جنایت‌های هواداران پیشه‌وری، بازتاب وسیعی در مطبوعات آن زمان ایران از جمله نشریه آیین اسلام داشته است

اُف بر این آزادی

مجله آیین اسلام یکی از مهم‌ترین مجلات هسته دهه 20 است که پایه گذار آن نصرالله نوریانی بود.
کد خبر: ۶۲۴۹۶۶

نخستین شماره آیین اسلام در تاریخ 1‌/‌1‌/‌1323 به مدیریت و سردبیری نصرت‌الله نوریانی در 8 صفحه با قطع 21×29 در چاپخانه تابان تهران انتشار یافت و آخرین شماره آن (373) در دهه 30 منتشر شد. این نشریه پس از 24 سال و اندی وقفه، از یکم تیر 1358 دوره دیگری از حیات خود را آغاز کرد که بسیار کوتاه بود. یک دهه انتشار منظم (34-1323 شمسی) این نشریه موجب شد پناهگاه و روزنه امید بسیاری از نویسندگان حوزه اسلامی قرار گیرد. تاریخ و فعالیت‌ها و حضور بسیاری از احزاب، جریان‌ها گروه‌های مذهبی را می‌توان در این نشریه یافت. اندیشه‌ها و رشحات قلمی صدها نویسنده اسلام پژوه را نیز می‌توان در این مجله مشاهده کرد.

این مجله از جمله نشریاتی بود که به فعالیت انجمن‌ها، گروه‌ها و افراد سیاسی ـ مذهبی به‌طور مبسوطی می‌پرداخت و به این دلیل همراه با پرداختن به مقالات دینی قوی مورد استقبال وسیع مردم قرار گرفت. در واقع آیین اسلام در فضای سیاسی دهه 20 و فعالیت نشریات چپ و وابسته به احزاب ملی گرا و کمونیست، مهم‌ترین نشریه دینی به شمار می‌رفت که با هدف زدودن خرافات مذهبی از جامعه و معرفی چهره‌ای صحیح از اسلام فعالیت می‌کرد.آنچه می‌خوانید برگرفته از شماره 143 این نشریه است که در اول دی 1325 منتشر شد و به تبعات غائله آذربایجان پرداخته است. در این شماره تعدادی از اهالی زنجان که از تعدی و غارت عناصر وابسته به جریان حزب دموکرات به ستوه آمده بودند با ارسال نامه‌های شرح مشاهدات خود را در مورد اقدامات این گروه بیان کردند. لازم به توضیح است متن پیش‌رو به دلیل حفظ ارزش تاریخی بدون ویرایش و براساس رسم‌الخط روزنامه مورد نظر نوشته شده است.

شمه‌ای از جنایات فرقه دمکرات آذربایجان در زنجان

در فوق العاده منتشره بجای شماره 28 مورخ 15‌/‌359 مطالب مهمی در چگونگی استقبال اهالی زنجان از ارتش ایران و عمل فرقه دموکرات آذربایجان نشر داده بودیم، اینک هم برای روشن شدن ذهن خوانندگان گرامی از صدها شکایت اهالی زنجان چند فقره آنرا چاپ و از بقیه بواسطه ضیق صفحات منصرف میشویم و همچنین شمه‌ای از فجایع فرقه دموکرات آذربجان را که در بیشتر روزنامه‌ها نشر گردیده درج می‌نماییم.

1) آقای حاج حسین نیکخواه در نامه‌ای که به نمایندگی این اداره داده است چنین می‌نویسند:

اینجانب حسین نیکخواه دارای شماره 217 از ده بوجی فرزند مرحوم حاج آقا خان ده روز قبل از ورود متجاسرین بطارم سفلی برای معالجه درد سینه بشهر رشت رفته بودم آقای دکتر صالح و دکتر آخوند زاده مرحوم بمرض اینجانب معالجه میکردند متجاسرین وارد طارم شده اند در رشت بودم متجاسرین قریب صد هزار تومان بصورت زیر از اموال منقول اینجانب غارت نموده اند آنچه لازمه اذیت و ایذاء اهل و عیان من کرده مقدار 100 خروار گندم و 25 خروار جو و 60 خروار عدس و 25 خروار سیب زمینی و یکخروار روغن زرد و مقدار دو خروار برنج صدری و نیم خروار برنج و غیره و فرش 15 طاق قالی با سی دست رختخواب و چهل و دو تا جاجم پشم بوده تا جاجم پنبه و سی تا متکا و دو خروار ظروف مس بطور خلاصه زیر سه تا سماور ورشو و برنج و... و چهار دست آفتابه لگن برنج و مس و 300 راس گوسفند و بز و 30 راس گاو ماده و گاو... و سه راس قاطر و تمام اسناد و قبوضات و قباله‌جات و سی هزار تومان قبض... طلبی که از رعیت داشتم تماما از رعیت گرفته‌اند و تمام محمد علی نام به متجاسرین اطلاع داده و ده هزار تومان پول نقدی که برای خرید عمارت در زنجان جمع کرده بودم محمد علی نامبرده اطلاع داده که فلانی سی هزار تومان پول دارد سپرده عیالش بیاورید اذیت کنید قبض را بگیرید عیال اینجانب از دادن قبض امتناع کرده برای ترسانیدن ایشان ولی‌‌الله نام و محمود نام دیزجی دو تا تیر هوائی خالی کرده عیال اینجانب غش نموده زن‌های رعیت کنیزها جمع شده از عیال من ده هزار تومان پول عمارت را گرفته داده‌اند بمحمد علی نام، ایشان با محمود و ولی‌الله نامه چقدر آن خورده یا این خورده نمیدانم بطوری که مثلی است از پارو الی جارو در خانه اینجانب چیزی نگذاشته‌اند و امسال هم تمام محصولات اینجانب را یحیی مقدم و ضیاء زربافی از طرف این فرقه خبیثه ماموریت داشته چیزی نگذاشته تمام پایمال نموده فعلا چهار ماه است آقای امجد نظام امجدی زنجانی به مخارجات اینجانب متکفل است دولت متبوعه خودمان برای لهستانی‌ها و زلزله زدگان و ستمدیده‌گان کمک می‌کند اینجانب یکنفر اهل علم با بیست سر اهل و عیال در این‌موقع زمستان و غارت شده این طایفه خبیثه بی‌دین لامذهب کمکی و یا اینجانب با این عیالات با تهی دستی هیچ بر حال ما ترحم نمی‌کند محض رضای خدا فجایع و ظلم و تعدی این فرقه لامذهب را در روزنامه‌ها درج فرمایید اگر دموکراتی این است تف به این دموکراتی و اگر آزادی این است تف به این آزادی.

الاحقر الجانی حسین نیکخواه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها