الهه. ب هستم. 40 سال دارم و از تهران تماس می‌گیرم. ازدواج کرده‌ام و یک دختر 12 ساله دارم. مدتی پیش به‌دلیل اضطراب ناشی از چند گرفتاری، دچار وزوز گوش شدم. مدتی مشکل برطرف شده بود اما چند روزی است که دوباره وزوز گوشم شروع شده است. می‌خواستم بدانم دلیل وزوز گوش چیست و برای درمان آن باید چه کار کنم؟
کد خبر: ۶۴۸۲۱۰

دکتر خشایار احمدی‌/‌ متخصص گوش، گلو و بینی

به شنیدن صدای خاصی شبیه به صدای زنگ درگوش وزوز گوش یا «تینیتوس» می‌گویند. این صدا ممکن است در یک گوش یا هردو گوش یا حتی سر شنیده شود. این صدا به شکل‌های مختلف احساس می‌شود. به‌طور مثال ممکن است به شکل صدای زنگ، سوت، غرش، صدای باد و...احساس شود. وزوز گوش به دو صورت خفیف یا حاد بروز می‌کند. گاهی وقتی فرد در معرض صدای بلند قرار می‌گیرد وزوز گوش به‌صورت گذرا و برای چند ثانیه شنیده می‌شود اما درحالت حاد، این صدا همراه فرد بوده و آزاردهنده می‌شود.

علت اصلی وزوز گوش مشخص نیست، اما از بعضی ‌دلایل ایجاد آن می‌توان به حساسیت، استرس و اضطراب، افزایش یا کاهش فشارخون یا همان اختلالات عروقی، ابتلا به دیابت، وجود بعضی از تومورها، ابتلا به مشکلات غده تیروئید و ضربه به سر اشاره کرد.

در شرح‌ حالتان اشاره نکرده‌اید داروی خاصی مصرف می‌کنید یانه؟ اما مصرف بعضی از داروها مانند مصرف داروهای ضدالتهاب، آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای مسکن، مصرف داروهای ضدافسردگی و آسپرین نیز می‌تواند باعث بروز وزوز گوش شود. در بعضی موارد نیز آسیب میکروسکوپی عصب انتهایی گوش داخلی به‌دلیل صدای بلند، زمینه‌ساز بروز مشکل وزوز گوش است. از عوامل دیگر ایجاد وزوز گوش می‌توان به تجمع جرم در کانال گوش اشاره کرد.

مشورت کنید

هیچ‌گاه خوددرمانی نکرده و به متخصص مراجعه کنید. با مراجعه به متخصص، شرایط شما از نظر فشار خون، وجود عفونت در گوش، نوع رژیم‌غذایی، وجود حساسیت و گرفتگی گوش به دلایل مختلف و... مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس از این مرحله بررسی‌های تکمیلی برای شناسایی علت وزوز آغاز می‌شود. یکی از این موارد ارجاع شما به کارشناس شنوایی‌سنجی است. درواقع وزوز گوش یک علامت است و با بروز این علامت باید دلیل زمینه‌ای آن را شناسایی کرد. بنابراین پس از مراجعه به متخصص و یافتن علت زمینه‌ای آن، مراحل درمان آغاز می‌شود.

به این نکته‌ها دقت کنید

افرادی که دچار وزوز گوش هستند باید بعضی نکته‌ها را رعایت کنند که از این موارد می‌توان به این نکته‌ها اشاره کرد:

صدا: تاحد ممکن از قرار گرفتن درمعرض صداهای بلند اجتناب کنید. این صداها محرک گوش بوده و مشکل وزوز را تشدید می‌کند.

کنترل فشار: یکی از عوامل ایجاد وزوز گوش فشار خون بالاست. وضع بیمار باید از این نظر نیز بررسی شده و درصورتی که فشار خون بالاست، مشکل با مصرف دارو و رعایت رژیم غذایی
کنترل شود.

نمک: یکی از عوامل ایجاد وزوز گوش، مصرف موادغذایی شور است. بنابراین باید مصرف موادغذایی شور و نمک را از برنامه غذایی حذف کرد.

کافئینی‌ها: بهتر است مصرف چای و قهوه کاهش یابد.کافئین محرک وزوز گوش است.

ورزش: با ورزش منظم، جریان گردش خون تنظیم شده و به‌این‌ترتیب مشکل وزوز گوش تاحد زیادی کنترل می‌شود.

آرام باشید: افراد درگیر با وزوز گوش، باید استراحت کافی داشته و از نظر روانی شرایط‌شان مناسب باشد. بنابراین خود را از نظر مشکلات عصبی و میزان کار و فعالیت روزانه و مشغله کاری، کنترل کنید.

لازم به یادآوری است برای تکمیل اطلاعاتتان مطلب مرتبط با وزوز گوش را که در همین شماره سیب چاپ شده، مطالعه کنید.

مهتاب خسروشاهی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها