با پیشرفت پژوهش‌های علمی، نقش مرگبار قند و شکر بیشتر از گذشته آشکار می‌شود. روزگاری فقط سخن از نقش قند در ابتلا به دیابت و اثرات مهلک آن بر سلامت انسان بود. دیری نپایید از مشارکت قند در ابتلا به اضافه وزن و چاقی سخن به میان آمد؛ همان بیماری‌ای که امروز بلای خانمانسوز کل بشر است، اما این قصه سر دراز دارد و امروز سخن از نقش چشمگیر قند در مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی ـ عروقی است.
کد خبر: ۶۴۵۷۰۳

در مجله پریونشن، نتایج حاصل از پژوهش‌ علمی جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد هرچه میزان مصرف قند افراد بالاتر باشد، بیشتر در معرض خطر مرگ قرار خواهند گرفت. پژوهشگران آمریکایی برای بررسی تاثیر رژیم غذایی و عادات تغذیه بر میزان ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی و مرگ ناشی از آنها بیش از 11 هزار نفر را مورد بررسی قرار دادند. در پایان این مطالعه گسترده معلوم شده است خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی ـ عروقی در میان افرادی که فقط 17 تا 21 درصد از کالری مورد نیاز روزانه خود را از طریق قند افزوده به دست می‌آوردند، بیش از 38 درصد افزایش خواهد یافت. منظور از قند افزوده، همان‌طور که از نامش پیداست، قندی است که به طور طبیعی در شیر و میوه و سایر مواد غذایی طبیعی وجود ندارد؛ بلکه در خانه‌ها، شیرینی‌پزی‌ها، تولیدی‌های سنتی کوچک و صدالبته در کارخانجات مواد غذایی در فرآیند تهیه و تولید طیف وسیعی از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها به آنها افزوده می‌شود. درست است که این قند در بدن انسان کالری تولید می‌کند و به انرژی تبدیل می‌شود، اما این کالری‌ها تقریبا خالی از ارزش غذایی‌ است و به جای فایده، زیان می‌رساند.

اما قند چگونه می‌تواند چنین تاثیر هولناکی داشته باشد؟ دانشمندانی که در تحقیق فوق مشارکت داشته‌اند عقیده دارند قند از طریق افزایش فشار خون سبب بروز چنین نتایجی خواهد شد. همچنین قند یکی از عوامل بروز مشکلات کبدی است و به بالا رفتن میزان کلسترول بد در بدن انسان دامن می‌زند و البته می‌تواند مواد سمی خون را نیز افزایش دهد.

اما شما فکر می‌کنید روزانه به طور میانگین چقدر قند افزوده مصرف می‌کنید؟

مصرف قند افزوده در زندگی ما بسیار بالاست. برای مثال، قند و شکری که هنگام نوشیدن چای مصرف می‌کنیم یا قندی که از طریق مصرف انواع مرباها، چه خانگی و چه صنعتی، وارد بدن خود می‌کنیم. قند و شکر همیشه جزو کالاهای اساسی زندگی ایرانی‌ها بوده است! اما شاید درخصوص استفاده از نوشابه‌های صنعتی بتوان حرف‌های دقیق‌تری زد.

خبرگزاری ایرنا، اوایل آذر امسال به نقل از دکتر عزت‌الله گل علیزاده نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران خبر داده است سرانه مصرف نوشابه گازدار در دنیا ده لیتر است در حالی که هر ایرانی سالانه به طور متوسط 42 لیتر نوشابه گازدار مصرف می‌کند؛ یعنی چیزی بیش از چهار برابر سرانه جهانی. حال جالب است بدانید مطابق اظهارات پژوهشگران مطالعه فوق، فقط قند موجود در یک قوطی نوشابه گازدار معمولی می‌تواند 140 کالری انرژی به بدن بدهد و این میزان معادل 7 درصد از 2000 کالری است که بیشتر خانم‌ها هر روز مصرف می‌کنند. به این ترتیب شاید بتوان به عمق فاجعه پی برد.

تازه این فقط آمار نوشابه‌های گازدار است. معلوم نیست مصرف سایر نوشیدنی‌های صنعتی مثل انواع آبمیوه یا خوراکی‌های پرمصرفی مثل انواع بیسکویت‌ها و شیرینی‌ها و دسرها و کورن فلکس‌های صنعتی دقیقا در چه شرایطی است. اینها همه مجرمان مصرف بالای قند افزوده به شمار می‌روند.

توصیه متخصصان این است که تا حد امکان از مصرف چنین موادی خودداری کنید، بویژه نوشابه‌های گازدار و تا می‌توانید به جای آنها از میوه و سبزی و نیز آبمیوه‌های طبیعی استفاده کنید و اگر گاهی نمی‌توانید از وسوسه خوردن محصولات خوراکی شیرین صنعتی خلاص شوید، حتما به برچسب محتویات آنها دقت کنید و محصولی را بخرید که قند افزوده کمتری در خود جای داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها