در مجمع عمومی سازمان ملل

نتانیاهو: روحانی اشک تمساح ریخت

اکبر گنجی در مقاله ای با عنوان«نتانیاهو؛ چوپان دروغگو» که در الجزیره انگلیسی منتشر شد نوشت:نتانیاهو عصبانی است، برای این که اسرائیل همیشه به کشورهای دیگر تجاوز نظامی کرده و هیچ گاه نه تنها مواخذه نشده، بلکه با واکنش متقابلی هم مواجه نشده است. او می ترسد که با روابط دوستانه ایران و آمریکا، دوران «حق ویژه» تجاوز نظامی بدون مجازات به کشورها، پایان یابد.
کد خبر: ۶۲۱۱۵۳
چرایی عصبانیت نتانیاهو از توافق ژنو

نتانیاهو مدعی است که ایران به دنبال نابودی اسرائیل و آفرینش هولوکاستی دیگر است. این مدعا کاذب است. برای این که جمهوری اسلامی به دنبال نابودی دولت اسرائیل از طریق برگزاری رفراندومی با شرکت همه فلسطینیان است.

در این مقاله آمده است:ایران در 150 سال گذشته در حمله به هیچ کشوری حمله پیش دستی نکرده است، اما اسرائیل نه تنها سرزمین های فلسطینیان و برخی از کشورهای عربی از جمله بلندی های جولان سوریه را اشغال کرده است، بلکه بارها و بارها کشورهای عربی(تونس، عراق، سوریه، لبنان) را بمباران کرده است. تنها در یک سال گذشته 6 بار نقاطی از سوریه را زده و پس از افشای آخرین مورد توسط منابع دولت آمریکا، دلخوری خود را از افشای رسمی این امر توسط دولت آمریکا اعلام کرد.

موشه دایان وزیر اسبق دفاع و خارجه اسرائیل گفته بود: «اسراییل باید مانند یک سگ دیوانه باشد، آنقدر خطرناک که کسی نتواند مزاحمش شود». حال، نتانیاهو با عصبانیت مدعیات کاذب تازه ای ساخته است. می گوید من درک می‌کنم که ایرانی‌ها راضی در ژنو قدم می‌زنند. خب آن‌ها باید هم راضی باشند، چراکه آن‌ها همه‌چیز گرفتند و هیچ‌چیز ندادند.

نتانیاهو عصبانی است، او می گوید اسرائیل به طور تبعیض آمیز از این «حق ویژه» برخوردار است که صدها بمب اتمی داشته و عضو NPT هم نباشد، اما ایران عضو NPT و تحت شدیدترین نظارت ها باید از حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای محروم شود.

رژیم صهیونیستی معین می سازد که مجاز و نامجاز چیست. صدها بمب اتمی برای اسرائیل مجاز است، اما غنی سازی اورانیوم در چارچوب NPT برای ایران ممنوع است. دولت نتانیاهو فقط و فقط بحران می سازد تا مسأله صلح با فلسطینیان و طرح دو دولت را همه فراموش کنند.

 مرعشی :روحانی نجابت به خرج داد

حسین مرعشی در مصاحبه با سایت ضد انقلابی روز آنلاین می گوید: دولت قبلی آنقدر مشکلات باقی گذاشته که آقای روحانی نجیبانه برخورد کرد و کم گفت. نمی توانید رئیس دولتی باشید که هر ماه باید پول به حساب مردم بریزید و نصف آن پول نیز در حساب دولت نیست.

وی افزود: دولت قبلی اینقدر مشکلات ایجاد کرده که هیچ رئیس دولتی نمی تواند بدون اشاره به اینها حرفی بزند. خیلی زمان می برد تا معلول های باقی مانده دولت قبلی از بین بروند. و این حداقل توجیهی بود که آقای روحانی باید به مردم می گفت و نه تنها سیاه نمایی نبود بلکه واقعیاتی بود که آقای روحانی نجیبانه رفتار کرده و کمتر هم گفت.

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در ارزیابی خود از عملکرد صد روزه حسن روحانی و دولت او می گوید: اولین کار مهمی که آقای روحانی انجام داد این بود که حیثیت و جایگاه ریاست جمهوری ایران را بازسازی کرد . کار دوم اقای روحانی این بود که دولتی روی کار آورد که در اکثر بخش های مدیریتی و کارشناسی کشور، وزرا مورد اعتماد و مورد وثوق اهل فن هستند و نخبگان به راحتی می توانند با این دولت وارد تعامل و همکاری شوند.

حنای آمریکا رنگی ندارد

«رابرت ساتلاف» مدیر موسسه واشنگتن در مقاله‌ای که در پایگاه اینترنتی این اندیشکده به چاپ رسیده است، نوشت: برنامه هسته ای ایران ادامه می یابد و تهدید توسل به زور آمریکا، اعتبار خود را از دست داده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در مقاله مدیر موسسه واشنگتن  آمده است: توافقنامه ژنو برنامه هسته‌ای ایران را متوقف نمی‌کند. بر اساس این توافق ، هزاران سانتریفیوژ از جمله بسیاری از مدل های جدید ‌IR-2  در یک محدوده تعریف شده به غنی‌سازی ادامه می‌دهند و خود برنامه هسته‌ای ایران متوقف نمی‌شود.

«رابرت ساتلاف»  ادامه داد: اوباما و جان کری در اظهار نظر خود درباره توافق ژنو ،‌ دستاوردهای این معامله را با عبارت هایی همچون « محدود شدن پیشروی» یا «جلوگیری از پیشروی»  برنامه هسته ای ایران توصیف کردند. آنها از همان ابتدا  قبول داشتند که حتی با این توافق ، برنامه هسته‌ای ایران ادامه و توسعه می‌یابد. برخی مفسران بر مهمترین جنبه این توافق تمرکز کرده‌اند یعنی این وعده که در نهایت ایران ممکن است اجازه یابد اورانیوم به میزان نیاز تا هر سطحی که بخواهد ، غنی کند. این را می‌توان از پاراگراف‌های  طرح مشترک اقدام  که به توافق نهایی مربوط می‌شود ، دریافت کرد.

ویس ادامه می‌دهد: از این جمله دو نکته قابل دریافت است: این که واشنگتن  و شرکایش پذیرفته اند،  توافق نهایی به ایران حق غنی‌سازی می‌دهد بنابراین ،‌معامله نهایی حاوی یک امتیاز بزرگ برای ایران خواهد بود.

دستاورد تاریخی اوباما

مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا معتقد است رسیدن به توافق با ایران، دستاوردی تاریخی برای سیاست خارجی دولت اوباما خواهد بود.

به گزارش مشرق، سوزان مالونی مدیر مرکز سیاست خاورمیانه سابان در اندیشکده راهبردی بروکینگز آمریکا و عضو ارشد این اندیشکده، اقدامات و پیشرفت‌های صورت گرفته در مذاکرات ژنو 1 و 2 را که به توافق هسته‌ای در ژنو 3 انجامید، تلاشی بی‌سابقه از سوی همه طرف‌های مذاکره می‌داند.

خانم مالونی درباره ایران می‌گوید: من عاشق ایران هستم. کشور شگفت‌انگیزی است با تاریخی غنی از حکومت‌های دموکراتیک. وقتی به مطالعه ایران می‌پردازید بیشتر و بیشتر شیفته آن می‌شوید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها