محور سوال نمایندگان از فرجی‌دانا، برخی انتصابات در وزارت‌علوم بود

کارت زرد مجلس به وزیر علوم

وزیر علوم در جلسه علنی دیروز مجلس نتوانست نمایندگان سوال‌کننده را قانع کند و به این ترتیب رضا فرجی‌دانا دومین کارت زرد مجلس به وزرای دولت یازدهم را به خود اختصاص داد.
کد خبر: ۶۳۱۰۷۸

به گزارش فارس، در جلسه دیروز مجلس، سیدمحمود نبویان به نمایندگی از 23 نماینده‌ای که از وزیر علوم سوال داشتند طی سخنانی از فرجی‌دانا پرسید: علت پایبند نبودن وزیر علوم به تعهدات در انتصاب مدیران چیست؟

پس از پایان اظهارات نبویان و توضیحات رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم درباره سوال نمایندگان، رای‌گیری شد و نتیجه نشان داد که از مجموع 240 نماینده حاضر، با 73 رأی موافق، 149 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند.

به این ترتیب پس از آن‌که چندی قبل وزیر اقتصاد از نمایندگان کارت زرد گرفت، وزیر علوم نیز از این نظر همانند وزیر اقتصاد شد. بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، اگر وزیری سه کارت زرد از نمایندگان بگیرد به صورت خودکار، استیضاح او در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.در جلسه دیروز، نبویان که سوال نمایندگان از وزیر علوم را مطرح می‌کرد، در سخنان خود گفت: زمانی که آقای فرجی‌دانا به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی شد، نام بنده به عنوان مخالف وزیر انتخاب شده بود، اما برای تعامل بیشتر از صحبت کردن صرف‌نظر کردم. اما امروز انتصاباتی در وزارت علوم انجام شده که جای سؤال دارد.نماینده تهران با تاکید بر ضرورت حفظ آرامش در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: آقای وزیر گفتند اگر مراجع امنیتی و ذی‌صلاح، فردی را در استعلام رد کنند، آن فرد را عزل می‌کند، اما باید بگویم افرادی در وزارت علوم منصوب شدند که خودشان در ایجاد التهاب در دانشگاه‌ها در دوره‌های مختلف نقش داشتند.

نبویان افزود: اولین فرد، آقای میلی‌منفرد، معاون آموزشی وزارت علوم است، سوابق آقای میلی‌منفرد نشان می‌دهد که ایشان، هم در فتنه سال 78 بود و هم در فتنه 88؛ اصلا آقای میلی‌منفرد در تحصن سال 88 حضور داشته و حتی دستگیر شده است، آیا این‌که خود آقای میلی‌منفرد در تحصن بوده و دستگیر شده، انتساب به فتنه نیست؟

این نماینده مجلس گفت: آقای میلی‌منفرد گفتند یکی دو ساعت بعد از دستگیر شدن، از او عذرخواهی شده و او را آزاد کرده‌اند، در حالی که اصلا این گونه نبوده است، بلکه یکی از مسئولان بلندپایه واسطه‌ شده و او را آزاد کردند.

نبویان در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: ‌آقای فرجی‌دانا، وزیر علوم در کمیسیون آموزش گفت که درباره میلی‌منفرد از وزارت علوم در زمان وزارت آقای مصلحی استعلام شده، آقای زاهدی رئیس کمیسیون آموزش به آقای مصلحی در این زمینه نامه نوشت و از او سؤال کرد و آقای مصلحی پاسخ داد که در این مورد هیچ استعلامی از وزارت اطلاعات در زمان حضور وی به عنوان وزیر صورت‌نگرفته‌است. وی ادامه داد: فرد دومی که می‌خواهم درباره او صحبت کنم، جعفر توفیقی، مشاور عالی وزیر علوم است که او هم در تحصن، شرکت و سخنرانی کرده و حتی از متحصنان در فتنه‌88 تشکر کرده است.

نبویان از وزیر علوم پرسید، با توجه به این اظهارات آقای توفیقی که مشاور عالی شما هستند، آیا او به فتنه انتسابی‌ندارد؟

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: فرد سومی که می‌خواهم درباره او صحبت کنم، آقای صدیقی، معاون وزیر و رئیس سازمان دانشجویی است، آقای وزیر گفته‌اند که درباره او استعلام نشده یا این‌که استعلام او مثبت بوده است. بنده می‌خواهم پاسخ استعلام درباره آقای صدیقی را قرائت کنم، پاسخ استعلام این است: «برابر نظر مراجع ذی‌صلاح، انتصاب نامبرده به عنوان معاونت دانشجویی وزارت علوم به مصلحت نیست.»

نبویان ادامه داد: فرد دیگر، جناب آقای سمنانیان، معاون وزیر و رئیس مرکز هیات امناست که نظر مراجع ذی‌صلاح درباره وی به این شرح است: «طبق نظر مراجع ذی‌صلاح این فرد فاقد صلاحیت به کارگیری در پست مورد نظر است.»

پخش یک فیلم در صحن علنی

در جلسه دیروز به درخواست نمایندگان سوال‌کننده، فیلمی از مانیتورهای مجلس پخش شد که مربوط به مراسم روز دانشجوی امسال در دانشگاه خواجه نصیر بود که با حضور معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور و همچنین معاون وزیر علوم برگزار شده بود و آنچه باعث انتقاد نمایندگان بود پخش کلیپی از سیدمحمد خاتمی و میرحسین موسوی در این مراسم بود.

پس از پخش فیلم این مراسم در صحن علنی مجلس، نبویان گفت: ‌در دانشگاه خواجه نصیر برای سران فتنه کف زدند، در این مراسم همچنین علیه مسئولان نظام شعار دادند، آیا این ساختارشکنی نیست؟ شما وزیر این نظام هستید، بنده لازم است در اینجا صریحا بگویم (خیلی هم عذرخواهی می‌کنم) اما علیه رهبر معظم انقلاب نیز شعار دادند.

این نماینده مجلس گفت: آقای وزیر! این افراد به دفاع از شما علیه نظام و رهبری و مردم شعار دادند، این اقدامات ساختارشکنانه‌ای است.

وی افزود: آقای وزیر، نسبت به افرادی که به عنوان هیات بازرسی به دانشگاه‌ها می‌فرستید دقت کنید. برخی از این افراد به برخی دانشگاه‌ها رفته و در آنجا اغتشاشاتی ایجاد شده است.

نماینده تهران در مجلس اظهار کرد: واقعا آرامش از دانشگاه‌ها در حال سلب شدن است و اگر مدارک بیشتری خواستید، نزد بنده است.

فرجی دانا: نمایندگان نباید از قانون فراتر روند

وزیر علوم در بخشی از پاسخ خود به پرسش نمایندگان گفت: وزارت اطلاعات مرجعی قانونی است که برای این کار وظیفه‌مند است و من هم در کمیسیون اعلام کردم که اگر نهادی همچون وزارت اطلاعات عنوان کند که جریانی قصد براندازی نظام را دارد، من ملزم هستم براساس قانون، حکم عزل افراد مرتبط با آن جریان را صادر کنم، ولی تا آن زمان نه‌تنها من بلکه حجت شرعی نیز اجازه چنین کاری را نمی‌دهد.

به گزارش ایرنا، فرجی‌دانا افزود: وقتی در حوزه تخصصی مانند معاونت دانشجویی فرد اصلحی وجود دارد، آیا دانشگاهیان می‌پذیرند که فردی غیراصلح را به کار گیریم؟ بدون شک دغدغه نمایندگان از این‌که این‌گونه انتصابات به سلب آسایش فضای دانشگاهی منجر می‌شود جزو نگرانی‌های من نیز به‌شمار می‌رود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: به طور حتم روال مجلس‌های اخیر این چنین بوده افرادی که نتوانستند رای اعتماد مجلس را به عنوان وزیر به دست آورند، در دیگر سمت‌ها مشغول به کار شوند.

وی گفت: من نیز در مجلس ششم نتوانستم رای اعتماد مجلس را به دست آورم، اما به مدت سه سال و سه ماه بزرگ‌ترین دانشگاه این کشور را اداره کردم.

وی خاطرنشان کرد: در همین مجلس نیز افرادی که نتوانستند رای اعتماد مجلس را کسب کنند، در سمت معاونت رئیس‌جمهور و معاونت وزارتخانه مشغول به کار هستند، بنابراین اگر روال‌ها بر این اساس بوده، چرا این حساسیت‌ها برای دیگران وجود نداشت؟

فرجی‌دانا تصریح کرد: اگر اصل 37 قانون اساسی بر برائت استوار است، پس برخی نمایندگان باید یا حکم مراجع ذی‌صلاح را بیاورند یا آنچه که به عنوان شاهد می‌پندارند، عرضه کنند.

وزیر علوم افزود: من یادداشتی به وزیر اطلاعات نوشتم که اگر چنین افرادی پیشینه خوبی ندارند یا قصد براندازی نظام را داشتند، به من اطلاع دهند تا من نیز در مورد آنها تصمیمات دقیقی را اتخاذ کنم؛ زیرا تکلیف من است تا افرادی را که در جریانات ضد نظام دست داشته‌اند، برکنار کنم.

وی تصریح کرد: نمی‌توان به صرف گفتن چند جمله به نتیجه مشخصی دست یافت، بنابراین به جرأت می‌توان گفت این انتصابات اخیر در بدنه وزارت علوم تنها یک پیام داشت و آن هم شایسته‌سالاری بود. این به آن معناست که ما از فرزندان نظام در جایی استفاده می‌کنیم که نیاز به آنهاست و بر این اساس هیچ نهادی را زیر سؤال نمی‌بریم.

فرجی‌دانا گفت: ما ملزم به تبعیت از قانون هستیم و برخی از نمایندگان نباید از قانون فراتر روند و مسائلی را مطرح کنند که درست نیست.

اما پس از اظهارات فرجی‌دانا، نتیجه رای‌گیری نشان داد که نمایندگان از پاسخ او قانع نشده‌اند؛ محمدرضا باهنر، نایب‌رئیس مجلس که اداره مجلس را به‌عهده داشت، پس از کارت زرد نمایندگان به وزیر گفت: این رای وکلای ملت، رضایت نداشتن نمایندگان از عملکرد وزارت علوم را نشان می‌دهد و امیدواریم آقای وزیر با دقت و درایت بیشتری این وزارتخانه بسیار مهم را اداره کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها