تشکیل سنگ صفرا شایع ترین اختلال کیسه صفراست. اگر تعداد کلسترول در صفرا زیاد شود یا مقدار اسید صفرا کاهش یابد بخشی از کلسترول ، حل نشده باقی می ماند و در شرایط خاصی این مقدار اضافه کلسترول در کیسه صفرا روی هم انباشته می شود و سنگ صفرا را به وجود می آورد.
کد خبر: ۶۲۵۲۸

سنگهای صفراوی بدون آن که نشانه ای از خود بروز دهند ممکن است سالیان درازی وجود داشته باشند؛ اما اگر در مجرای صفرا گیر کنند تولید درد می کنند و راه را بر جریان صفرا می بندند.
چنانچه صفرا در خون انباشته شود یرقان ایجاد می کند یا کیسه صفرا عفونی و ملتهب می شود. برای حل کردن سنگها که بیشتر آنها از نوع کلسترول هستند می توان از داروها کمک گرفت.
رایج ترین داروی حل کننده سنگ صفرا، کنودئوکسی کولیک اسید است ؛ البته اورسودئوکسی کولیک اسید نیز قابل مصرف است. این داروها بر فرآیندهای شیمیایی در کبد اثر می گذارند و با کنترل مقدار کلسترولی که وارد صفرا می شود در تنظیم میزان کلسترول خون نقش دارند.
به محض این که میزان کلسترول کاهش یابد، اسیدهای صفراوی را حل و تجزیه سنگها را در کیسه صفرا شروع می کنند. برای ایجاد بهترین اثر دارویی ، باید این داروها را با یک رژیم غذایی کم کلسترول و پر الیاف مصرف کرد.
ممکن است چند سال طول بکشد تا دارو بتواند به طور کامل سنگهای صفرا را حل کند و شاید عوارض جانبی نیز همچون اسهال همراه مصرف آنها بروز کند.
اگر چه این داروها مقدار کلسترول کیسه صفرا را کاهش می دهند، اما مقدار کلسترول خون را بالا می برند زیرا دفع کلسترول در صفرا کم می شود؛ بنابراین کسانی که آترواسکلروز (رسوبات چربی در دیوار رگها) دارند باید در مصرف داروها احتیاط کنند. این داروها برای کسانی که دچار ناراحتی های کبد هستند تجویز نمی شوند چون در کار طبیعی کبد دخالت می کنند.

درمان های طبیعی
جلوگیری از تشکیل سنگ صفرا آسان تر از درمان آن است و یکی از راههای آن داشتن برنامه غذایی غنی از فیبر است. حداقل روزی 5وعده میوه و سبزی تازه مصرف کنید. در ضمن خوردن آب را فراموش نکنید.
آب کبد را شستشو می دهد و ترشحات صفراوی را رقیق می کند؛ بنابراین روزی 8 تا 12 لیوان آب بنوشید. آب سبزیهای سبز نیز برای جلوگیری از عود سنگ صفرا بسیار خوب است.
آب اسفناج و جعفری غنی از رنگدانه های طبیعی با خاصیت پاک کنندگی هستند. هر روز 60میلی لیتر آب این سبزیها را با 60میلی لیتر آب هویج مخلوط و با آب رقیق کنید و بنوشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها