ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور دیروز از 3 گزینه دولت برای افزایش قیمت بنزین خبر داد

دشواری‌های تعیین نرخ جدید بنزین

درحالی‌که دولت قرار است تبصره الحاقی نحوه اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را تا هفته آینده به مجلس بفرستد، اعلام زودهنگام سه سناریوی قیمتی بنزین نشان داد شاید خود دولت هنوز درباره مهم‌ترین چالش مرحله دوم هدفمندی به جمع‌بندی نرسیده باشد.
کد خبر: ۶۳۷۴۸۵

به گزارش خبرنگار ما، تعیین قیمت حامل‌های انرژی و بخصوص بنزین و گازوئیل که هم مورد توجه شدید افکار عمومی است و هم در تعیین تقریبا بیشتر قیمت‌های پایه و مهم اقتصاد موثر است، از چالش‌های بزرگ اجرای هدفمندی یارانه‌ها بوده و هست. این چالش چه در مرحله اول و اکنون در مرحله دوم هدفمندی همواره علامت سوالی بزرگ و محل نگرانی دولت و کارشناسان بوده است. به خاطر چالش‌های متعدد رشد قیمت سوخت بود که دولت احمدی‌نژاد سرانجام از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها انصراف داد و اکنون به نظر می‌رسد دولت یازدهم هم در این باره مردد و نگران است. دولت بدرستی می‌داند هرگونه رشد نسنجیده قیمت سوخت به رشد تورم دامن زده و وعـده‌هایی را که دولت برای کاهش تــــورم تا 25 درصد در سال آینده داده با چالش مواجه خواهد کرد. حتی ممکن است اعلام زودهنگام رشد قیمت سوخت به انتظارات فروکش کرده تورمی دامن زده و روند روبه کاهش تورم در ماه‌های اخیر را متوقف کند. با این حال مشکلات بودجه‌ای کشور در کنار کسری بودجه پرداخت یارانه نقدی، چالش تولید و اشتغال و همچنین اوج گرفتن مجدد مصرف سوخت در کشور و قاچاق آن، دولت را مجبور کرده به هر نحوی به رشد قیمت سوخت بیندیشد و آن‌را حتمی اعلام کند.

با این حال میزان افزایش قیمت سوال بزرگی است که به نظر می‌رسد خود دولت هم تاکنون پاسخ آن را نمی‌داند. مهم‌ترین دلیل این مدعا اعلام رسمی و زودهنگام سناریو‌های قیمتی در دست بررسی دولت برای رشد قیمت بنزین است. در حالی که تبصره الحاقی نحوه اجرای مرحله دوم هدفمندی در راه مجلس است اعلام زودهنگام این سناریو‌ها دلیل منطقی نداشت، مگر این‌که دولت بخواهد قبلا واکنش جامعه و کارشناسان را نسبت به قیمت‌های مختلف بنزین بداند و بسنجد و با توجه به آن قیمت نهایی این حامل و سایر حامل‌های انرژی را تعیین و در قالب تبصره یادشده به مجلس بفرستد.

3 سناریوی قیمتی برای بنزین

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور دیروز در نشستی خبری با تشریح سه سناریوی افزایش قیمت بنزین در سال 93 از افزایش قیمت هر لیتر بنزین از 1100 تا 1800 تومان در صورت موافقت دولت برای سال آینده خبر داد.

به گزارش مهر، سیدمجتبی شفیعی گفت: ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور پیشنهادهای خود را در قالب سه سناریو برای تعیین قیمت بنزین در سال 93 به دولت ارائه کرده است.

وی با اعلام این‌که هم‌اکنون بررسی سناریوهای پیشنهادی افزایش قیمت بنزین در سطح دولت آغاز شده است، تصریح کرد: تاکنون هیچ قیمت یا تغییری در ساز و کار عرضه بنزین نهایی نشده است، اما در صورت هر تغییری، اطلاع‌رسانی می‌شود.

این مقام مسئول با یادآوری این‌که سناریوی اول، تثبیت شرایط موجود بنزینی کشور است، اظهار کرد: در این سناریوها با حفظ قیمت‌های موجود ممکن است تغییراتی در سهمیه بنزین خودروها اعمال شود.وی با بیان سناریوی دوم و سوم پیشنهادی برای قیمت بنزین تصریح کرد: در سناریوی دوم، قیمت بنزین تا 1100 تومان در هر لیتر و در سناریوی سوم قیمت بنزین به 1800 تومان در هر لیتر افزایش می‌یابد. وی به جزئیات بیشتری از این موضوع که تکلیف قیمت بنزین سهمیه‌ای و آزاد در این سناریوها چه خواهد شد، اشاره‌ای نکرد.

شفیعی درباره میزان سهمیه پیش‌بینی شده بنزین در کارت‌های سوخت نیز گفت: این که کدام سناریوی پیشنهادی دستگاه‌های مربوط به تصمیم‌گیری در دولت بینجامد، مشخص نیست و باید منتظر پایان بررسی‌ها باشیم.

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت با بیان این که مقرر شده بود تا پایان سال ١٣٩١ بنزین یورو ٤ به طور کامل تامین شود، تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه انجام شده بود که به توفیق نینجامید؛ اما این مهم هم‌اکنون در دست انجام است و ستاد نیز آن را پیگیری می‌کند.

شفیعی گفت: البته ناگفته نماند که بخش قابل توجهی از خودروها نیز استاندارد یورو ٢ دارند و اگر بنزین یورو ٤ هم در اختیار آنها قرار داده شود، شاید اثر قابل توجهی در کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی ایجاد نکند.

بنزین آزاد 1200 تومانی؟

در همین حال یک منبع آگاه به فارس اعلام کرد که به طور قطع قیمت بنزین آزاد از ۷۰۰ تومان فعلی افزایش خواهد یافت و نرخی بین هزار تا ۱۲۰۰ تومان خواهد داشت.

وی با اشاره به این‌که در برخی از سناریوها خبری از ادامه اختصاص بنزین سهمیه‌ای نیست، افزود: به نظر می‌رسد آنچه که در نهایت اتفاق می‌افتد وجود بنزین سهمیه‌ای است، اما نرخ این بنزین از 400 تومان بالاتر خواهد رفت.وی ادامه داد: براساس بحث‌های صورت گرفته میزان سهمیه بنزین برای سال آینده تغییر نخواهد کرد.

این منبع آگاه ادامه داد: بنابراین از سال آینده به نظر می‌رسد باید منتظر بنزین 60 لیتر سهمیه‌ای، با نرخی حدود 700 تومان و بنزین آزاد هزار تا 1200 تومانی باشیم.

وی با اشاره به حجم بنزین سهمیه‌ای با نرخ 400 تومان که هم‌اکنون در کارت‌های سوخت وجود دارد، گفت: بر این اساس دولت قرار است مهلت یک یا دو ماهه‌ای را برای مصرف بنزین سهمیه‌ای ذخیره شده در کارت‌های سوخت بدهد.

آسمان من برای خودروهای فرسوده

رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور همچنین با تشریح جزئیات طرح «آسمان من» برنامه‌های جدید ستاد سوخت را برای خروج خودروهای فرسوده اعلام کرد.

شفیعی گفت: در طرح «آسمان من» مالکان خودروهای فرسوده بدون مراجعه حضوری و تنها با ارسال یک پیامک بدون متن به شماره 50002027 می‌توانند وارد طرح خروج خودروهای فرسوده شوند که پس از دریافت پیامک روند ثبت‌نام آنها از طریق تماس با آنها آغاز می‌شود.وی ادامه داد: پس از ارسال این پیامک مراکز اسقاط با مالکان تماس گرفته و برای حمل خودروی فرسوده به محل خودرو مراجعه می‌کنند. ضمن آن‌که مقرر شده کمک‌های بلاعوض و همچنین ارزش لاشه اسقاط به صورت نقدی به مالکان خودروهای فرسوده پرداخت شود.

به گفته رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور اکنون این طرح برای تمام کلانشهرها و مراکز شهرها نهایی شده و قابل اجراست و شامل خودروهای سواری شخصی مدل 57 تا 72 و وانت‌بارهای مدل قبل از سال 77 می‌شود.

شفیعی افزود: برای سواری‌های شخصی در طرح اسقاط 2.5 میلیون تومان کمک بلاعوض و 300 هزار تومان ارزش لاشه، برای وانت‌بارهای کمتر از یک تن دو میلیون تومان کمک بلاعوض و 300 هزار تومان ارزش لاشه و برای وانت‌بارهای بیش از یک تن نیز سه میلیون تومان کمک بلاعوض و 300 هزار تومان ارزش لاشه در نظر گرفته شده است.

آغاز خروج مینی‌بوس‌های فرسوده از چهارشنبه

وی در ادامه درباره طرح ضربتی ستاد برای مینی‌بوس‌های فرسوده شهر تهران اظهار کرد: سه سال قبل توافقی بین ستاد حمل و نقل و سوخت، شهرداری و محیط‌زیست برای نو‌سازی این ناوگان صورت گرفت که عملیاتی نشد، لذا جلسه مجددی بین این سه دستگاه تشکیل و مقرر شد با افزایش تسهیلات و کمک‌های بلاعوض، 1100 دستگاه مینی‌بوس فرسوده شهر تهران در مدت کوتاهی نو‌سازی شود.

به گفته شفیعی، مقرر شده در این طرح ضربتی 20 میلیون تومان کمک بلاعوض از سوی ستاد حمل و نقل مدیریت و سوخت، 20 میلیون تومان از سوی شهرداری و همین مبلغ نیز از سوی محیط‌زیست به صاحبان مینی‌بوس‌های فرسوده اعطاشود. وی تاکید کرد: ثبت‌نام به این منظور از روز چهارشنبه این هفته در شرکت‌های واحد اتوبوسرانی تهران آغاز خواهد شد و مالکان مینی‌بوس‌های فرسوده می‌توانند برای ثبت‌نام به ستادهای واحد اتوبوسرانی مراجعه کنند.

افزایش تسهیلات کامیون‌ها به 160 میلیون تومان

وی در ادامه درباره نوسازی کامیون‌های فرسوده نیز گفت: سقف تسهیلات بانکی برای این خودروهای سنگین از 80 به 160میلیون تومان افزایش یافته و تا سقف 28 میلیون تومان نیز کمک بلاعوض در نظر گرفته‌ایم که می‌تواند توجیه اقتصادی مناسبی برای نوسازی کامیون‌های فرسوده داشته باشد.

به گفته شفیعی، اکنون 200 هزار کامیون فرسوده در کشور تردد می‌کنند.وی از افزایش سقف تسهیلات بانکی برای نوسازی تاکسی‌ها تا سقف 20 میلیون تومان خبر داد و گفت: با کمک دولت مقرر شده سطح تسهیلات افزایش پیدا کند تا با توجیه اقتصادی‌ای که دارد رانندگان بتوانند نسبت به نوسازی تاکسی‌های فرسوده خود اقدام کنند.

ابطال کارت سوخت خودروها وموتورسیکلت فرسوده

وی با اشاره به برنامه ابطال کارت سوخت خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده تصریح کرد: با هماهنگی‌‌های صورت گرفته، کارت سوخت موتورسیکلت‌های بالای 15 سال و خودروهای سواری بالای 25 سال ابطال می‌شود و براساس آمار روزانه 35 هزار کارت سوخت در حال ابطال است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها