هشدار آمریکا به کره‌شمالی

اعدام جانگ سونگ‌تائک، مرد شماره 2 کره‌شمالی و شوهرعمه رهبر این کشور باعث شده کشورهای غربی و منطقه‌ای نسبت به بروز بی‌ثباتی در این کشور هشدار داده و ابراز نگرانی کنند. این در حالی است که مردم پیونگ‌یانگ روز گذشته با تظاهرات در پایتخت از این اقدام دولتمردان خود تشکر کردند.
کد خبر: ۶۲۵۸۷۱

در همین زمینه، ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: مطمئنا ما از این مساله نگرانیم و از کره‌شمالی درخواست می‌کنیم اقدام‌های تحریک‌آمیز صورت ندهد و در آینده نیز به این کار مبادرت نکند، چون این امر به نفع ثبات منطقه‌ای نیست. هارف اعدام جانگ سونگ تائک را یک اقدام وحشیانه خواند و به سوابق بد حقوق بشر در کره‌شمالی اشاره کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا این سخنان را پس از اظهارنظرهای کیم کوان جین، وزیر دفاع کره‌جنوبی بیان کرد. وزیر دفاع کره‌جنوبی در نشست کمیته دفاع پارلمان گفت: ما آمادگی خود علیه کره‌شمالی را افزایش می‌دهیم؛ زیرا اعدام جانگ سونگ تائک می‌تواند به اقدامات تحریک‌آمیز علیه کره‌جنوبی منجر شود. این مساله به عنوان بخشی از حکومت وحشت کیم جونگ اون تلقی می‌شود، زیرا او قصد دارد با یک مشت آهنین قدرتش را تحکیم بخشد.

در این میان، رسانه‌ها و شبکه‌های خبری تحلیل‌های متفاوتی از این اعدام ارائه کردند. آسوشیتدپرس در گزارشی از پکن در این زمینه نوشت: اعدام غافلگیرکننده شوهرعمه قدرتمند کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی باعث خواهد شد چین از مهم‌ترین حلقه ارتباطی خود با کادر رهبری کره‌شمالی محروم شود و نگرانی‌هایی را نیز در این خصوص به وجود خواهد آورد که این همسایه چین چگونه به همکاری با پکن در پیشبرد مسائل کلیدی از جمله خلع سلاح و اصلاحات اقتصادی ادامه خواهد داد. بنا به گزارش این شبکه خبری، چین که اکنون با یک بلاتکلیفی شدید روبه‌روست احتمالا از هرگونه واکنش به این مساله که می‌تواند باعث وحشت و اضطراب در کره‌شمالی شود، خودداری خواهد کرد؛ زیرا چین هم از حامیان اصلی رژیم کیم به شمار می‌رود و هم یک شریک ارزشمند برای پیونگ یانگ محسوب می‌شود.

جینگ دونگ یوان، کارشناس مسائل امنیتی شمال شرق آسیا از دانشگاه سیدنی نیز در این زمینه گفت: «شرایط اکنون مانند زمانی است که شما با نشت گاز روبه‌رو هستید و سعی می‌کنید بسیار مراقب باشد هیچ‌گونه انفجاری رخ‌ندهد.» وی افزود: چین همچنین برنامه‌های احتمالی خود را برای واکنش به هرگونه بی‌ثباتی یا فروپاشی رژیم در کره‌شمالی مجدد در دستور کار قرار خواهد داد؛ زیرا بی‌ثباتی یا فروپاشی رژیم در کره‌شمالی باعث خواهد شد هزاران آواره از کره‌شمالی به طرف چین سرازیر شوند، تاسیسات هسته‌ای کره‌شمالی با خطر روبه‌رو شود و ارتش آمریکا و کره‌جنوبی نیز فورا وارد عمل شوند.

شبکه الجزیره انگلیسی نیز با اشاره به حذف یکی از سیاستمداران قدرتمند کره‌شمالی اعلام کرد رهبر این کشور سرگرم متمرکز کردن روزافزون قدرت در اطراف خود است. چویی جین یوک‌، کارشناس موسسه وحدت ملی کره می‌گوید: «آنها اعلام کردند خطاهای چانگ سونگ چه بوده است و او را خیلی فوری اعدام کردند تا از هرگونه اقدام هواداران او برای جلوگیری از اعدام ممانعت کنند.» در این میان برخی کارشناسان می‌گویند یک احتمال این است که این نزاع داخلی به دور دیگری از رفتارهای تحریک‌آمیز علیه کره‌جنوبی منتهی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها