مناسبت روز

همه واقف باشیم

عمل حسنه وقف از مهم‌ترین آموزه‌های مکتب اسلام است، خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «والباقیات الصالحات خیر عند ربک ثوابا و خیر املا» نیکی‌های ماندگار نزد پروردگار بسی بهتر و عاقبت آن نیکوتر است. پیامبر مکرم اسلام و ائمه اطهار (ع) نیز با ترویج و پردازش به این صدقه جاریه نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در اعتلای آن ایفا کردند.
کد خبر: ۶۲۹۸۷۵

وقف احسان ماندگار و اقدام خداپسندانه‌ای است که از طریق آن می‌توان روح تعاون و همدلی را در جامعه اشاعه داد، به کرامت انسان‌ها ارج نهاد و به شکل دائم و مستمر اثر نیک خود را بر محرومیت‌زدایی از اجتماع تسری بخشید.

اثرات و ثمرات وقف در جامعه بر کسی پوشیده نیست. این عمل صالح سبب کاهش تبعیض، نابرابری و محرومیت جامعه، تعدیل و توزیع ثروت و در نهایت گسترش عدالت اقتصادی و اجتماعی می‌شود. با توجه به شرایط امروزین حاکم بر زندگی و ظهور نیازهای نوین در عرصه اجتماع می‌بایست با تعریف کارکردهای جدید وقف و احصاء نیازها و موضوعات مبتلا به کشور، پاسخگوی این نیازها بود و سرمایه‌های وقفی را در این جهت به جریان انداخت.

مصادیق بارزی در این خصوص وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به احداث خوابگاه‌های دانشجویی، مراکز نگهداری سالمندان و از کار افتادگان، آزادی زندانیان دیه و نیازمند، تامین جهیزیه و هزینه ازدواج جوانان کم‌بضاعت، کمک به دانشجویان نیازمند، احداث کتابخانه، کمک به نشر کتب علمی، فرهنگی، ایجاد موسسات تحقیقاتی و تولید علم، خدمات اشتغالزایی و... اشاره کرد.

لذا ضروری است با تشریح این رویکرد برای افراد خیر و ارائه مشاوره صحیح و کافی به مردم همچنین اعتمادسازی نسبت به عمل امینانه وقف و انعکاس صحیح آثار و برکات و دستاوردهای عظیم وقف به اقشار مختلف، جامعه زمینه را برای بهبود بهره‌وری موقوفات مهیا کرد و گامی استوار در جهت حماسه اقتصادی برداشت.

به این منظور وظیفه اصحاب هنر بویژه رسانه‌ها مهم و برجسته است. فرهنگ وقف باید هنرمندانه و عالمانه و با تدبیر مناسب تشریح شود و طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید سعی کنیم وقف را زنده نگه داریم.

هنرمندان و اصحاب رسانه بهترین مروجان فرهنگ وقف در جامعه می‌توانند باشند چرا که در قالب هنر این فرهنگ بخوبی و با چهره‌ای زیبا تبیین و تشریح می‌شود. معرفی خدمات ارزشمند واقفان و خادمان عرصه وقف، تشویق عمومی مردم به این سنت حسنه، جهت‌دهی وقف به امور ضروری و نیازهای روز جامعه از جمله وظایف رسانه‌هاست.

رسانه ملی نیز با توجه به فراگیری و جلب اعتماد عمومی می‌تواند نقش تاثیرگذار خود را در این عرصه بیش از پیش جلوه‌گر سازد.

احمد مهدوی / صداوسیمای مرکز خراسان شمالی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها