شهرام شفیعی از نویسندگانی است که او را بیشتر با ادبیات کودک و نوجوان می‌شناسیم و به طور تخصصی در حوزه نگارش طنز برای این گروه سنی فعالیت‌هایی انجام داده است.
کد خبر: ۶۳۴۳۵۲
انتشار جلد سوم جزیره بی‌تربیت‌ها

با شفیعی درباره آثار و فعالیت‌های تازه‌اش گفت‌وگویی کوتاه انجام داده‌ایم.

شما از معدود نویسندگان کودک و نوجوان هستید که فعالیتتان را در عرصه نگارش طنز برای این گروه سنی آغاز کردید و سال‌هاست در این حوزه فعالیت می‌کنید. از ابتدا چه چیزی شما را به سمت نگارش طنز برای این گروه سنی جلب کرد و با چه انگیزه‌ای این کار را شروع کردید؟

پاسخ این پرسش بسیار دشوار است، اما ریشه آن به دوره کودکی من باز می‌گردد. در این دوره سنی هر کودکی آرزوهایی دارد. مثلا همه بچه‌ها می‌گویند دوست دارند خلبان، راننده تاکسی یا دکتر شوند. من هم آرزوهای زیادی برای آینده شغلی‌ام داشتم، اما از همه آنها دو مورد بیشتر در ذهنم مانده است. یکی این که دوست داشتم ساندویچ‌فروش شوم. چون به نظرم می‌آمد ساندویچ‌فروش نزدیک خانه‌مان کار جذابی دارد و با حرکت خاصی ساندویچ را آماده می‌کند. دیگری این که دوست داشتم روزی بتوانم طنز بنویسم و در طول زمان همیشه به این فکر می‌کردم که وقتی بزرگ شدم طنزنویس شوم. این آرزو بعدها ادامه پیدا کرد و من به سمت آثار طنز جدی رفتم و آنها را مطالعه کردم.

مثلا چه آثاری؟

همان طور که می‌دانید طنز مفهومی مبهم دارد و باید در مواجهه با آن بسیار دقیق بود. من آثار طنز ادبی کشورمان را مطالعه و سعی می‌کردم به سمت نوشتن طنز خوب پیش بروم. همچنین از میان آثار خارجی نوشته‌های نویسندگانی چون چخوف و گوگول را هم می‌خواندم. حالا عاشق طنز هستم و طنز جزو جدانشدنی وجود من است.

این روزها کار تازه‌ای هم از شما منتشر می‌شود؟

جلد سوم مجموعه «جزیره بی‌تربیت‌ها» از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و جلد پنجم مجموعه «بگو ما هم بخندیم» از سوی نشر پیدایش منتشر خواهد شد. این روزها در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری قصه‌گویی طنز هستم. در این برنامه که برای نخستین‌بار انجام می‌شود، قصد دارم بعد از بیست و چند سال فعالیت در مدارس و مراکز فرهنگی و دیدار با کودکان و نوجوانان نواقص سیستم آموزشی‌مان با برگزاری این جلسه‌ها رفع شود.

اولین جلسه قصه‌گویی طنز چه زمانی برگزار خواهد شد؟

فکر می‌کنم اولین جلسه اواخر امسال برگزار شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها