درنگ

مردم،‌جاذبه‌گردشگری‌اند

دیدن مردمان هر سرزمین برای گردشگران انگیزه مهمی است. در مفهومی کلی‌تر، مردم و شیوه برخوردشان، سبک زندگی و آیین‌هایشان در مجموعه‌ای وسیع‌تر به نام فرهنگ قرار می‌گیرند که یکی از مهم‌ترین معیارهای انتخاب مقصد برای گردشگران است. همین است که فرهنگ زندگی مردم خود می‌تواند دلیلی موجه برای حضور گردشگران بیشتر در این سرزمین باشد.
کد خبر: ۶۲۷۰۴۱

مهمان‌نوازی و مهربانی ایرانیان همیشه اولین نکته‌ای بوده است که گردشگران خارجی آن را عنوان کرده‌اند. صفتی که همواره می‌شده از زبان آنها شنید، کمک بی‌دریغ مردمان ایران به گردشگران خارجی است، اما چنین فهمی این روزها فقط با سفر به ایران به دست می‌آید، چون همه آنها که ایرانیان را مهربان می‌پندارند، پیش از سفر ذهنیتی متفاوت از آنها داشته‌اند؛ برداشتی غیردوستانه و تا حدی خصمانه که بدیهی است به واسطه وجود تعداد زیاد

رسانه‌ها و سلطه نادوستان بر​آنها​ست.

باید بپذیریم امروز جهانیان، ایران را از طریق رسانه‌ها می‌شناسند و این اتفاق خیلی بدیهی و البته دو سویه است. چرا که شناخت ما هم از مردمان کشور‌های دیگر به واسطه اطلاعاتی است که از رسانه‌ها داریم.

پس گردشگری ایران باید بپذیرد رسانه‌ها ابزار بسیار مهمی در ارتباط بین مردمان دنیا هستند و وقتی خبری منفی از ایران روی تلکس خبرگزاری‌ها می‌رود تا چه حد می‌تواند مقصد مسافران را از ایران به کشورهای دیگر تغییر دهد. لیونل مسی به واسطه جادوی فوتبال در ده کوره‌های دورافتاده چین هم شناخته شده است و وقتی او واکنشی منفی نسبت به ایرانیان نشان می‌دهد به این مفهوم است که تعداد زیادی از جهانیان همراه با واکنش او ذهنیتی منفی نسبت به ایران و به تبع آن آمدن به ایران پیدا می‌کنند.

این اتفاقات البته سوی دیگری هم دارد که به هفته گذشته مربوط می‌شود. آن هم اقدام پسندیده اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز درباره دلجویی از یک گردشگر آلمانی است که مورد سرقت در این استان قرار گرفته بود؛ در حالی که کریستین ایوان (گردشگر آلمانی همراه خانواده‌اش) اذعان کرد این سرقت نمی‌تواند ذهنیت او را نسبت به ایرانیان تغییر دهد. این که تنها زیرساخت‌های گردشگری، ثبت‌های جهانی آثار، تبلیغات برای طبیعت چهارفصل و... به تنهایی نمی‌تواند گردشگران را ترغیب به سفر کند، فرهنگ مردم هم یکی از جاذبه هاست، جاذبه‌ای که نه ثبت جهانی می‌شود و نه در فهرست میراث ناملموس می‌رود، اما تاثیراتش شاید از همه آنها بیشتر باشد.

میثم اسماعیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها