زلزله 5.7 ریشتری عصر پنجشنبه، 8 کشته و 65 مصدوم در این منطقه برجا گذاشت

آرامش به دشتستان بازگشت

زلزله 5.7 ریشتری شهرستان دشتستان در استان بوشهر در حالی با تخریب‌ها، تلفات و پس‌لرزه‌های متعدد خود، خواب و آرامش را از عصر پنجشنبه گذشته از مردم این منطقه ربود ‌که اکنون از این منطقه خبر می‌رسد اوضاع به حال عادی برگشته و زندگی در این مناطق به صورت عادی جریان دارد.
کد خبر: ۶۲۰۴۷۲

رستمی، معاون امور عمرانی استاندار بوشهر با اعلام این خبر خاطرنشان کرد: اکنون شرایط در مناطق زلزله‌زده شهرستان دشتستان عادی و آرام است، ضمن این‌که خسارت وارده به تاسیسات زیربنایی نیز کلی نبوده است.

قدمی، رئیس ستاد مدیریت بحران کشور نیز که روز گذشته برای بررسی خسارت‌های ناشی از زلزله دشتستان به استان بوشهر سفر کرده است، یادآور شد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برآورد خسارت‌های زلزله دشتستان را آغاز کرده و طبق گزارش‌های اولیه، 9 روستا و سه شهر دچار خسارت شده و تخریب 100 درصدی بسیار کم بوده است.

براساس آخرین آمار مسئولان استانی تا ظهر روز گذشته، هشت کشته، 65 مصدوم و آسیب به 300 واحد مسکونی پیامدهای این زلزله بوده است.

از عصر روز پنجشنبه و پس از وقوع زلزله، تیم‌های واکنش سریع و مرکز فوریت‌های پزشکی استان بوشهر به برازجان، مرکز حادثه اعزام شدند و درمان مصدومان همچنان در حال انجام است.مصدومان حادثه در بیمارستان شهید صادق گنجی مورد معاینه قرار گرفته و پس از انجام اقدامات اولیه، آنهایی که نیاز به دریافت خدمات تکمیلی داشتند، به بیمارستان‌ شهدای خلیج فارس بوشهر اعزام شدند.بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر و شهید صادق گنجی برازجان همچنان در حال ارائه خدمات درمانی هستند و در صورت وقوع پس‌لرزه‌های احتمالی برای درمان مصدومان آمادگی کامل دارند.

آغاز عملیات آواربرداری

استاندار بوشهر با بیان این‌که تیم‌های امدادی و مسئولان برای خدمات‌رسانی به حادثه‌دیدگان آماده هستند و در محل حضور دارند و نیازی به حضور مردم در برازجان نیست، در گفت‌وگو با مهر یادآور شد: عملیات آواربرداری از صبح دیروز در منطقه آغاز شده است و امیدواریم بتوانیم در سریع‌ترین زمان ممکن، این کار را انجام داده و به پایان برسانیم.

فریدون حسنوند با اشاره به پیگیری مستقیم رئیس‌جمهور،‌ معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر کشور درمورد زلزله برازجان گفت: دقایقی پس از وقوع زلزله، ستاد بحران در این استان تشکیل جلسه داد و براساس بررسی‌های انجام گرفته، شهرستان‌های برازجان، آبپخش و سعدآباد و همچنین تعدادی از روستاهای این منطقه متاثر از زلزله بوده‌ است.

استاندار بوشهر با اشاره به حضور عوامل مدیریت بحران، اورژانس و هلال‌احمر در منطقه افزود: همچنین عوامل انتظامی و نظامی نیز در محل حاضر شده و امنیت منطقه را بر عهده گرفته‌اند.وی از وصل شدن جریان آب، گاز، برق و تلفن طی پنجشنبه شب در مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: اکنون فقط در چهار روستا مشکل وجود دارد که این مشکلات در حال رفع شدن است.

اسکان زلزله‌زدگان در 12 اردوگاه

سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر نیز با اشاره به ثبت 24 پس‌لرزه تا ظهر روز جمعه در برازجان، از ایجاد 12 اردوگاه اسکان زلزله‌زدگان خبر داد.

حسین درخشان در گفت‌وگو با ایسنا به تشریح آخرین روند امدادرسانی به زلزله‌زدگان برازجان پرداخت و افزود: براساس آخرین اخبار دریافتی تا صبح دیروز هشت نفر بر اثر این زمین‌لرزه جان خود را از دست داده‌ و 203 نفر نیز مجروح شده‌اند.

وی با اشاره به این‌که فقط 73 نفر از این مصدومان توسط تکنیسین‌های اورژانس و هلال‌احمر به بیمارستان منتقل و بقیه آنان به صورت سرپایی و در محل درمان شدند، یادآور شد: پنجشنبه‌شب‌ امدادگران به توزیع چادر، اقلام غذایی و پتو و موکت میان خانواده‌های زلزله‌زده اقدام کردند.

به گفته درخشان، فقط یک مورد پس‌لرزه بالای 5 ریشتر در منطقه برازجان ثبت شد و بقیه زمین‌لرزه‌ها بین 2 تا 4 ریشتر بود. سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر با بیان این‌که اسکان اضطراری با اولویت منازل صددرصد تخریب انجام شد، خاطرنشان کرد: تاکنون 12 اردوگاه با ظرفیت 380 دستگاه چادر در مناطق زلزله‌زده برپا شده است.

درخشان با بیان این‌که 200 امدادگر در قالب 40 تیم امدادی در منطقه حضور دارند، گفت: 45 دستگاه خودروی عملیاتی نیز برای پوشش هرچه بهتر حادثه برازجان در محل حضور یافته است.

آماده‌باش صددرصدی پلیس

فرمانده انتظامی استان بوشهر نیز با بیان این‌که به محض وقوع زلزله، معاونان انتظامی به منطقه اعزام شده و با همکاری سازمان‌های امدادی اقدامات لازم را برای آسیب‌دیدگان انجام دادند، به آماده‌باش صددرصدی عوامل انتظامی در مناطق زلزله‌زده اشاره کرد و گفت: عوامل انتظامی برای تأمین نظم و امنیت در سه شهر و 19 روستای زلزله‌زده مستقر شده‌اند.

سردار حیدر عباس‌زاده با اشاره به این‌که پلیس راهنمایی و رانندگی و همچنین عوامل پلیس‌راه نیز از ساعات‌اولیه وقوع زلزله برای تأمین نظم و انضباط ترافیکی در محل مستقر شدند، افزود: خوشبختانه امنیت کامل در مناطق زلزله‌زده فراهم شده و تاکنون حتی یک مورد ناامنی گزارش نشده است.

نیروگاه بوشهر به کار خود ادامه می‌دهد

در همین حال سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز درباره احتمال وارد شدن هرگونه آسیب به نیروگاه بوشهر گفت: نیروگاه بوشهر به لحاظ استانداردهای ایمنی از جمله مقابله با زلزله یکی از بهترین نیروگاه‌های جهان بوده و در مقابل زمین‌لرزه‌هایی با ریشتر بالا نیز مقاوم است و از این بابت جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

بهروز کمالوندی تاکید کرد: این نیروگاه با ظرفیت کامل به کار خود ادامه می‌دهد.

گسل برازجان، مسبب زلزله‌های 2 روز اخیر

تاکنون ده‌ها پس‌لرزه که بزرگی آنها بین 2.1 تا 4.1 در مقیاس امواج درونی زمین بوده در شهرستان دشتستان به وقوع پیوسته است.

دکتر مهدی زارع، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی زلزله در همین زمینه خاطرنشان کرد: زلزله ساعت 17 و 21 دقیقه روز پنجشنبه هفتم آذرماه در 19 کیلومتری شمال شرق برازجان و 80 کیلومتری شمال شرق بوشهر در ژرفای ده کیلومتری زمین به‌وقوع پیوسته است و گسل مسبب این زلزله، گسل برازجان ـ یکی از قطعات سامانه گسلی قطر ـ کازرون ـ‌ با سازوکار گسلش فشاری است.وی تاکید کرد: پس‌لرزه‌های این زلزله طی روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.

بیستم فروردین امسال نیز زلزله‌ای به قدرت 6.1 ریشتر، کاکی در این استان را لرزاند که براثر آن 750 خانه روستایی تخریب شد و حدود 40 نفر کشته و بیش از 900 نفر مجروح برجای گذاشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها