گام اول ژنو ، گام دوم اقتصاد

سومین دور از مذاکرات ایران و 5+1 در ژنو به پایان رسید و این دور از مذاکرات ثبت در تاریخ شد و تیم هسته ای ایران برای اولین بار با دستی پر به کشور بازگشت تا در سایه این توافقات و برداشتن برخی تحریم ها گام های مهمی در اقتصاد کشور برداشته شود.
کد خبر: ۶۲۱۵۱۹
گام اول ژنو ، گام دوم اقتصاد

ایران و 1+5 این بار توانستند توافق نامه ای 4 صفحه‌ای را به امضا برسانند که یکی از بحث های این سند مربوط به رفع تحریم ها علیه ایران است .

 در حقیقت برمبنای توافق صورت گرفته در مقابل اینکه ایران برنامه هسته ای خود را بیش از این گسترش ندهد غرب نیز متعهد شده که تحریم ها را بیشتر از این گسترش نداده و بخشی از تحریم‌ها در گام اول برداشته شود.

در بخش نفت مقرر شده فروش نفت در سطح فعلی حفظ شود و در بخش تحریم های مالی و بانکی مبلغ 4 میلیارد و 200 میلیون دلار به صورت کامل آزاد شود.

کارشناسان معتقدند مهم ترین اتفاق در مورد رفع تحریم ها این است که بانک ها و شرکت های خارجی که در صورت تحریم نبودن از کار با ایران در هراس بودند به راحتی می توانند به گسترش فعالیت خود ادامه دهند.

در همین حال، کارشناسان اقتصادی بر این باورند که فوری ترین تأثیر توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های اقتصادی، تأثیر روانی این توافق بر جامعه است.ولی باید در نظر داشت که مشکلات اقتصادی کشور یک شبه حل نمی شود.

به همین خاطر باید انتظارات از این توافق را نیز مدیریت کرد و نباید انتظار داشت با به نتیجه رسیدن مذاکرات، تمام مشکلات اقتصاد ایران به یکباره حل شود بلکه مسئولان و تصمیم گیران کشور باید به نحوی عمل کنند که موانع به‌وجود آمده بر سر راه رشد و رونق اقتصاد ایران به بهانه تحریم و برخی محدودیت‌ها از بین برود.

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان نیز در گزارش عملکرد صد روزه خود تأکید کرد که  قفل ها باز شده روابط با غرب پایه‌های ساختمان تحریم‌ها را لرزانده و براساس توافق اخیر ایران و 1+5 در ژنو، سیستم بانکی و روابط بانکی ما با اجرای این توافق متحول می‌شود و بر مبنای توافقات، با کشورهای خارجی و سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های اقتصادی در ایران بیشتر خواهد شد.

علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه حالا که دیوار تحریم ترک برداشته شرایط اقتصادی و آثار آن در جامعه مشخص خواهد شد گفت:با توافق اخیر هسته‌ای آرامش به بازار باز گردانده شد و اگر روند تحولات در مسیر مثبت قرار گیرد قطعاً آثار آن در اقتصاد دیده خواهد شد.

وی در خصوص مخالفت برخی نمایندگان با تصمیمات اخیر دولت در مورد توافقات هسته‌ای افزود: فضای جامعه آزاد است و افراد نظرات مختلفی دارند و در این شرایط است که همکاری ها شکل می‌گیرد.

نماینده بروجرد با تأکید بر اینکه نظرات مجلس با دولت در مباحث کلان هماهنگ است افزود:رئیس مجلس از اعضای شورای عالی امنیت ملی و ساختار تعریف شده نظام است و سیاست‌های کشور را پیگیری می‌کند.

مجید منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن نیز با اشاره به اینکه عدم تشدید تحریم ها به معنای ثبات در اقتصاد است گفت:وقتی وضعیت موجود اقتصادی حفظ شود، یعنی رشد منفی حفظ می‌شود و به سمت بهبود پیش می‌رویم.

وی با بیان اینکه هنگامی که شدت تحریم ها کاهش پیدا می کند سرمایه گذاری و اشتغال زایی بیشتر می‌شود افزود: با رفع تحریم دلارهایی که بابت دلالی هزینه می‌شد به سیستم اقتصاد باز می‌گردد و همین امرمنجر می شود که کالا با قیمت تمام شده به دست مردم برسد.

نماینده لنجان در مورد مخالفت برخی از نمایندگان با تیم مذاکره کننده کشور گفت: باید در نظر بگیریم راهی که رفتیم منجر به تحولات مثبتی شده و این موفقیت، خوشحالی مردم از اتفاقات اخیر را فراهم کرده است لذا این اقدام جای تقدیر وتشکر از تیم دیپلماسی کشور را دارد اما نقاط ضعف قابل بررسی است.

وی بابیان اینکه غرب و ایران به مدت 6 ماه می توانند یکدیگر را محک بزنند افزود:این زمان یک  پایلوت سیاسی در کشور است.

مهناز بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید بر اینکه نظام به سربازان خود در هر زمینه اطمینان دارد گفت:‌بعد ازمذاکرات هسته ای،گشایش و آرامش روانی به جامعه بازگشت و در کنار این اتفاق مردم به آرامش نسبی رسیدند که این امر به آرامش اقتصادی و ثبیت بازار کمک بسیاری می‌کند.

نماینده سراب افزود:مجلس باید حامی دولت دربحثهای کلان باشد چرا که نظام جمهوری اسلامی معتقد به ارتباط با دنیا مبتنی بر سه اصل عزت ،حکمت و مصلحت است و قصد دارد عزت و اقتدار خود را به جامعه جهانی تسری دهد.

فاطمه رهبر نماینده تهران و عضو فراکسیون اصولگرایان نیز با بیان اینکه توافقات صورت گرفته چنانچه به مرحله اجرا برسد می‌تواند تاثیر مثبتی بر روند اقتصاد کشور و مردم داشته باشد گفت:با توجه به تلاشهایی که صورت گرفت،گام های مثبتی برداشته شد و به دنیا ثابت شد که ایران حق داشتن فن آوری هسته‌ای را دارد.

وی افزود:مردم منتظر اقدامات اساسی در بخش معیشت خود بودند و صبورانه تحمل کردند و توافق هسته ای ژنو شروع خوبی برای بهبود شرایط اقتصاد کشوراست که براین مبنا مدیران باید از فرصت پیش آمده بهره بگیرند.  

حسن کامران عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس نیزبا تأکید براینکه بخشی از کار اقتصادی روانی است و حتی اظهار نظر یک مسئول هم تاثیر بر اقتصاد دارد گفت:برداشتن تحریم ها می تواند به کم شدن چالش‌های موجود چه در بعد جهانی یا داخلی کمک کند.

نماینده اصفهان با اشاره به همراهی مجلس با دولت گفت: هر چند اظهار نظر از سوی نمایندگان آزاد است اما در فضایی که طرف مقابل، دشمن کشور است سه قوه باید با یکدیگرهمکاری کنند و در راستای تدابیر رهبری حرکت کنند.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیزبا اشاره به اینکه بعد از توافق ژنو نمی‌توان کم کاری ها را به گردن تحریم ها انداخت گفت:تا الان هرچه کم کاری در دولت صورت می‌گرفت به تحریم ها و مشکلات ناشی از آن ربط پیدا می کرد اما با این توافق ،بهانه از دست خیلی ها گرفته شد.

نماینده برخوار و میمه افزود:حالا که موانع برداشته شده مشخص می شود که توان افراد در مدیریت جامعه و اقتصاد کشور تا چه میزان است.

عضو فراکسیون اصولگرایان گفت: بعد از توافق ژنو عملکرد وزرا شفاف می شود چون به بهانه تحریم‌ها برخی ضعفها پوشیده نمی‌شود.

وی افزود:حالا که تحریمی نیست بهانه از دست مدیران گرفته شده و باید مردم در عمل شاهد باشند که وضعیت اقتصادی تغییر کرده یا نه!

نماینده برخوار در مورد واکنش مجلس به این توافق گفت:مجلس اصل اتفاق را به نفع کشور می‌داند اما در محتوا و صحبت هایی دارد که در مورد آن باید بحث شود.

حاجی دلیگانی افزود:مجلس حمایت از نکاتی را که رهبری در پاسخ به رئیس جمهور دادند دنبال می کند تا خط ایشان ادامه یابد و منافع کشور مد نظر گرفته شود.

فاطمه امیری-خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها