ظاهراً عده‌ای از به ظاهردوستان و حامیان دولت بنا دارند دولت را به حاشیه‌هایی گرفتار و سرگرم کنند که خودش علاقه‌ای ندارد و چه بسا مخالف این حاشیه‌سازی‌ها باشد. رفتاری که در فرهنگ عامیانه ما از آن به "دوستی خاله خرسه" یاد می‌شود.
کد خبر: ۶۲۹۴۶۱

هنوز پس‌لرزه‌های پیشنهاد سعید حجاریان مبنی بر انحلال مجلس توسط دولت تمام نشده، اظهارات علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی، نظر اهالی رسانه و سیاست را متوجه خود کرد.وی در سفر به سیستان و بلوچستان در دیدار با اعضای ستاد انتخاباتی حسن روحانی در این استان،‌ از آنها خواسته است تا همچنان باقی بمانند. وی تأکید کرده است: "باید برای انتخابات مجلس از هم اکنون فعالیتشان را آغاز کنند".

دو نکته مهم درباره این اظهارات در خور تأمل جدی است.

نخست، شروع زودهنگام رقابت‌های انتخاباتی است و دوم، دخالت دولت در انتخابات مجلس شورای اسلامی. در مورد اول باید گفت: یکی از آفت‌هایی که می‌تواند دولت و کشور را گرفتار کند جابجایی اولویت‌هاست. به حاشیه رفتن اولویت‌های اصلی کشور و تقدم موارد حاشیه‌ای یا فاقد اولویت بر موارد اساسی، از سویی فرصت‌های کشور را می‌سوزاند و عمر کوتاه دولت‌ها را کم‌بهره می‌سازد و از سوی دیگر، مطالبات اصلی مردم را به فراموشی می‌سپارد؛ حال اگر آنچه اولویت داده می‌شود موضوعی پرچالش و حاشیه‌ساز مثل انتخابات مجلس باشد که این فرصت‌سوزی مضاعف خواهد شد.

همه می‌دانیم و تجربه کرده‌ایم که وقتی فضای کشور انتخاباتی می‌شود چه بر سر موضوعات مهم می‌آید و چگونه دسته‌بندی‌ها و گروکشی‌های سیاسی، سایه سنگین خود را بر مسائل مهم می‌اندازد. لذا دولتی که با وعده‌های مهم به میدان آمده و اعتماد مردم را به خود جلب کرده است، خودش نباید اجازه دهد حدود دو سال مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی چنین فضایی بر کشور مستولی شود و حاشیه‌های مهمتر از متن، به دولت تحمیل گردد.

نکته دوم، بحث دخالت دولت در انتخابات مجلس است که واژه بدسابقه "وکیل‌الدوله" را تداعی می‌کند.

کشور ما به لحاظ حقوق اساسی، اصل "تفکیک قوا" را پذیرفته و بر این مبنا طراحی شده است و مجلس شورای اسلامی مطابق اصول متعدد قانون اساسی دو وظیفه مهم یعنی قانون‌گذاری و نظارت را به‌عهده دارد.

حال اگر قرار باشد نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر اساس طراحی و هدایت دولت، به مجلس راه یابند هر دو بعد به نحوی با سوالات و ابهاماتی مواجه می‌شود. ضمن این‌که بی‌طرفی دولت در برگزاری انتخابات ممکن است با شائبه‌هایی همراه شود.

به هر حال پیشنهاد فعال شدن ستادهای انتخاباتی رئیس جمهور برای انتخابات مجلس شورای اسلامی آن هم حدود دو سال پیش از انتخابات، با فاصله اندکی از سخن چهره شاخص اصلاحات در خصوص انحلال مجلس توسط دولت بدلیل هماهنگ نبودن با دولت، افرادی را که کمی زمینه بدبینی دارند به این نتیجه می‌رساند که این اظهارات سخنانی پراکنده و اتفاقی نیست بلکه نظری است که احتمالاً از یک مرکز هدایت می‌شود که قطعاً با نظر رئیس جمهور همخوانی و همسویی نداردو اتفاقاً چه شایسته است که رئیس جمهور در این باره موضعگیری صریح داشته باشد و شائبه‌هایی را که دوستان و همکاران ایجاد کرده‌اند از بین ببرد.

مهدی فضائلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها