دبیر کل انجمن خرما گفت: بازار خرما وضعیت نابسامانی پیدا کرده و همچنان محصول روی دست نخلداران مانده است؛ به گونه‌ای که قیمت آن حدود 35 درصد کاهش یافته و دلالان محصول را قسطی می‌خرند.
کد خبر: ۶۲۰۰۰۶
دلالان خرمای نخلداران را قسطی می‌خرند

علی اصغر موسوی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:‌ علیرغم نامه‌نگاری‌ها و مکاتبات با وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و تجارت هنوز اقدام مناسبی برای بهبود بازار خرما انجام نشده و نخلداران علیرغم برداشت محصول، خریداری برای حاصل دست رنج 9 ماهه‌شان ندارند.

وی افزود: به دلیل نبود خریدار در بازار خرما قیمت این محصول نسبت به سال گذشته حدود 35 درصد کاهش پیدا کرده است به عنوان مثال قیمت هر کیلوگرم خرمای زاهدی در سال گذشته 3500 تومان بود که در حال حاضر به کمتر از 2400 تومان رسیده است.

دبیر کل انجمن خرما با بیان این‌که کاهش قیمت خرید خرما به نفع مصرف‌کنندگان نیست و تنها حاشیه سود دلالان را افزایش می‌دهد، ادامه داد: در این بازار آشفته دلالان میدان‌داری می‌کنند و خرما را قسطی از نخلداران می‌خرند؛ به گونه‌ای که 30 درصد بهای آن را نقد و مابقی را چک می‌دهند. از سوی دیگر از آنجا که نخلداران بدهی‌های بسیاری دارند و به دنبال خریداری برای فروش محصولات خود هستند مجبورند به این خرید اقساطی تن دهند.

موسوی گفت:‌ بازار خرما همچنان بدون خریدار و مشتری است چرا که کارخانه‌های فرآوری با مشکل کمبود نقدینگی مواجه شده و غیر فعال هستند.

وی اظهار کرد: اخیرا جلسه‌ای در وزارت جهاد کشاورزی برای بررسی مسائل خرما برگزار شد اما نه از تولیدکنندگان و نمایندگان آن‌ها دعوت شد تا مشکلات آن ها را از نزدیک بشنوند و نه نتیجه‌ای از آن حاصل شد و همچنان بازار وضعیت مناسبی ندارد.

دبیر کل انجمن خرما تاکید کرد: برای بهبود اوضاع بازار خرما و تکرار نشدن مشکلات سال‌های گذشته باید هر چه سریع‌تر با تزریق منابع مورد نیاز کارخانه‌های فرآوری خرما فعال شود تا آن‌ها بتوانند محصول کشاورزان را خریداری کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها