معاون وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ضمن ارائه گزارشی از مذاکرات ژنو که منجر به صدور توافقنامه‌ شد، گفت: این دوره از مذاکرات صحنه بده و بستان با رویکرد برد برد بود که حق هسته ای و غنی‌سازی جمهوری اسلامی تثبیت شد.
کد خبر: ۶۱۹۶۴۶
مذاکرات ژنو، صحنه بده و بستان با رویکرد برد-برد بود

راقچی عضو تیم مذاکره‌کننده ژنو در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گزارشی از مذاکرات ارائه کرد.

وی با بیان اینکه نقشه راه در مذاکرات قبلی با ابتکار جمهوری اسلامی مشخص شد، گفت: مذاکرات صحنه بده و بستان با رویکرد برد برد بود و طبیعی است که بعد از مذاکرات هر طرف می‌خواهد بردهای خود را به رخ کشیده و ادعا کند که ما بردیم.

معاون وزیر امور خارجه در این جلسه اظهار کرد: بنابراین بسیاری از ادعاهای سران کشورهای غربی با چنین رویکردی مطرح شده است اول اینکه ما قاطع و محکم می‌گوییم که حق هسته ای و غنی‌سازی جمهوری اسلامی تثبیت شد و قطعنامه‌های صادر شده از طرف شورای امنیت به پایان خود رسید و همچنین بعد از 10 سال تهدید و تحریم، حق غنی‌سازی جمهوری اسلامی مورد احترام قرار گرفت و به رسمیت شناخته شد لذا به رسمیت شناخته شدن حق ما دست آنها نیست فقط این حق مورد احترام قرار گرفت تا اجرا شود.

عراقچی با بیان اینکه دستاورد چهارم مذاکرات حفظ دستاوردهای فعلی است و تمامی برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی سر جای خود می‌باشد،‌ گفت: هیچ سیستمی جمع نخواهد شد و اگر غربی‌ها به تعهدات خود عمل نکنند همه برنامه‌های موجود به فعالیت خود ادامه می‌دهند و همچنین حوزه تحقیقات هسته‌یی کشور از دیگر دستاوردهای این دوره از مذاکرات بود که آن هم حفظ شده است، بنابراین به لحاظ کیفی ما هیچ چیزی را از دست نداده‌ایم.

معاون وزیر امور خارجه دستاورد دیگر این دوره از مذاکرات را تعیین آینده روشن فعالیت هسته‌ای کشور عنوان کرد و گفت: ما در دیوار تحریم‌ها ترک و شکاف ایجاد کردیم و به لحاظ قوانین، فشار تحریم‌ها برداشته شده و انسجام آنها به هم خورده است.

این عضو تیم مذاکره‌کننده ژنو با تاکید بر اینکه روند افزایش تحریم‌های جدید متوقف شد، گفت: در نتیجه فروش نفت در شرایط فعلی حفظ می‌شود و دسترسی به بخشی از درآمدهای نفتی گذشته وجود خواهد داشت یعنی حدود 4/6 میلیارد دلار آن آزاد می‌شود، همچنین در نتیجه این مذاکرات مبادلات دارویی و مواد غذایی نیز آزاد شده و ایران می‌تواند به حد نیاز دارو و مواد غذایی خود را خریداری کرده و وارد کند.

عراقچی در این جلسه اظهار کرد: پس از توافق به عمل آمده، درآمدهای حوزه پتروشیمی و صادرات و محصولات آن به طور کلی به کشور باز می‌گردد و همچنین تحریم همکاری خدمات خودرویی نیز برداشته خواهد شد و همکاری مذکور شامل تمامی ماشین‌آلات می‌باشد.

وی با تاکید بر اینکه تحریم‌ سنگ‌های قیمتی و طلا هم برداشته شد، گفت: در مجموع دستاوردهای مهمی برای کشورمان از ناحیه توافق در مذاکرات به دست آمده است که در مقابل داده‌ها برتر است، آنچه که آنها برده‌اند این است که برنامه هسته‌ای ما را در حد فعلی نگه می‌دارند و اینکه غنی‌سازی 20 درصد متوقف و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای بیشتر می‌شود بنابراین وضع موجود هسته ای کشور حفظ خواهد شد.

بر اساس این گزارش، پس از توضیحات عراقچی، اعضای کمیسیون از جمله کوثری، آقامحمدی، کریمی قدوسی، حقیقت‌پور، کوچک‌زاده، شفیعی، منصوری، شوهانی، بخشایش، جوکار، آصفری و امیرآبادی از اعضای کمیسیون امنیت نیز دیدگاه‌های خود را مطرح کردند و در ادامه عراقچی معاون وزیر امور خارجه توضیح داد که شاید زودتر هم امکان به ثمر رسیدن مذاکرات وجود داشت اما بالاخره نتیجه مذاکرات این است که جلوی ایجاد هزینه‌های بیشتر گرفته شده و حق غنی‌سازی جمهوری اسلامی هم حفظ می‌شود. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها