ظریف و کاترین اشتون آغاز شده بود، پنجشنبه خاتمه یافت و وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان این دور از گفت‌وگوها در کنفرانس خبری مشترکی با کاترین اشتون گفت که دور بعدی مذاکرات هفدهم مارس(بیست و ششم اسفند) در سطح بنده و خانم اشتون خواهد بود. ظریف درباره این دور از مذاکرات نیز تصریح کرد: دو طرف معتقدند که شروع خوبی بود.

وزیر خارجه کشورمان بیان کرد: همگی باید تلاش کنیم که این فرصت پیش آمده از دست نرود.وی افزود: جو مذاکرات مثبت و جدی بود و مثبت‌تر از آنچه انتظار داشتم بود؛ البته اختلافاتی وجود داشت، اما توافق کردیم که فقط درباره مساله هسته‌ای مذاکره کنیم. وی ادامه داد: توانایی نظامی و علمی ما ربطی به مذاکرات ندارد و هیچ‌گونه گفت‌وگویی در مورد برچیدن سایت‌های هسته‌ای نشد.ظریف با اشاره به سخنان مقامات آمریکایی در چند ماه گذشته گفت: توافق کردیم که هیچ‌کس طرف دیگری را با ادعاهای جدید غافلگیر نکند.وی اضافه کرد: لفاظی‌های آمریکا در چند ماه گذشته کمک‌کننده نبود و حتی باعث تشدید بی‌اعتمادی شد، ما امیدواریم که آنها توافق را به آرام‌کردن گروه‌های فشار ترجیح دهند.وی گفت: در این مذاکرات همچنین درباره چارچوبی که برای رسیدن به راه‌حل نهایی به ما کمک کند، توافق کردیم. در همین رابطه متخصصان فنی در ماه مارس با یکدیگر ملاقات می‌کنند و ما و خانم اشتون نیز در روز هفدهم مارس جلسه بعدی را خواهیم داشت.

در جریان این کنفرانس خبری، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: شروع خوبی داشتیم و باید کارهای تکنیکی را انجام دهیم. به گزارش انتخاب، کاترین اشتون ادامه داد: خیلی کار برای انجام‌دادن داریم و آسان نخواهد بود. وی افزود: کار زیادی پیش‌رو داریم، اما پیشرفت‌های خوبی کردیم.ظریف علاوه بر نشست خبری با کاترین اشتون، در گزارشی فیسبوکی نیز به جزئیات گفت‌وگوهای وین پرداخت و نوشت: در آخرین دیدار خانم اشتون و بنده، توافق شد که تا خرداد چند جلسه در سطح خانم اشتون و بنده با فواصل حدود چهار هفته یک‌ بار و در میان این جلسات، نشست‌های کاری پیرامون موضوعات مختلف دستور کار در سطح کارشناسان تشکیل شود.

همزمان با پایان این دور از گفت‌وگوها، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی از پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای خبر داد.به گزارش فارس، یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش شورای حکام این نهاد بین‌المللی از اقدام ایران برای رعایت مفاد توافق ژنو استقبال کرد. در این گزارش 19 صفحه‌ای اقدامات ایران و پایبندی به تعهداتش در بیست و چهارم نوامبر «یک گام مثبت» تلقی شده است.

این گزارش تصریح می‌کند، ایران در چارچوب زمانی سه ماهه شش اقدام عملی را که درباره آنها با آژانس توافق کرده بود، عملی کرده و آژانس نبود انحراف در مواد و تأسیسات هسته‌ای ایران را تائید می‌کند.این گزارش همچنین خاطرنشان می‌کند که ایران، میزان ذخائر اورانیوم غنی‌شده خود را کاهش داده است. آژانس علاوه بر این گزارش داده ایران میزان موادی را که قابل تبدیل فوری به هسته‌‌های شکافت‌پذیر مورد استفاده در کلاهک‌های هسته‌ای هستند، به اندازه 20درصد کاهش داده است. این اقدام از جمله گام‌های اول توافق ژنو بوده است.

با وجود این، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرده، پیمان ژنو تغییری در آنچه به گفته این نهاد نظارتی سازمان ملل «برنامه هسته‌ای نظامی» ایران بوده، ایجاد نکرده است.

همزمان با وعده آمریکایی‌ها برای خودداری از پیمان‌شکنی لفظی در قبال توافقات به‌دست آمده با تهران، واشنگتن تلاش می‌کند تا لابی‌های جنگ‌طلب را برای کاهش فشارها علیه کشورمان در جریان گفت‌وگوها قرار دهد. بر همین اساس، ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که رئیس هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا با ایران، طی روزهای آینده برای گفت‌وگو درباره مذاکرات وین به سرزمین‌های اشغالی و عربستان سفر می‌کند.

در همین حال سایت مشرق به نقل از رویترز از سفر اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی روزهای هجدهم و نوزدهم اسفند به ایران خبر داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها