مری هارف با تأکید بر آنکه هیچ توافق محرمانه‌ای بین ایران و ۱+۵ صورت نگرفته است، گفت که متن توافق به زودی در اختیار کنگره و عموم قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۶۳۵۸۹۱
هیچ توافق محرمانه‌ای بین ایران و ۱+۵ صورت نگرفته است

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد؛ «مری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه خود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که پرسیده بود، مذاکره‌کننده ارشد ایران که اعلام کرده بود یک متن غیررسمی 30 صفحه‌ای وجود دارد که حاوی مفاد کلیدی توافق می‌باشد، گفت: معاون وزیر خارجه (ایران) - کسی که فکر می‌کنم شما به آن اشاره کردید- اظهارات خود را بیان کرد اما اظهاراتش کاملاً دقیق نبود و سوء تعبیر شده است. بگذارید بگویم که هیچ توافق محرمانه‌ای وجود ندارد. مستندات مرتبط با اجرای توافقنامه کاملاً در راستای آنچه که ما توصیف کردیم و همان طرح‌های تکنیکی که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شد، هستند.

به گزارش فارس وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید، این تنها یک پروسه آمریکا نیست، گروه 1+5، به همراه اتحادیه اروپا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران به این درک رسیده‌اند. ما این متن را در اختیار کنگره و عموم قرار می‌دهیم اما باید با طرفین در خصوص زمان و فرمتی که اطلاعات طبق آن منتشر می‌شوند همکاری کنیم و امیدواریم که به زودی چنین امری محقق شود.

دلیلی برای جلوگیری از تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران وجود ندارد

رئیس کمیسیون امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز در بیانیه دیروز خود در مورد اظهارات کاخ سفید در مورد اجرای توافقنامه هسته‌ای با ایران از ۲۰ ژانویه، بار دیگر بر لزوم تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران تأکید کرد.

به گزارش  تسنیم به نقل از مجلس نمایندگان آمریکا، اد رویس، رئیس کمیسیون امور خارجی این مجلس، در اظهارات دیروز خود تأکید کرد که دلیلی برای جلوگیری از تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران وجود ندارد.

اد رویس، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا و رئیس کمیسیون امور خارجی مجلس نمایندگان، روز گذشته در مورد اعلامیه کاخ سفید مبنی بر اجرایی شدن توافقنامه هسته‌ای موقتی که میان دولت اوباما، ایران و دیگر کشورهای جهان به امضا رسید، در تاریخ 20 ژانویه، بیانیه زیر را صادر کرد.

«با در نظر گرفتن پیشینه ایران در تدلیس و فریب‌کاری، کنگره پرسش‌های بسیاری در مورد چگونگی اجرای این توافقنامه و نحوه تأیید اجرای مفاد آن، دارد. با توجه به آنکه ایران در چند هفته اخیر اعلان کرده است که پیشرفت تکنولوژی لازم برای تولید سوخت برای تسلیحات هسته‌ای را ادامه می‌دهد، این مسائل اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.

اینجانب نگران آن هستم که این توافقنامه ما را در مسیری پیش ببرد که در آن فشار تحریم‌ها برداشته شود اما ایران همچنان توانمندی خود در تولید تسلیحات هسته‌ای را حفظ کند. با در نظر گرفتن این خطرات، بسیار جای تأسف است که رئیس جمهور نمی‌خواهد با همکاری کنگره توانمندی مذاکراتی خود را از طریق تحریم‌های بیشتر، بالا ببرد؛ که اگر ایران به تعهدات خود پایبند نبود، می‌توان تحریم‌های جدید را اعمال کرد. اگر ایران بخواهد همچنان به طور گسترده برنامه هسته‌ای خود را پیش ببرد، دلیل وجود ندارد که جلوی تصویب چنین لوایحی گرفته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها