درمانگاه مشاغل

خشکشویی سلامت

تا مدت‌ها پیش مردم همه لباس‌ها و حتی پتوها و پرده‌ها را در خانه می‌شستند و خشک می‌کردند، اما با پیشرفت زندگی ماشینی و البته افزایش تعداد خانم‌های شاغل، این کار به خشکشویی‌ها سپرده شد، به طوری که این روزها بردن تی‌شرت، شلوار، پیراهن و... به خشکشویی اصلا کار عجیبی نیست. آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که افراد شاغل در این حرفه با چه آسیب‌هایی مواجه‌ هستند؟
کد خبر: ۶۳۴۵۹۹

مراقب سوختگی‌ها باشید

کار با آب جوش و بخار داغ، اتوهایی با دمای بالا و کار با مایعات شوینده قوی خطری به نام سوختگی را به همراه دارد که سلامت کارکنان خشکشویی را تهدید می‌کند. به همین دلیل به افراد شاغل در این حرفه توصیه می‌شود هنگام کار مراقب باشند و در صورت لزوم از دستکش استفاده کنند. همچنین اگر شما هم در خشکشویی کار می‌کنید، حتما باید پماد سوختگی در مغازه داشته باشید تا در صورت بروز مشکل بلافاصله جلوی آسیب‌های جدی‌تر مثل تاول‌های دردناک را بگیرید.

آلرژی را دست‌کم نگیرید

همیشه این احتمال وجود دارد که افراد تازه کار در حرفه خشکشویی به دلیل تماس با مواد شوینده شیمیایی مثلا «پرکلرین» دچار بیماری‌های پوستی، بویژه آلرژی شوند. همچنین کارکنانی که برای مدت طولانی در معرض این شوینده‌ها قرار می‌گیرند، ممکن است دچار آلرژی‌های تنفسی، سرفه‌های خفیف، سوزش ریه و... شوند. البته گاهی این نوع حساسیت‌ها به صورت ناگهانی بروز می‌کند، اما در بسیاری از مواقع هم به مرور زمان اتفاق می‌افتد. افراد در چنین شرایطی باید تحت نظر متخصص قرار بگیرند و دوره درمانی را طی کنند. در این بین فراموش نکنید که استفاده از دستکش و ماسک می‌تواند کمک‌کننده باشد.

واریس بی‌خطر نیست

کار در خشکشویی با ایستادن‌های مداوم همراه است و همین موضوع روی عروق پا تاثیر می‌گذارد و زمینه بروز واریس را فراهم می‌کند. همچنین ایستادن و نشستن‌های طولانی مدت بخصوص در یک وضعیت باعث می‌شود گردن برای طولانی مدت در یک حالت قرار بگیرد و به مرور زمان فرد دچار آرتروز گردن، قوس کمر، گردن درد و سردردهای مزمن شود.

بنابراین افرادی که در خشکشویی کار می‌کنند باید هنگام ایستادن‌های طولانی مدت یکی از پاهایشان را روی یک چهارپایه کوتاه بگذارند، در ایستادن افراط نکنند، به ازای هر یک ساعت کار ایستاده حدود 10 دقیقه بنشینند و هر سه تا چهار ساعت یکبار حدود 10 دقیقه (مثل سر ظهر یا شب که سرشان خلوت است) را به نرمش سبک گردن، کمر، شانه و دست و پا اختصاص دهند.

بی‌خیال مرخصی

کار در مغازه خشکشویی ازجمله مشاغلی است که فرد فرصت مرخصی رفتن پیدا نمی‌کند، چراکه بستن مغازه به معنی کاهش تعداد مشتری و ضررهای مالی خواهد بود.

حتی یکنواختی و ساعت‌های طولانی کار و افزایش حجم سفارش‌ها در مناسبت‌های خاص مثل عید نوروز، آستانه تحمل فرد را کاهش می‌دهد و نه‌تنها سلامت روانی بلکه سلامت جسمی فرد را هم به خطر می‌اندازد.

تینا گلناری / کارشناس بهداشت حرفه‌ای

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها