سال 93 را شاید بتوان سال امیدواری کشاورزان و بازگشت انگیزه کار و فعالیت آنها قلمداد کرد، زیرا دولت در پی اقدام‌های متوالی به حمایت از بخش‌های مختلف این حوزه پرداخته و پس از افزایش خرید تضمینی گندم و چای و همچنین خرید توافقی گوجه‌فرنگی از کشاورزان کرمانی، درصدد خرید توافقی خرماهای مازاد و مانده در انبار نخلداران بوشهری برآمده است.
کد خبر: ۶۷۲۷۶۷
خرید توافقی خرما، کام نخلداران را شیرین می​کند

استان بوشهر یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان خرما در کشور است و بسیاری از هموطنانمان در این استان بویژه در شهرستان‌های دشتستان و تنگستان، در این عرصه فعال و به کار مشغول هستند.

این امر گرچه می‌تواند به توسعه اقتصادی این استان و بهبود وضع معیشت نخلداران این استان کمک بسزایی کند، اما در عمل به دلیل نبود سیستم کارآمد عرضه و فروش در بازار و وجود دلالان و واسطه‌ها، نه‌فقط سودی برای نخلداران استان در بر ندارد، بلکه هرساله ضررهای فراوانی به این قشر وارد می‌کند.

البته مشکلات آبیاری، یافتن کارگران مناسب برای کار در نخیلات، سختی‌های کار در نخلستان و کمبود کود نیز در کنار مشکل فروش خرما، از دیگر مشکلات نخلداران بوشهری و دیگر نخلستان‌های کشور است.

دست دلالان کوتاه می شود

همدستی دلالان برای خرید خرمای نخلداران به قیمت پایین از یک‌سو و ناتوانی نخلداران در نگهداری محصول خود پس از برداشت به دلیل نداشتن سردخانه از دیگر سو موجب شده که نخلداران محصولات خود را به‌ناچار به دلالان و با قیمت پیشنهادی و غیرواقعی آنها عرضه کنند که این امر نه‌فقط طی سال‌های اخیر سود اصلی خرما را به سوی دلالان سرازیر کرده است، بلکه باعث شده تا کشاورزان نتوانند بخوبی با فروش محصولات خود امرار معاش کنند و به مشاغل دیگری در کنار نخلداری رو آورند.

نبود و کمبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی خرما در استان بوشهر نیز از مهم‌ترین عواملی است که به این مشکل دامن زده و سبب شده دلالان بتوانند بخوبی از این فرصت استفاده کنند.

این شرایط همچنین موجب شده که خرمای نخلدارانی که تمایلی به فروش غیرعادلانه خرمای خود ندارند، سال به سال در انبارها بماند و در شرایط بد نگهداری به ضایعات تبدیل شود و خسارت هنگفتی به نخلداران وارد کند.

امسال نیز در حالی به فصل برداشت خرما نزدیک می‌شویم که هنوز بخش زیادی از خرمای سال گذشته کشاورزان به فروش نرسیده است و بیم وارد آمدن خسارت دوباره به نخلداران این استان وجود دارد. به همین دلیل دولت در طرحی نو درصدد خرید توافقی این محصول و جلوگیری از وارد آمدن ضرر و زیان به کشاورزان بوشهری برآمده است.

خرما به سبد کالا راه می‌یابد

معاون وزیر جهادکشاورزی با تاکید بر این‌که دولت در حمایت از نخلداران و تمام تولیدکنندگان کشاورزی مصمم است، در تشریح تصمیم دولت مبنی بر خرید توافقی خرما می‌گوید: مقرر شده که از هفته آینده با تعیین مباشر از سوی وزارت جهادکشاورزی و با قیمیت توافقی، خرمای نخلداران بوشهری را که هم‌اکنون در انبارها مانده است، خریداری کرده و برای بسته‌بندی و فرآوری در اختیار
کارخانه‌ها قرار دهیم.

حسین صفایی با بیان این‌که مباشر فقط از کشاورزان خرما را خریداری می‌کند و به هیچ عنوان از واسطه خرما نخواهد گرفت، می‌افزاید: خرید خرماهای دشتستان از اول خرداد با قیمت توافقی آغاز می‌شود و تا قبل از برداشت محصول جدید به پایان خواهد رسید.

وی با بیان این‌که پیگیر هستیم خرما در دومین سبد کالا که قرار است پیش از ماه مبارک رمضان توزیع شود، گنجانده شود، تصریح می‌کند: براساس این طرح و با موافقت دولت، در هر سبد کالا، دو کیلوگرم خرما گنجانده خواهد شد.مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران همچنین به خرید تضمینی خرمای امسال از نخلداران اشاره و خاطرنشان می‌کند: این خرید تضمینی به این معناست که کشاورزان برای فروش محصولات امسال خود که هنوز به دست نیامده است، نباید نگرانی داشته باشند، ولی باید برای خرید محصولات سال قبل برنامه‌ریزی مناسبی صورت بگیرد.

صفایی یادآور می‌شود: بزودی دو واحد صنعتی فرآوری خرما با دستگاه‌های پیشرفته و نیروی انسانی کارآمد نیز در بوشهر افتتاح می‌شود که در سال، ظرفیت فرآوری 30 هزار تن خرما را دارد.

وی خاطرنشان می‌کند: همچنین گوجه همه کشاورزان استان بوشهر که محصول آنان فروش نرفته است، همانند خرما در اوایل خرداد 93 به وسیله مباشر خریداری و به چند کارخانه تولید رب گوجه نزدیک به استان منتقل می‌شود.

20 هزار تن خرمای فروش نرفته

در همین حال نماینده شهرستان دشتستان در مجلس، فروش محصولات کشاورزی بویژه خرما را به عنوان بزرگ‌ترین مشکل کشاورزان استان بوشهر و دشتستان عنوان می‌کند و به جام‌جم می‌گوید: برای رفع این مشکل و با پیگیری‌های انجام شده، مقرر شد خرید توافقی از سوی دولت صورت گیرد که این امر می‌تواند کمک بزرگی به نخلداران بوشهری کند.

حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد درباره خرید تضمینی این محصول نیز یادآور می‌شود: تا پیش از سال 84، محصول خرما نیز در فهرست محصولاتی قرار داشت که از سوی دولت به قیمت تضمینی خریداری می‌شد؛ هرچند این خرید هیچ گاه کشاورزان را راضی نکرد و به دلیل قیمت پایین اعلام شده، کشاورزان درواقع فقط متضرر می‌شدند.

وی با بیان این‌که قانون خرید تضمینی خرما هم‌اکنون نیز وجود دارد، تصریح می‌کند: اما این قانون چند سالی است که عملا دیگر اجرا نمی‌شود؛ هرچند دولت یازدهم قول داده که از امسال خرید تضمینی با قیمت مناسب را نیز در دستور کار خود بگنجاند.

ارسلان زارع، فرماندار دشتستان نیز با بیان این‌که 20 هزار تن خرما روی دست نخلداران این شهرستان مانده است، تاکید می‌کند: خرمای موجود باید بزودی و قبل از فرارسیدن فصل برداشت از نخلداران خریداری شود تا بیش از این شاهد مشکلات عرضه خرما نباشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمد
Germany
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۸
۰
۰
فروش انواع خرما در تمام استان فارس 150تن در انبار برای فروش وجود دارد اقای رحمت الله عسكرپور برای اطلاعات بیشتر باشماره زیر تماس بگیرید09171806129

نیازمندی ها