بررسی سری جدید «صبح بخیر ایران» شبکه یک سیمادر گفت‌وگو با عوامل برنامه

ساعت 5 و 30 دقیقه صبح یکی از روزهای آذر برای تهیه گزارش وارد سازمان صدا و سیما می‌شوم. استودیوی برنامه صبحگاهی صبح بخیر ایران درشمال محوطه صدا و سیما در تپه صبا قرار دارد.
کد خبر: ۶۲۵۷۷۷
بررسی سری جدید «صبح بخیر ایران» شبکه یک سیمادر گفت‌وگو با عوامل برنامه

هوای اینجا چند درجه از سطح شهر سردتر است، عوامل برنامه، بشاش و با انرژی طوری به هم سلام و صبح بخیر می‌گویند که فکر می‌کنی خورشید طلوع کرده است. حدود یک ساعت و نیم تا پرتو افشانی خورشید در آسمان زمان داریم.

***

عوامل فنی داخل استودیو با عوامل فنی که در رژی پخش هستند، آخرین هماهنگی‌ها را انجام می‌دهند. با نزدیک‌شدن به ساعت 6 بامداد شمارش معکوس آغاز شده و آرم برنامه صبح بخیر ایران پخش می‌شود. با سلام و احوالپرسی، مجری برنامه بینندگان را به دیدن اولین بخش برنامه یعنی مه‌روز پسرک شیطون دعوت می‌کند، چیزی که بینندگان تلویزیون می‌بینند صحبت مه روز، عروسک برنامه با زینب پورابراهیم، مجری این بخش است، اما در پایین میز عروسک‌گردان مه روز، سید مهدی بورقه‌ای روی زمین نشسته و در کنار او محبوبه اعرابی، همسر او که صداپیشه است به عروسک مه‌روز، جان و تحرک می‌دهد. برعکس سن کم مه روز، او مثل بزرگسالان در جریان اتفاقات جامعه از طریق اخبار قرار می‌گیرد. امروز در مورد آلودگی هوای مناطق مختلف کشور اطلاعاتی گرفته که او هم نگران شده و از مجری برنامه می‌خواهد با کمک هم چاره‌اندیشی کنند تا از میزان آلودگی هوا کاسته شود. پس از حرف‌هایی که بین مه روز و مجری برنامه رد و بدل می‌شود، مه روز می‌گوید: می‌خواهم به پدرم تلفن کنم. یک گوشی تلفن به من بدهید. پورابراهیم می‌گوید: سر برنامه زنده می‌خواهی با پدرت تلفنی صحبت کنی؟ مه روز می‌گوید: بله؛ هر وقت پدرم اتومبیل خود را به کارواش می‌برد باران می‌آید! می‌خواهم بگویم ماشین را همین الان به کارواش ببرد. زینب پورابراهیم، مخاطبان را به دیدن یک کارتون خاطره‌انگیزه دعوت می‌کند تا مه روز، آماده رفتن به مدرسه شود. تهیه‌کننده برنامه می‌گوید: بخش مه روز طنز سیاسی ـ اجتماعی است و به نوعی دغدغه‌های مردم را بیان می‌کند.

دانیل وزیری دفتر، مدیر صحنه که سرما خورده و حالش خیلی خوب نیست، می‌گوید: بخش بعدی ورزشی است. عوامل فنی داخل استودیو که 12 نفر هستند سه دوربینی که در استودیو تصویربرداری می‌کند و بقیه تجهیزات فنی را به فضای آزاد محوطه تپه صبا منتقل می‌کنند. اینجا کسی منتظر نمی‌ماند تا به او بگویند چه کاری انجام دهد. هر کسی کارش را می‌داند. همراهان بخش ورزشی برنامه امروز، گروه 22 نفر جاویدان با رده‌های سنی مختلف است. آنها از ابتدای صبح مشغول ورزش و نرمش‌کردن هستند. سرمای بیرون را احساس نمی‌کنند، ولی بقیه افراد سردشان است. با حرکت دست امیرحسین بابازاده اعضای تیم ورزش صبحگاهی در حالی که نرمش می‌کنند، می‌گویند: سلام صبح بخیر ایران، انرژی این افراد به عوامل فنی هم سرایت می‌کند و آنها نیز در حین کار نرمش می‌کنند. پس از صحبت بابا زاده با سرپرست تیم جاویدان، خبرهای ساعت 7 بامداد پخش می‌شود. در همین زمان نظر امیرحسین بابازاده را درباره اجرای برنامه در ساعات اولیه بامداد می‌پرسم. او می‌گوید: احساس مسئولیت نسبت به رسانه و عشق به مردم سبب می‌شود سختی کار را تحمل کنم. در ضمن 9 سال است هر روز در این ساعت برنامه اجرا می‌کنم، حتی روزهای جمعه هم زود بیدار می‌شوم و به کوه می‌روم. اجرای برنامه ورزشی روحیه ورزشی هم می‌طلبد.

در همین فاصله، تجهیزات فنی به داخل استودیو منتقل می‌شود و بخش خبرچین را زینب‌ پورابراهیم اجرا می‌کند و از گوشه و کنار ایران و جهان خبرهایی می‌خواند.

منصور مرعشی، تصویربردار دوربین شماره 2 ـ که به گفته همکارانش بمب انرژی است ـ با حرکات دست خود در زمان تصویر برداری نظرم را جلب می‌کند. بعد از اتمام بخش خبرچین با او صحبت می‌کنم و او می‌گوید: 31 سال است در صدا و سیما فعالیت می‌کنم و از جبهه‌های جنگ یاد گرفته‌ام که براساس مقتضیات زمان باید کار کرد. معتقدم الان زمان جنگ فرهنگی است، پس مجری برنامه در ساعات اولیه روز باید به مخاطب انرژی مثبت بدهد. وظیفه من تصویربردار هم این است که در زمان اجرای برنامه با مجری ارتباط خوبی داشته باشم و نسبت به برنامه‌ای که اجرا می‌کند، بی‌تفاوت نباشم. در این فاصله که یک موسیقی صبحگاهی پخش می‌شود دکور برنامه بسرعت عوض می‌شود. اینجا ثانیه‌ها اهمیت دارد!

علیرضا اسدی، مسئول فنی استودیو که 18 سال است با برنامه صبح بخیر ایران همکاری دارد، معتقد است: در ارائه برنامه بخصوص برنامه زنده، حس همکاری و احساس مسئولیت حرف اول را می‌زند و همین سحرخیز بودن به بچه‌های تیم، انرژی مضاعف می‌دهد. از قدیم گفته‌اند سحرخیز باش تا کامروا شوی.

بخش گفت‌وگوی کارشناسی آماده است و از اتاق رژی می‌گویند نور صورت مجری برنامه سایه دارد. سریع زاویه نور را تغییر می‌دهند. شمارش معکوس شروع می‌شود. در این بخش پورابراهیم با مهمان برنامه در مورد مسائل اقتصادی و سرمایه‌گذاری در بورس گفت‌وگو می‌کند. در ادامه برنامه به او اشاره می‌شود که 2 دقیقه زمان دارد تا بحث جمع شود. بعد از پخش چند پیام بازرگانی راس ساعت 8 بامداد سلام خاصه آقا امام رضا(ع) پخش می‌شود و بعد خبرهای ساعت 8 از استودیو خبر روی آنتن می‌رود.

در زمان پخش اخبار می‌خواهم با دانیل وزیری دفتر صحبت کنم. او پوزش می‌خواهد و می‌گوید: به دلیل بیماری قادر به صحبت نیستم و خدا کند تا پایان برنامه بتوانم کارم را انجام دهم. هر چه از زمان برنامه بیشتر می‌گذرد حال او بدتر می‌شود. سید حسین موسویان، ناظر تولید برنامه به او می‌گوید: بخش پایانی برنامه است و مسئولیت برنامه را به عهده می‌گیرم تا کمی حالش بهتر شود و دارویی‌هایی که خورده، اثر کند، چون بعد از برنامه صبح بخیر ایران، وزیری دفتر برنامه دیگری دارد. موسویان می‌گوید: عوامل برنامه به خاطر عشقی که به مردم و کار خود دارند این طور در قبال کار احساس مسئولیت می‌کنند. در همین زمان احمد رمضانی، تصویربردار دوربین شماره 3 می‌گوید: همدلی و همکاری عوامل این برنامه بی‌نظیر است و دوستی و صمیمت باعث می‌شود سختی کار و صبح زود بیدارشدن به چشم نیاید.

دکور برنامه باردیگر تغییر داده می‌شود. ساسان گلستانه، مجری بخش پایانی برنامه با دکتر امیر مهرداد خسروی درباره مسائل ناخواسته‌ای که در زندگی برای هر فردی پیش می‌آید و جایگاه توجه و تکیه به خداوند صحبت می‌کند. خسروی در قسمتی از برنامه می‌گوید: در زمانی که گرفتار درد و غم می‌شویم نباید فرار کنیم، بلکه هنرمندانه غم و درد را باید مدیریت کرد. این بحث هر هفته سه‌شنبه‌ها با عنوان کیمیا در برنامه صبح بخیر ایران مورد بررسی قرار می‌گیرد. در پایان برنامه با همکاری روابط عمومی شبکه یک سیما چند عکس گرفته می‌شود.

زینب پورابراهیم که از اواسط آبان امسال همکاری خود را با این برنامه شروع کرده، می‌گوید: از سال 86 برنامه‌های مختلفی را اجرا کرده و معتقدم یکی از فاکتورهای مهم در برنامه زنده، ریتم آن است، بخصوص در مورد برنامه‌های صبحگاهی این موضوع اهمیت بیشتری دارد. به همین دلیل برنامه صبحگاهی ضمن داشتن ریتم تند باید شاد هم اجرا شود تا هیجان به مخاطب منتقل شود.

در پایان برنامه نظر ساسان گلستانه را در مورد اجرای برنامه صبحگاهی صبح بخیر ایران می‌پرسم که می‌گوید: شیوه اجرای برنامه صبحگاهی با دیگر برنامه‌ها خیلی متفاوت است، چون لازمه اجرای برنامه صبحگاهی شور و نشاط همراه با شادی است. در ضمن استفاده از واژگانی که با فضای برنامه صبحگاهی متناسب است بسیار پسندیده است، زیرا کلمات زیبا نیز سبب انتقال انرژی مثبت به مخاطب می‌شود. البته شاد بودن با داد و فریاد کردن در زمان اجرای برنامه فرق می‌کند، چون این کارها نه تنها به مخاطب انرژی مثبت نمی‌دهد، بلکه اعصاب مخاطب را نیز به هم می‌ریزد.

پس از اتمام برنامه، با غلامرضا بختیاری، تهیه‌کننده برنامه که از یازده آبان امسال برای پنجمین بار تهیه‌کنندگی برنامه صبح بخیر ایران را عهده‌دار شده است، همکلام می‌شوم. او می‌گوید: صبح بخیر ایران، مجله تصویری صبحگاهی شبکه یک سیماست. این برنامه از ساعت 6 تا 8 صبح شامل ‌بخش‌‌های متعدد و کوتاه با ریتم تند است، اما پس از ساعت 8 صبح بینندگان برنامه افراد ثابتی هستند که زمان کافی دارند تا در مورد یک موضوع خاص اطلاعات تکمیلی به آنها داده شود.

بختیاری می‌گوید: محتوای برنامه در روزهای مختلف هفته چنین است؛ شنبه‌ها، تاریخچه اولین‌ها نظیر اولین حمام ساخته شده در ایران، یکشنبه‌ها محیط زیست، دوشنبه‌ها مباحث فرهنگی در حوزه سینما، تئاتر و هنر، سه‌شنبه‌ها کیمیا، چهارشنبه‌ها آداب معاشرت و اوقات فراغت و پنجشنبه‌ها گردشگری، اما بخش صبحانه متفاوت نیز از این به بعد در برنامه گنجانده می‌شود. در پایان بختیاری می‌گوید: برنامه برای مخاطب ساخته می‌شود، به همین دلیل خوشحال می‌شویم بینندگان نظر و پیشنهادهای خود را با روابط عمومی شبکه یک سیما در میان بگذارند تا در ارائه هر چه بهتر سری جدید صبح بخیر ایران گام برداریم. او همچنین یادی از شهدای اصحاب رسانه می‌کند و می‌گوید: همیشه یاد و خاطره این عزیزان برای عوامل برنامه صبح بخیر ایران زنده است و مختص به روز هفدهم آذر نیست. فقط در این روز بخشی از برنامه به کارهای این عزیزان اختصاص دارد.

سیما پویا

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
كامبیز
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۷
۰
۰
با سلام ازبیندگان برنامه صبح بخیر شماهستم درمورخه حدود3/7/92دربرنامه ای كه مربوط به سردار
رحیمی نیروی انتظامی بودبرنده مسابقه شدم .حدودچندوقت قبل زنگ زدن برنده مسابقه شدید.
كپی كارت شناسائی فاكس كنید.كپی كارت ملی فرستادیم چندروزبعددوباره زنگ زدندكه بدارسال
شده دوباره ارسال شدارسال كردم چندروزبعد بازم زنگ زدندكه شناسنامه ارسال كنیددسه باره ارسال كردیم مسئول گفت كه درست وشماره حساب گرفت وگفت مشكل حله واریز می گردد.
بعد ازچندروزكسی دیگری تماس گرفت كه اینها رابرای ما برای چی ارسال كردید؟
كه چون من نبودم شخص جواب دهنده درست جوابگو نبود(ضمنا آنی كه تماس گرفته بود شماره كانال
یك شمانام مسابقه جواب واینكه سرداررحیمی درآن برنامه بود وسئوال راطرح كرد)راگفت كه معلوم
بودكسی سركارنگذاشته مارا.
نامه تماس گیرنده اولیه آقائی به نام مهاجری نامی بود.

ضمنا-مهم جایزه نیست كه قولش رابه فرزندم داده بودم یا3هزارتومانی پول فاكس غیردوندگی اش
نیست اعتمادی است كه مابه صداوسیماداشتیم كه كم رنگ شد؟
گرچه بازم انتظار جوابی ندارم.
این فقط درد دلی بودباشما

نیازمندی ها