افشای روش جدید جاسوسی آمریکا

روزنامه نیویورک‌تایمز در تازه‌ترین گزارش خود روزگذشته ابعاد تازه و جدیدی را از جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا فاش کرد. بنا به گزارش این روزنامه، آژانس امنیت ملی آمریکا نرم‌افزاری را در صد هزار رایانه در سراسر جهان غیر از آمریکا نصب کرده که به واشنگتن اجازه می‌دهد عملیات نظارتی بر این رایانه‌ها را انجام دهد.
کد خبر: ۶۳۶۱۰۴

به گزارش فارس، مهم‌ترین وظیفه این نرم‌افزار تسهیل دسترسی به شبکه‌های رایانه‌ای است. در واقع فناوری به کار رفته در این نرم‌افزار به آژانس امنیت ملی آمریکا این امکان را می‌دهد که به شبکه‌های رایانه‌ای، داده‌ای افزوده یا از انتقال آن جلوگیری کنند. جالب این است که این نرم‌افزار پیشرفته حتی در صورت متصل نبودن رایانه به اینترنت هم قادر به اجرای دستورات اخلالگرانه است.

این فناوری که از سال 2008 از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا به کار گرفته شده، بر مبنای یک کانال مخفی انتقال امواج رادیویی عمل می‌کند. برای این کار مدارهای مخصوصی در یک «یو.اس.بی» گنجانده شده و به رایانه متصل می‌شود و همین برای سرقت اطلاعات موردنظر کافی خواهد بود. در برخی موارد این اطلاعات به یک ایستگاه انتقال اطلاعات که ابعاد آن در حد یک کیف دستی است، ارسال می‌شوند. در نتیجه نهادهای اطلاعاتی می‌توانند در حالی‌که کیلومترها از هدف خود فاصله دارند، داده‌های موردنظر را سرقت کنند.

بزرگ‌ترین کمک این فرکانس‌های رادیویی به نهادهای اطلاعاتی آمریکا این بود که به آنها اجازه داده به رایانه‌های دشمنان و کشورهای رقیب نفوذ کنند. البته برای موفقیت این حملات حافظه یو.اس‌.بی مجهز به سخت‌افزارهای خاص، باید از سوی فردی جاسوس یا کارخانه سازنده به‌طور پیش‌فرض به رایانه افزوده شود.

جیمز اندرولوئیس، کارشناس امنیت سایبری در مرکز مطالعات بین‌المللی و راهبردی واشنگتن گفت: آنچه که در این گزارش جدید است، ابعاد گسترده و پیچیدگی قابلیت‌های آژانس امنیت ملی آمریکا برای نفوذ رایانه‌ها و شبکه‌هایی است که پیش از آن هرگز هیچ‌کس نتوانسته بود به آنها دسترسی یابد. از جمله اهداف اصلی و مکرر آژانس امنیت ملی و فرماندهی سایبری آمریکا، ارتش چین بوده است. از دیگر اهداف این تکنولوژی که کوانتوم نام دارد، شبکه‌های ارتش روسیه، سیستم‌های مورد استفاده پلیس مکزیک و کارتل‌های موادمخدر، نهادهای تجاری اتحادیه اروپا و حتی هم‌پیمانانی نظیر عربستان، هند و پاکستان بوده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها