مهرجویی: خیلی به گرفتن سیمرغ فکر نمی‌کنم

تغییر مسیر ناگهانی داریوش مهرجویی از سینمایی عمیق و پرلایه به فیلم‌هایی که باوجود مفاهیم ارزشمند در سطح حرکت می‌کنند، به صورت توامان دوستداران و مخالفان او را به تکاپو انداخت. عده‌ای با اشاره به ویژگی‌های پنهان آثار اخیرش از آنها دفاع می‌کنند و در مقابل جماعت بیشتری وضع کنونی فیلم‌های متاخر استاد را نگران‌کننده توصیف می‌کنند.
کد خبر: ۶۴۲۲۰۲
مهرجویی: خیلی به گرفتن سیمرغ فکر نمی‌کنم

فیلمساز کهنه‌کار ما امسال با فیلم «اشباح» در بخش مسابقه سینمای ایران حضور دارد. فیلمی که برخلاف پیش‌بینی‌ها و امیدواری‌ها به احتمال فراوان اثر دیگری در ادامه شیوه فیلمسازی اخیر مهرجویی است.

جسارتا یادمان نرود که استاد در این زمینه آب پاکی را روی دستمان ریخته است!
آنچه در ادامه می‌خوانید روایت داریوش مهرجویی از جشنواره امسال است که با «جام‌جم» در میان گذاشته است.

* به‌خاطر این ‌که این چند وقت درگیر ساخت فیلم خودم بودم، چندان خبر ندارم که دیگران چه کردند و امسال چه فیلم‌هایی در جشنواره به نمایش در می آید اما آنچه مسلم  است این که خوشبختانه امواج مثبتی در راه است و همین مساله هم باعث شده فیلمسازان سرشوق بیایند و بخواهند به کارشان‌ادامه دهند.

حضور چهره‌های فعال و شناخته‌شده فیلمسازی در نهایت مثبت و به نفع سینمای ما خواهد بود، به‌شرطی که مسئولانی که اکنون در وزارت ارشاد مشغول کار هستند از دوره‌های گذشته درس بگیرند یعنی نقاط مثبت را تقویت کنند و نقاط منفی را تکرار نکنند.

به نظرم آنها باید کمی تساهل نشان دهند و گشاده دست ‌تر باشند و با سعه‌صدر بیشتری با فیلمسازان برخورد کنند. به عنوان مثال از فیلمنامه‌هایی که خودشان اول آن را مهر و امضا و تائید کرده‌اند، دفاع کنند نه این که جلوی اکران آن را بگیرند.

این مشکلی بود که در دوره‌های گذشته با آن روبه‌رو بودیم. یکی از قربانیان این مساله هم همان فیلم «سنتوری» من بود که در دولت نهم ساخته شد و با این ‌که بارها بازبینی شد و در جشنواره‌ های مختلف هم به نمایش درآمد و جوایزی گرفت، اما درست پیش از اکران آقای جعفری‌جلوه جلوی نمایش آن را گرفت و گفت این فیلم کمر مرا شکست! من نمی‌دانم چرا کمر ایشان زودتر و موقعی که سناریوی کار را می‌خواند نشکست!(می‌خندد) چطور این فیلم موقع بازبینی هیات‌های بازبینی و نمایش‌های مختلف جشنواره و دریافت جایزه هیچ مشکلی نداشت و درست باید شب قبل از اکران این اتفاق برای آن بیفتد؟!

در جشنواره امسال هم خیلی به برنده شدن و دریافت سیمرغ فکر نمی‌کنم، همین که فیلمم نشان داده شود و مردم برای دیدن آن به سینما بیایند خوب و کافی است. حالا اگر برنده شدم چه بهتر!

علی رستگار‌ - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها