استفاده بهینه از درگاه‌های اتصال رایانه‌ها و گجت‌ها

زندگی در سایه وایرلس

اتصالات، سیم یا کابل هر چه که آنها را بنامید، از دهه 70 به صورت بخشی بنیادی و جدایی ناپذیر از اختراعات و ابداعات مربوط به علم رایانه‌ها درآمده‌اند.
کد خبر: ۶۳۲۵۹۸
زندگی در سایه وایرلس
صفحه‌‌نمایش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، چاپگرها، مسیریاب‌ها (روتر)، بلندگوها و هر چیز دیگری در دنیای رایانه‌ها به نوعی اتصال یا کابل‌کشی نیازمندند. این رویه تا همین چند سال پیش ادامه داشت، تا این که در سال‌های اخیر راه‌های اتصال و تبادل داده بی‌سیم وای ـ ‌فای و بلوتوث با امکان‌پذیر کردن انتقال داده بین گجت‌های با‌سیم و بی‌سیم، به چنان محبوبیتی دست یافت که به صورت جزیی جدا‌نشدنی از علوم رایانه‌ای درآمدند. راه اتصال وایرلس در عین آسانی، کاهش تعداد درگاه‌های (پورت) اتصال رایانه‌ها را برای تولیدکننده‌ها ممکن کرد. در این بین فقط کاربرانی که از دیسک‌های سخت ذخیره داده، ماوس و دیگر لوازم جانبی قدیمی دیگر استفاده می‌کنند، سرگردان می‌مانند که با وسایلی که از پیش دارند، چه کنند. در اینجا ما آنچه را که شما باید درباره دنیای وایرلس امروزی بدانید و بهترین راه‌های استفاده از درگاه‌های اتصال رایانه (port) را بازگو می‌کنیم.

 

وای ـ ‌فای: بیشترین مورد استفاده برای ساخت شبکه

وای ـ‌ فای مختصر شده اصطلاح توصیف‌کننده استاندارد 802:11 است که برای مودم رایانه‌ها کاربرد دارد. این استاندارد برای استفاده از بخش آنالوگ یک مسیریاب وایرلس طراحی شده است. وای ـ ‌فای در رایانه‌ها چنان در سخت‌افزارها جا افتاده است که اصلا درگاه‌های سنتی ایترنت (Ethernet) کلا از روی چند نمونه از لپ‌تاپ‌های جدید حذف شده است. وای ـ‌ فای گذشته از فراهم کردن امکان دسترسی به اینترنت، عموما برای اتصال چاپگرها و دیسک‌های ذخیره داده به کار‌ برده می‌شود. یک‌سری از این نوع وسایل سخت‌افزاری قادرند مستقیما به شبکه‌های بی‌سیم متصل شوند، بنابراین تنها سیمی که شما در این شبکه‌ها نیاز دارید، کابل اتصال به پریز برق است. برخی دیگر از این گجت‌ها طوری طراحی شده‌اند تا بتوانند با مسیریاب‌‌ها اتصال برقرار کنند. بنابراین پیش از خرید هر محصولی از این نوع درباره مشخصات فنی آن بخوبی تحقیق و مطالعه کنید.

 

بلوتوث: دارای موارد استفاده عمومی

اساسا این استاندارد به منظور اتصال بی‌سیم به وسایل جانبی کاربرد دارد. گجت‌هایی که بلوتوث را مورد پشتیبانی قرار می‌دهند، قادرند با رایانه‌های قابل انطباق در محدوده دسترسی (ده متری) ارتباط برقرار‌ کنند. البته این دو وسیله باید با طی فرآیند امنیتی ساده‌ای که شامل یک کنترل و ساده امنیتی و وارد کردن یک کد کوتاه برای هر دو وسیله است، با هم به اصطلاح جفت (Paired) شوند. بلوتوث را بیشتر وسایل جانبی چون صفحه‌کلیدها، ماوس‌ها، چاپگرها و بلندگوها مورد استفاده قرار می‌دهند. در بیشتر موارد قیمت گجتی که از این نوع اتصال‌پذیری سود می‌برد، کمی گران‌تر از گجت‌های فاقد این ویژگی است. البته در مقابل مزیت بی‌نیازی گجت‌ها از درگاه اتصال فیزیکی، پرداخت مبلغی اضافی واقعا ارزش دارد. استفاده از ماوس و صفحه‌کلید بلوتوث یکی از راه‌های خلاص شدن از شلوغی بیش از حد درگاه‌های اتصال USB رایانه‌هاست.

 

درگاه‌ اتصال وایرلس :Wi-Di برای اتصال صفحه‌نمایش‌ها

صفحه‌نمایش وایرلس استانداردی است که از سوی شرکت اینتل ابداع شده و برای ارسال داده‌های تصویری به صورت بی‌سیم به صفحه نمایش و تلویزیون به کار می‌رود. امروزه این فناوری در رایانه‌های دسکتاپ و لپ‌تاپ مدرن اینتل گنجانده شده است. به هر حال برای استفاده واقعی از آن، شما به یک صفحه‌نمایش قابل انطباق با وای ـ ‌‌دای که البته بسیار کمیاب هم است، نیاز دارید یا این که باید به طور جداگانه با صرف هزینه‌ای حدود 60 دلار تطبیق‌دهنده (اداپتر) وای ـ ‌دای برای صفحه نمایش یا تلویزیون خود تهیه کنید. هنگامی که اتصال وای ـ دای را برقرار کنید، این اتصال‌پذیری با انتقال دادن ویدئو تا حد رزولوشن 1080‌p به همراه صدا، دقیقا مانند یک کابل HDMI عمل می‌کند. همچنین این استاندارد، استفاده از صفحه‌نمایش‌های متعدد را نیز مورد پشتیبانی قرار می‌دهد. بنا‌براین شما می‌توانید در حالی که کارهایتان را روی صفحه دسکتاپ لپ‌تاپ انجام می‌دهید، روی یک صفحه نمایش دیگر به طور همزمان فیلم تماشا کنید.

 

درگاه اتصال USB

با دستیابی به درک صحیحی از سه استاندارد وایرلس ذکر‌ شده، اکنون شما می‌توانید در استفاده از فضای اطراف درگاه‌های اتصال رایانه به صورت قابل ملاحظه‌ای صرفه‌جویی کنید. با این حال این کار تغییری در وسایل جانبی موجود شما ایجاد نمی‌کند. هنگامی که یک کاربر پس از خرید یک لپ‌تاپ جدید دریابد که به اندازه کافی درگاه اتصال جهت اتصال گجت‌ها و وسایل جانبی ندارد، دیگر در این‌ حالت چه کاری از دستش ساخته است؟ اگر شما از نظر تعداد یو‌اس‌بی ‌در مضیقه هستید، براحتی می‌توانید با استفاده از یک‌هاب یا تقسیم‌کننده یو‌اس‌بی ‌شرایط را برای خود بهتر کنید.

وسیله جانبی ذکر شده در اشکال گوناگونی از یک کابل که در یک سرش یک درگاه اتصال را به دو درگاه تقسیم می‌‌کند تا جعبه‌های بزرگی که شامل هشت درگاه یو‌اس‌بی ‌هستند، یافت می‌شود. همه این راه‌حل‌ها به صورت متصل کن و استفاده کن (plug-and-play) هستند. اما در استفاده از آنها یک مشکل مشترک پیش می‌آید و آن برق‌رسانی درست به همه این درگاه‌های اتصال یو‌اس‌بی ‌است. با متصل کردن آنها به سخت‌افزارهای متعدد در حال استفاده (مانند چند آیفون یا دیسک سخت فاقد آداپتور برق) از راه یک درگاه یو‌اس‌بی ‌مشترک، به این درگاه اتصال و سخت‌افزارهای متصل شده به آن برق کافی نمی‌رسد و این درگاه درست کار نمی‌کند. چاره ‌کار این است که انواعی از ‌هاب یو‌اس‌بی ‌که یک آداپتور را به عنوان منبع تغذیه برای تامین برق مصرفی خود به کار می‌برد، تهیه و استفاده کنیم.

 

افزودن صفحه‌نمایش‌های اضافی

تطبیق‌دهنده‌های ویدئو به این علت که قابل تقسیم‌کردن نیستند، اغلب مشکل‌دار می‌شوند. البته درگاه Displayport و رعد (ThunderBolt) از این امر مستثناست؛ چرا که آنها می‌توانند به صورت گل آفتابگردان ـ زنجیره‌ای (daisy-chained) بین گجت‌های متعدد به‌کار روند. پورت دیسپلی می‌تواند بین تا پنج وسیله به صورت زنجیره‌ای استفاده شده، در حالی که درگاه اتصال رعد امکان استفاده زنجیره‌ای متشکل از ده وسیله را البته با کمی افت در کارایی، فر‌اهم می‌‌کند. در صورت داشتن HDMI یا DVI شما باید چه کار کنید؟ در این مورد کاربرهای لپ‌تاپ بدشانسی آورده‌اند، زیرا سیستم آنها نمی‌تواند به این صورت ارتقا یابد. کاربرهای رایانه‌های دسکتاپ می‌توانند با افزودن یک گرافیک اختصاصی مستقل جدید که بیشتر آنها به حداقل دو درگاه و برخی تا چهار درگاه خروجی ویدئو مجهز هستند، سیستم خود را ارتقا دهند.

 

افزودن درگاه شبکه اینترنت

دو نوع از محبوب‌ترین لپ‌تاپ‌های امروزی، مک‌بوک پرو 13 دارای صفحه نمایش رتینا و HP Spectre 13t، درگاه اتصال شبکه لن (LAN) را حذف کرده‌اند. با این که وای ـ ‌فای بیشتر وقت‌ها جایگزین خوبی است، ممکن است موقعیت‌هایی پیش بیاید که درست کار نکرده یا به اندازه کافی قابل اطمینان نباشد. در این حالت شما می‌توانید با استفاده از تطبیق‌دهنده یو‌اس‌بی ‌به اینترنت یا رعد به اینترنت، این امکان را به سیستم خود اضافه کنید. آنها متصل‌کن و استفاده‌کن هستند و نیازی به آداپتور برق اضافی ندارند. حال می‌توانید از طریق اینترنت به شبکه متصل شده و از مزایایی این درگاه ‌اتصال سود ببرید.

جمع‌بندی

امروزه هیچ دلیلی برای نگرانی از ناپدید شدن درگاه‌های اتصال روی سیستم‌های رایانه‌ای جدید وجود ندارد. با این که باریک‌ترین محصولات، فقط ضخیم‌تر از یک درگاه یو‌اس‌بی ‌هستند، وجود آنها به صورت اصول استاندارد اجباری طراحی لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌های همراه هوشمند و تبلت‌ها درآمده است. با این که تقدیر همه ما این است که در یک دنیای مطلقا بی‌سیم زندگی کنیم، اما راهکارهای فوق به شما کمک می‌کند تا پیش از فرارسیدن آن روز، راه‌حل‌هایی برای مشکلات خود با کاهش و ناپدید شدن تدریجی درگاه‌های اتصال سنتی گجت‌ها بیابید./ ضمیمه کلیک

جواد ودودزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها