محمد حسنین هیکل تحلیلگر برجسته مصری در گفتگو با یک روزنامه مصری درباره معضلات پیش روی این کشور و گزینه های مطرح در انتخابات ریاست جمهوری آتی ابراز نظر کرده است.
کد خبر: ۶۴۴۵۷۲
مرسی حکومت را با سه چرخه موتوری اشتباه گرفته بود

محمد حسنین هیکل در گفتگو با مصری الیوم درباره مشکلات اصلی پیش روی در برهه آتی اظهار داشت: مصر با سه معضل اصلی روبرو است که بدون پشت سر گذاشتن آنها نمی تواند قدمی رو به جلو بردارد و این سه معضل تامین آب، تامین انرژی و تامین مواد غذایی است.

وی درباره آینده مصر نیز اظهار داشت: پیش از صحبت کردن درباره آینده باید مطمئن شوید که در مسیر آینده گام برمی دارید، من معتقدم ما (در مصر) هنوز از قرار گرفتن در مسیر آینده بسیار دور هستیم.

هیکل افزود: زمانی که انور السادات ترور شد یک خودروی بزرگ با از دست دادن یکی از چرخهایش متوقف شد. پس از آن حسنی مبارک با توجه به مهارت هوانوردی خود تصور کرد که با یک هواپیما روبروست و شروع به تعمیر آن کرد. همین مسئله باعث شد که آن خودرو متوقف سر جای خودش بماند. در 25 ژانویه 2011 شورای نظامی وارد عمل شد و در برابر این خودرو ایستاد اما نمی دانست چگونه آن را تعمیر کند. پس از آن محمد مرسی رئیس جمهور سابق آمد و متوجه شد که این خودرو با مشکلات متعددی روبرو است اما تصور کرد که آن خودرو یک «سه چرخه موتوری» است و شروع به رانندگی کرد و دوستان و آشنایان خود را نیز سوار بر آن کرد و در نهایت ما را به اینجا رساند که همه صاحبان این خودرو که در واقع صاحبان کشور هستند متوجه شده اند که این خودرو حرکت نمی کند.

وی تاکید کرد: کهنسالانی همچون من می گوییم که مردم این مسیر درست نیست. البته این در حالی است که در یک منظره عجیب جوانان تلاش می کنند این خودرو را به جلو هل دهند اما قبل از این باید مسیری برای خودرو پیدا کنیم و آن را در مسیر صحیح آینده قرار دهیم.

تحلیلگر برجسته مصری درباره خطرات پیش روی مصر نیز اظهار داشت: ملت مصر تنها می تواند (این مشکلات را از پیش رو بردارد) اما همه مردم دچار تردید شده اند و زمانی که از کسی برای پذیرفتن مسدئولیت دعوت می کنی قبول نمی کند. حتی شخص ژنرال السیسی نیز تاکنون (درباره پذیرفتن مسئویلت ریاست جمهوری) تردید دارد و همگان درباره پذیرفتن مسئولیت شک و تردید دارند. چون در مسیر آینده قرار نداریم. آیا این معقول است که شما مرا به سفری دعوت کنی در حالی که بلیت و روادید و رزرو هتل نداشته باشم؟ اگر به مثال خودروی خراب هم بازگردیم آیا معقول است بدون بنزین و روغن موتور مرا به رانندگی دعوت کنید؟!(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها