درمانگاه مشاغل

چاپ سلامت

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که افراد شاغل در چاپخانه‌ها با چه آسیب‌هایی مواجهند؟ بد نیست بدانید تا سال‌ها پیش بحث استفاده از حروف سربی برای چاپ و مسمومیت ناشی از آن مطرح بود، اما با پیشرفت صنعت چاپ تعداد بسیار کمی از چاپخانه‌ها را می‌توان یافت که از مواد سربی استفاده می‌کنند.
کد خبر: ۶۴۴۲۵۱

از حمل بسته‌های سنگین تا تغذیه ناسالم

بلند کردن و جابه‌جایی بسته‌های سنگین کاغذ، کار با مواد شیمیایی مثل جوهر، مواد تثبیت‌کننده، مواد ظهور و انواع چسب،‌ تمیز کردن دستگاه‌های چاپ با استفاده از انواع مواد شوینده و پاک‌کننده حساسیت‌زا و همچنین غذا خوردن در مجاورت دستگاه‌های چاپ و آلاینده‌های محیطی از مهم‌ترین خطراتی است که سلامت کارکنان شاغل در چاپخانه‌ها را تهدید می‌کند.

ایستادگی ممنوع!

افراد شاغل در چاپخانه به واسطه نوع شغل‌شان دست‌کم 80 تا 90 ساعت کاری را در حال ایستاده یا نیمه‌ایستاده می‌گذرانند و همین ایستادن‌های طولانی آنها را در معرض آسیب‌های اسکلتی ـ عضلانی قرار می‌دهد. همچنین واریس ازجمله بیماری‌های عروقی است که با افزایش سن و بالا رفتن وزن افراد تشدید می‌شود. گردن‌درد، کمردرد، پادردهای مزمن بویژه هنگام خواب و استراحت و انواع آرتروز نیز ازجمله آسیب‌های این حرفه است.

آسیب رنگی را نادیده نگیرید

رنگ‌ها و جوهرها از مهم‌ترین عوامل شیمیایی خطرناک محسوب می‌شود چراکه در ترکیب بسیاری از آنها مواد سرطان‌زایی مثل بنزوپایرن، سیکلوهگزانون، بنزن و... وجود دارد. از طرفی هنگام فرآیند چاپ، ذرات بسیار ریزی از مواد شیمیایی مورد استفاده در دستگاه‌های چاپ در هوا منتشر شده و به همین دلیل احتمال استنشاق و تماس پوستی آنها نیز بیشتر می‌شود که می‌تواند موجب سردرد، سوزش، اشک‌ریزش و قرمزی چشم‌ها، خشکی و آلرژی پوست شود و گاهی نیز با تحریک ریه، سرفه و احساس سوزش قفسه سینه و حتی بروز بیماری آسم و حتی سرطان را به همراه داشته باشد.

خطر در بیخ گوش

مواجهه افراد شاغل در چاپخانه با سروصدای زیاد دستگاه‌ها به مرور زمان خطر ابتلا به کاهش شنوایی را افزایش می‌دهد. البته ایده‌آل‌ترین حالت ممکن استفاده از گوشی‌های حفاظتی است، اما به دلایل مختلف مثلا گرمای محیط، کارکنان تمایلی به استفاده از این گوشی‌ها ندارند.

توصیه‌های طلایی

باید بدانید استفاده از ماسک و دستکش برای پیشگیری از مشکلات پوستی و تنفسی، استفاده از لیفتراک و چرخ‌دستی‌های مناسب برای جابه‌جایی بسته‌های سنگین کاغذ، نصب سیستم‌های تهویه استاندارد در چاپخانه و انجام آزمایش‌های دوره‌ای برای تشخیص زودهنگام بیماری‌ها، آسیب‌های شغلی کارکنان چاپخانه را کاهش می‌دهد.

پروین آبی / کارشناس بهداشت حرفه‌ای

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها