14 دست کله ‌پاچه قوچ و آهو این روزها در فریزر هیچ خانه‌ای پیدا نمی‌شود، مگر این‌که صاحبخانه، شکارچی غیرمجازی باشد که اوضاع آشفته محیط‌زیست برایش حکم آب گل‌آلود را پیدا کرده است. متاسفانه این روزها خواب و خیال هیچ شخصی به اندازه شکارچی‌های غیرمجاز راحت نیست.
کد خبر: ۶۴۲۶۳۰
کوچ حیات‌وحش به فریزر شکارچیان

آنها با خیال راحت به قلب مناطق حفاظت شده می‌روند؛ نادرترین گونه‌های حیات‌وحش را هدف گرفته و بدون ترس از چشم و گوش قانون، ماشه سلاح خود را می‌چکانند.

آن‌قدر فضا برای قانون‌شکنی شکارکش‌ها مهیاست که آنها حتی زحمت از بین بردن مدارک جرم یا پنهان کردن آن را به خود نمی‌دهند.

روز گذشته خبری منتشر شد که از این واقعیت تلخ حکایت دارد. براساس این خبر این بار هم گزارش‌ های مردمی به داد محیط‌ زیست و حیات‌وحش رسید تا یک شکارچی غیرمجاز کمی احساس خطر کرده و پا به فرار بگذارد.

ماجرا از این قرار‌است که ماموران یگان حفاظت محیط‌ زیست مشهد وقتی از فعالیت شکارچی غیرمجازی اطلاع پیدا کردند، برای دستگیری او وارد عمل شدند؛ هرچند متهم زودتر از ماموران عمل کرد و فرار را بر قرار ترجیح داد، اما ماموران بعد از بررسی منزل و محل کار این شکارچی غیرمجاز، بقایای بیش از 20 راس آهو و قوچ‌ وحشی را کشف کردند تا بار دیگر زنگ خطر نابودی حیات‌وحش به صدا درآید؛ زیرا متهم آن‌قدر آسوده‌خاطر بود که سر و گوشت 14 راس از قوچ و میش‌ها را در فریزر منزلش جای داده بود تا دیگر دغدغه دریافت سبد کالا را هم نداشته باشد.

با توجه به فریزر لبریز از گوشت شکار متهم، می‌توان حدس زد که شکارچی گونه‌های جانوری را در یک بازه زمانی کوتاه شکار کرده و هیچ مقام مسئولی از قانون‌شکنی او باخبر نشده یا دست‌کم نخواسته مانع کشتار حیوانات وحشی شود.

نکته‌ای که در این خبر وجود دارد و مسئولان باید به آن توجه کنند، نقش جامعه محلی در حفاظت از حیات‌وحش است؛ زیرا اگر آنها نبودند، مشخص نبود این شکارچی با خیال راحت کله‌پاچه چند آهو و قوچ دیگر را در فریزر خانه‌اش جای می‌داد بنابراین مسئولان حفاظت محیط‌زیست باید آگاه‌سازی بومیان مناطق حفاظت شده و فعال کردن سازمان‌های مردم‌نهاد را جزو اولویت برنامه‌های خود قرار دهند؛ زیرا در شرایطی که سازمان حفاظت محیط‌زیست، نیرو و بودجه کافی برای حفاظت از گونه‌های جانوری را در اختیار ندارد، توانمندی جوامع محلی یکی از بهترین گزینه‌ها برای حفظ محیط‌زیست و حیات‌وحش کشور است.

مهدی آیینی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها