خسوس کاندلاس سرمربی تیم ملی فوتسال:

هدف، حضور در جمع 4 تیم برتر دنیا

شاید کمتر کسی فکر می‌کرد خسوس کاندلاس، مربی پنجاه و شش ساله اسپانیایی که از سوی کمیته فوتسال به عنوان مدیر فنی در زمان مربیگری علی صانعی دعوت به همکاری شد پس از ناکامی فوتسال ایران در جام‌جهانی تایلند، در ایران ماندگار شود.
کد خبر: ۶۲۹۶۸۷
هدف، حضور در جمع 4 تیم برتر دنیا

اما مسئولان فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال به محوریت عباس ترابیان به این مربی اسپانیایی اعتماد کردند و ابتدا هرچند به صورت مشروط با او قرارداد همکاری بستند، اما کاندلاس به مرور نشان داد توانایی هدایت تیم پرافتخار ایران را دارد. با کاندلاس پس از گذشت 14 ماه حضور در ایران، در ارتباط وضعیت فوتسال و برنامه‌هایش در تیم ملی و آرزوهایش با تیم ایران همکلام شدیم که در ادامه می‌خوانید.

ابتدای صحبت‌مان از شرایط تیم ملی فوتسال بگویید؟

با تعطیلی لیگ به مدت یک هفته، ملی‌پوشان را برای بازی دوستانه مقابل عراق و روسیه دراختیار داشتیم و توانستیم در این دیدارها بازیکنان خود را در تاکتیک‌های مختلف محک بزنیم که خوشبختانه با نتایج خوبی همراه بود. برگزاری بازی‌های تدارکاتی به صورت مداوم در لا‌به‌لای مسابقه‌های لیگ و برگزاری اردوهای کوتاه مدت کمک می‌کند بازیکنان با یک آمادگی بسیار مطلوب در اختیار تیم ملی فوتسال ایران قرار بگیرند. بازی با تیمی مثل روسیه در ایران برای ما بسیار مفید بود و بازیکنان ما نیاز دارند به شکل مرتب با تیم‌هایی در سطح روسیه بازی کنند.

شرایط بازیکنان حاضر در اردو را چطور ارزیابی می‌کنید؟

بچه‌ها به لحاظ جسمانی شرایط خوبی دارند، با توجه به این‌که چند هفته‌ای از لیگ را پشت سر گذاشتیم، بازیکنان در آمادگی خوبی به سر می‌برند و تمام کسانی که در اردوهای تیم ملی حاضر شدند در تیم‌های خود بازیکن ثابت هستند.

به طور مسلم لیگ برتر را کاملا زیر نظر دارید. ارزیابی شما از این لیگ چیست؟

یکی از تعهدات کاری من این است که لیگ را مرتب تماشا کنم. خوشبختانه امسال در لیگ، پنج تیم آماده در بالای جدول برای قهرمانی می‌جنگند که جای خوشحالی دارد. به دلیل این‌که ملی‌پوشان زیادی در این پنج تیم حضور دارند. قطعا تیمی که برای قهرمانی می‌جنگد باید بازیکنان آماده و باکیفیتی داشته باشد تا بتواند در کورس قهرمانی باقی بماند. این طراوت لیگ فوتسال درنهایت به تشکیل تیم ملی قوی‌تری می‌انجامد و من سعی دارم اکثر بازی‌ها را ببینم و در تمامی شهرهایی که مسابقه‌های لیگ فوتسال برگزار می‌شود حضور داشته باشم تا بازیکن شایسته‌ای از چشمم پنهان نماند.

در این مدتی که درایران بودید لیگ ایران را چطور دیدید؟

احساس می‌کنم مشکلات مالی باشگاه‌های فعال در فوتسال به لیگ ضربه زده است، با توجه به استعداد‌های خوبی که در ایران داریم، می‌توانیم با یک سرمایه‌گذاری خوب و برنامه‌ریزی درست لیگ منظم و قوی‌تری داشته باشیم تا بازیکنان در شرایط ایده‌آل به لحاظ مسائل اقتصادی بدون هیچ دغدغه‌ای در مسابقه‌های لیگ حاضر شوند.

به عنوان یک متخصص، راهکار شما برای پیشرفت فوتسال ایران چیست؟

لیگ استاندارد حداقل هشت ماه زمان می‌برد. این مدت‌زمان به بازیکنان اجازه می‌دهد در طول سال بالای سی چهل بازی انجام دهند و اوقات بیشتری با فوتسال درگیر باشند. به نظرم مدت زمان هشت ماه برای لیگ فوتسال خوب است، چهار ماه باقیمانده هم برای اردوها و بازی‌های ملی زمان مناسبی است.

زمانی که درتیم ملی یک وقفه سه یا چهار ماهه ایجاد می‌شود دچار یک افت و فراموشی تاکتیکی می‌شویم که این مسائل باعث می‌شود برای دست یافتن به یک هماهنگی مطلوب زمان بیشتری تلف شود. این موضوع برای کشوری که قصد دارد در جمع چهار تیم برتردنیا قرار گیرد اصلا خوب نیست.

در سال‌های گذشته قدرت بلامنازع آسیا بودیم. بقیه تیم‌ها به ما نزدیک شدند. چه برنامه‌ای دارید که بتوانیم این فاصله را حفظ کنیم؟

اول باید بگویم چه اتفاقی افتاد که آنها به ما نزدیک شدند. یکی از مهم‌ترین دلایل پیشرفت دیگر کشورها برگزاری منظم لیگ‌های داخلی است، کشوری مثل ژاپن و کویت لیگ‌های بسیار منسجم‌تری به نسبت گذشته دارند. فوتسال ایران یکی از مشکلات بزرگش بی‌توجهی به رسانه‌هاست، به طور مثال پخش زنده تلویزیونی می‌تواند به رشد و توسعه فوتسال کمک کند، جایی که فوتسال می‌تواند خودش را به مردم ارائه کند و در این فضای رسانه‌ای اتفاقات مثبتی خواهد افتاد.

فاصله ما با تیم‌های بزرگ چه زمانی کم می‌شود و کی می‌توانیم تیم‌هایی مثل برزیل یا اسپانیا را شکست دهیم؟

به نظر من اسپانیا و برزیل خودشان را از بقیه جدا کرده‌اند و در سطح بالاتری فوتسال بازی می‌کنند. روسیه تا حدودی خودش را به این دو تیم نزدیک کرده، البته روسیه هم مثل اسپانیا با کمک بازیکنان برزیلی موفق شده خودش را تا حدودی به این دوقدرت بلا منازع فوتسال نزدیک کند. ایران اکنون این توانایی را دارد که بتواند تیم‌هایی مثل آرژانتین، پرتغال و ایتالیا را شکست دهد، اما باید کاری کنیم که خودمان را به سطح اسپانیا و برزیل برسانیم. برای این منظور باید لیگی داشته باشیم که بازیکنان احساس حرفه‌ای بودن داشته باشند، لیگی با ساختار منسجم‌تر و قوی‌تر.

اگر فوتسال فدراسیون مستقل داشته باشد می‌تواند موفق‌تر عمل می‌کند؟

دقیقا نمی‌دانم درباره این سوال چه جوابی بدهم. به لحاظ مسائل اداری و نحوه فعالیتش اطلاعی ندارم، اما در اسپانیا فوتسال در قالب یک کمیته زیرمجموعه در فدراسیون فوتبال است.

مهم‌ترین برنامه تیم ملی تا پایان سال چیست؟

بعد از بازی‌های دوستانه مقابل عراق و روسیه، در ماه‌های دی و بهمن، هرماه سه چهار روزی برای ملی‌پوشان تمرین خواهیم داشت. پیشنهاد کردیم در زمان‌های تعیین شده بازی تدارکاتی خوب برگزار کنیم. اردوهای چهار روزه زمانی مناسب است که بازیکنان مستعد لیگ را از بعد فنی مورد ارزیابی قرار داده و طبقه‌بندی کنیم.

بازی‌های وحید شمسایی را می‌بینید؟

بله، هر زمانی فرصت پیش آمده بازی‌های وحید شمسایی را دیده‌ام.

خبر دارید شمسایی به عنوان سرمربی و بازیکن در لیگ حضور دارد؟

همان‌طور که اشاره کردید وحید به عنوان مربی بازیکن تیمش را در صدر جدول قرار داده که می‌تواند عملکرد مثبتی برای او باشد.

امکان دعوت شدنش به تیم ملی وجود دارد؟

(درباره شمسایی طفره می‌رود) ما یک مشکل داریم که تیم ملی نمی‌تواند به شکل کامل کارش را در طول سال دنبال کند. این‌که بخواهیم موضوعی را پیش‌بینی کنیم خیلی راحت نیست. سعی ما این است که یک تیم منسجم داشته باشیم تا این‌که بخواهیم بهترین‌ها را دعوت کنیم. جا دارد تبریک بگوییم به بچه‌های فوتبال ساحلی ایران که به عنوان یک خانواده توانستند در طول یک‌سال در چهار تورنمنت خیلی مهم شرکت کنند. جایی که تیم ملی می‌تواند هویت اصلی خودش را پیدا کند.

فوتبال ساحلی دیرتر از فوتسال فعالیتش را شروع کرد، اما رشد بهتری نسبت به فوتسال داشته است، آیا فوتسال می‌تواند مثل فوتبال ساحلی موفق عمل کند؟

من هم از موفقیت‌های تیم ملی فوتبال ساحلی خیلی خوشحال شدم. قهرمانی در جام بین قاره‌ای ثابت کرد اگر امکانات لازم فراهم شود و بازیکنان و کادر فنی دغدغه مسائل مالی نداشته باشند می‌توان به موفقیت‌های بزرگی دست یافت. اعتقاد دارم می‌توانیم براحتی راه فوتبال ساحلی را در فوتسال دنبال کنیم.

سعی ما بر این است که ایران را به جمع چهار تیم برتر دنیا برسانیم. ولی قبل از آن باید یادمان باشد تیم ملی زمانی می‌تواند موفق عمل کند که به صورت مداوم بازی‌های دوستانه داشته باشد. برای کسب هویت و شخصیت تیمی بالا نیاز داریم امکانات خود را برای موفقیت در فوتسال به کار گیریم. لازمه موفقیت در فوتسال دنیا داشتن لیگ پویا و منظم است.به جای برگزاری لیگ در مدت چهار ماه باید مدت زمان لیگ را به هشت ماه تغییر دهیم تا بازیکنان مدت زمان بیشتری در لیگ توپ بزنند.

قرارداد شما تا چه زمانی است؟

تا پایان سال 92.

جام ملت‌های آسیا در اردیبهشت 93 برگزار می‌شود. چقدر احتمال می‌دهید در این مسابقه‌ها همراه تیم ملی باشید؟

حرف من این است که ابتدا باید قراردادم به پایان برسد. بعد از اتمام قراردادم برای ادامه همکاری مذاکره خواهیم کرد. من با این تفکر به ایران آمدم که بتوانیم در جمع چهار تیم برتر دنیا قرار بگیریم. امیدوارم شرایطی فراهم شود تا به این مهم دست یابیم.

آیا امکانات لازم برای این هدف شما فراهم است؟

از زمانی که به ایران سفر کردم در تورنمنت چین، قهرمانی آسیا و گرند پریکس برزیل حضور داشتیم. برای حضور در مسابقه‌های در این سطح با کمک فدراسیون اردوهای مناسبی برگزار کردیم. اولین نیاز ما برای آینده، داشتن یک تقویم کاری مناسب است.

در این تقویم اردوهای تدارکاتی و بازی‌های دوستانه متعددی برنامه‌ریزی کردیم تا در یک سال آینده در همه رقابت‌های آسیایی و جهانی با قدرت شرکت کنیم.

از فدراسیون طلب ندارید؟

مشکلی از این بابت ندارم. ( باخنده) بحث پرداخت حقوق و قرارداد کاملا شخصی است و ترجیح می‌دهم در این رابطه صحبتی نکنم.

قرعه‌کشی جام‌جهانی 2014 برزیل انجام شد. نظر شما در ارتباط با گروه ایران و اسپانیا چیست؟

شانس در تمام قرعه‌کشی‌ها یک فاکتور مهم برای موفقیت محسوب می‌شود. به نظر من قرعه‌کشی متعادلی در برزیل صورت گرفت. باید قبول کنیم اسپانیا بهترین تیم دنیاست و برای تکرار عنوان قهرمانی دوره قبل خودش به برزیل سفر می‌کند. در رابطه با ایران هم باید بگویم در گروه نسبتا سختی قرار گرفته است، اما صعود ایران غیر ممکن نیست.

کافی است مانند دیگر کشورهای حاضر در جام‌جهانی دیدارهای تدارکاتی مناسب برگزار کند. مطمئن باشید اگر با یک آمادگی روحی و روانی بسیار بالا در جام‌جهانی حاضر شوید موفق خواهید شد. آن موقع باید تلاش کنید با کسب نتایج مناسب به صعود دوم امیدوار باشید. در جام‌جهانی طرفدار تیم‌های ایران و اسپانیا هستم. دعا می‌کنم این دو کشور در حد توان خود نتایج مناسبی کسب کنند.

به کجاهای ایران سفر کردید؟

من به شهرهای زیادی سفر کردم که هر کدام از این شهرها جذابیت خاص خودش را داشت. مشهد، تبریز، یزد و سیرجان که هر کدام از این شهر‌ها نکات تازه‌ای برایم به همراه داشت.

از کدام شهر خوشت آمد؟

وقتی به مشهد سفر کردم بعد معنوی این شهر به خاطر حضور امام رضا(ع) بسیار برایم خاص بود و احساس خوبی در مشهد داشتم.

فوتسال بانوان ایران رو به پیشرفت است

خسوس کاندلاس در ادامه این گفت‌و‌گو درباره فوتسال بانوان هم حرف‌های جالبی می‌زند.

فوتسال بانوان را در این مدتی که ایران بودید چطور ارزیابی می‌کنید؟

استعدادهای خوبی در فوتسال بانوان وجود دارد. بانوان فوتسالیست ایرانی در این یکی دو سال اخیر سرعت و رشد خوبی پیدا کرده‌اند و اگر به همین شکل روحیه جنگندگی و تمرکزشان را حفظ کنند، آینده درخشانی پیش رو خواهند داشت.

تلاش برای موفقیت در مسابقاتی که حضور پیدا می‌کنند در بین بازیکنان و کادر فنی تیم ملی کاملا مشهود بوده که این نشان‌دهنده این است که تیم ملی بانوان در مسیر پیشرفت قرار گرفته است.

شما بازی‌های تیم ملی بانوان در جام جهانی کوچک اسپانیا را از نزدیک تماشا کردید. عملکرد تیم ملی بانوان دراین رقابت‌ها چطور بود؟

بعد از بازی‌های دوستانه تیم ملی مقابل عراق و روسیه برای تعطیلات کریسمس به اسپانیا آمدم. به خاطر علاقه‌ای که به ایران دارم در محل برگزاری مسابقات حضور پیدا کردم تا عملکرد تیم ملی بانوان را از نزدیک زیر نظر بگیرم. بانوان ملی‌پوش ایران در جام جهانی کوچک این فرصت را پیدا کردند تا با تیم‌های خوب دنیا بازی کنند و بخوبی خود را محک بزنند. از تیم ملی فوتسال بانوان به دلیل بازدهی مناسب، عملکرد مثبت و همچنین بالا بردن ظرفیت برای غلبه بر سختی‌ها تشکر کرده و از این بابت احساس غرور می‌کنم.

بانوان ایران در جام جهانی کوچک بجز دو نیمه مقابل برزیل و روسیه در مجموع سطح کیفی بالایی از خودشان به نمایش گذاشتند و امیدوارم به همین شکل به تلاششان ادامه دهند تا خیلی زود در جمع تیم‌های برتر دنیا قرار بگیرند.

به نظر شما تیم ملی فوتسال بانوان ایران برای پیشرفت در فوتسال آسیا و جهان چه اقداماتی باید انجام دهد؟

تیم ملی یک کشور ویترینی از رقابت‌های داخلی است که در میادین بین‌المللی به نمایش گذاشته می‌شود. داشتن لیگ قوی و برگزاری بازی‌های تدارکاتی، ایران را برای رسیدن به سطح اول فوتسال دنیا کمک شایانی خواهد کرد. به طور مثال اگر بازیکنان را در یک اردوی شش ماهه نگه داریم و در این مدت خیلی خوب هم تمرین کنیم، باز نمی‌توانیم جای یک لیگ پویا را برای آنها پر کنیم.

راه پیشرفت فوتسال بانوان از دل یک لیگ منظم عبور می‌کند که باعث می‌شود بازیکنان در طول هفته با انگیزه و جدیت تمرین کنند و آخرهفته هم تمام توانشان را برای ارائه یک بازی خوب به کار گیرند تا جریان یک بازی را به نفع تیمشان رقم بزنند.

متاسفانه اردوهای تیم ملی مکانی شده برای این‌که بازیکن از جنبه‌های مختلف مثل وضعیت بدنی و کارهای تاکتیکی شرایطش را بهبود ببخشد، دقیقا چیزی که در لیگ نمی‌تواند به آن دست پیدا کند. برای حل این مشکل باید مربیان داخلی را به علم روز تمرین مجهز کنیم تا وقتی بازیکن به اردوی تیم ملی می‌آید مشکل جسمانی و تاکتیکی نداشته باشد.

ابوذر مارکلایی ‌/‌ گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها